Hjälp med att felsöka moderkort AM2+/AM3

Permalänk
Medlem

Hjälp med att felsöka moderkort AM2+/AM3

Köpte ett nytt, refurbished, moderkort häromdagen, ett M4A78-PRO för min gamla 9950 processor. Har även ett 660Ti inkopplat och en 80GB Intel SSD.

När jag startar datorn händer ingenting på skärmen, det enda som händer är att fläktarna börjar snurra. Den postar alltså inte (heter det så?), och inte ett ljud ger den ifrån sig.

Vill gärna ha hjälp med om jag kan ha glömt att koppla in något (rätt säker att så inte är fallet) eller hur man kan felsöka vad det beror på att datorn vägrar starta.

Jag har kopplat in ATX (20+4) och 12V-sladden som är fyra pins. Kontakten på den är åtta pins men fyra av de sitter alltså inte inkopplade i något. Så satt det även på mitt gamla moderkort.

Sen har jag från nätagget, ett Fractal Design Newton R2, en sex pins-sladd med SATA-ström och en PCI-E-sladd (sex pins där med) för grafikkortet. That's it. Det ska väl inte spela någon roll på vilken port på nätagget man sätter sladdarna på det nätagget?

Prisjakt Fractal Design's produktsida

Är totalt värdelös på sån här typ av felsökning så skulle verkligen uppskatta lite hjälp!

Permalänk
Medlem

Det där moderkortet du har stödjer bara AMD prossessor. Kolla asus websida för compatible cpu lista.

Kolla att alla kablar är ansluten korrekt och kolla cpu pins att ingen är skadad. Om det inte funkar fortafarenade då uppdatera din moderkort bios till seanste en del nya cpu behöver ny bios.

Angående din fråga angående 8pin cpu kabel:
Din moderkort har gammla 4pin cpu power kontakt så det räcker med att anluta en 4pins till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel2000:

Det där moderkortet du har stödjer bara AMD prossessor. Du installera väl inte en intel cpu på den va ? det kommer inte funka om du har ett intel cpu.

Kolla att alla kablar är ansluten korrekt och kolla cpu pins att ingen är skadad. Om det inte funkar fortafarenade då uppdatera din moderkort bios till seanste en del nya cpu behöver ny bios.

Angående din fråga angående 8pin cpu kabel:
Din moderkort har gammla 4pin cpu power kontakt så det räcker med att anluta en 4pins till den.

Hehe, nä jag menade AMD Phenom X4 9950

Hur uppdaterar jag BIOS utan att få igång skärmen eller så? Det enda som händer när jag startar datorn är att fläktarna börjar snurra.

Permalänk
Medlem

Det går inte att uppdatera bios på det moderkortet och när du inte kan see något.
Det du kan göra installera ett äldre cpu på den föratt felsöka. Prova andra minne ochså.