Fractal Design Node 304, Cubitek Mini Cube, BitFenix Phenom

Permalänk

Fractal Design Node 304, Cubitek Mini Cube, BitFenix Phenom

Hjälp mig att välja. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2244032,2389833,1938016

Skrotet som skall i lådan: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2582385&view=m

Den skall stå på ett skrivbord. Idag står det en Antec NSK 1300 som tuffat på sen 2007(!) så det är viktigt med small form factor. Tystare än tyst är ett måste :). Lyssnar gärna på proffsens åsikter om lådornas för och nackdelar. Åsikter om lådans innehåll är även intressant. Dock är budget 8000 kr en maxgräns.

Permalänk

"Tystare än tyst" är svårt att få till om du ska klämma in ett grafikkort, eftersom den fläkten alltid går.

Jag skulle personligen välja bort Node 304, eftersom det är bredare än de andra, och tar upp mycket utrymme på skrivbordet. Jag misstänker att du får bättre kylning för grafikkortet i Phenom än Cubitek Mini Cube, eftersom Phenom har perforerad sidopanel.

Permalänk

Bra synpunkt om Phenom. Hade inte tänkt på det. Har "hört" att MSI kortet skall vara väldigt tyst. Men det är relativt

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på att phenom har värre kylning än de andra i och med att dess framsida inte är perforerad (gällande processorn), finns en del recensioner som tar upp det, Techpowerup, anandtech medmera. Phenom är lika bred som Node 304. Själv tycker jag att Phenom är riktigt snygg, så länge du inte tänkt överklocka massvis och köra high end produkter så borde det blir bra. Den har dessutom lättare kabedragning.

Visa signatur

PC: 57003xd, 4070
Ljud: Dragonfly/Feliks audio tub, schiit bifrost, Empyrean II.

Permalänk

Lutar just nu åt Phenom. När jag började googla så märkte jag att det finns en micro atx version av Phenom. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2244032,2244028. Exakt samma mått! Men färre platser expanstionsplatser i micro atx versionen...Verkar underligt tycker jag. Men om jag nu väljer micro atx versionen så borde väl det vara bättre ändå? Då kan jag iaf välja mellan micro och mini atx?

Permalänk
Medlem

Det stämmer nog med färre expansionplatser. I mITX varianten kan du stoppa hårddiskar i ett fack under PSUn, tror inte det går i mATX, men behöver du 11 platser? Rekommenderar alltid mATX varianten av bitfenix, onödigt att ha mindre inuti än man kan! Grafikkortet mår nog bättre också då du har fläktar som går rätt ner på GPU eller om du väljer att ha dem som exhaust.

Visa signatur

PC: 57003xd, 4070
Ljud: Dragonfly/Feliks audio tub, schiit bifrost, Empyrean II.

Permalänk

OK! Då blir det micro-atx versionen. Tack för hjälpen! :):)

Permalänk
Medlem

Phenom är lika lång och bred som node 304 men phenom är mycket högre och mATX versionen är ganska bra

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk

Goof av mig som trodde att 304 var bredare, ursäkta.

Jag har ett Prodigy med samma mAtx-stomme. Det går att bygga i det, men det är ganska trångt. Tålamod rekommenderas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag är gammal farbror med två småbarn så tålamod finns i tonvis