Permalänk
Medlem

Får man göra så här?

Hallå Sweclockers. Till att börja vill jag säga att jag inte vet om tråden ligger rätt.

Nu till min fråga. Jag var ute med några kompisar för någon vecka sen, och vi satt och grillade en bit från den lokala ungdomsgården. Efter ett tag kom en av dom anställda ut och pratade lite med oss och frågade om hon fick kolla i våra väskor så vi inte hade någon alkohol. Eftersom vi inte hade det så sa vi att det var okej. Hon kollade igenom väskorna och hittade ingen alkohol och gick sedan in igen.

Cirka 5 minuter senare skulle jag och 2 kompisar gå in på ungdomsgården och prata med några andra som var där inne. När vi ska gå in är det 2 stycken som är lika gamla som oss som går in. Men när vi ska gå in blir vi stoppade i entrén och hon som jobbar där tar fram en alkomätare (heter det så?). Hon säger sedan att vi inte får komma in om vi inte blåser, trots att hon 5 minuter tidigare vart ute och kollat så vi inte hade någon alkohol. Vi säger det, men hon säger att vi ändå behöver blåsa. Så vi blåser och den visar negativt och vi får komma in. Min fråga är om hon har rätt att tvinga oss till att blåsa? Med tanke på att dom innan oss inte behövde så verkade det bara konstigt. Hade varit en sak om vi hade verkat berusade men nu var vi helt normala.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Tvinga kan dom aldrig göra och kommer med största sannolikhet aldrig att göra heller. Ni har alltid ett val.
Om ungdomsgården ska vara ett nyktert tillhåll så har de all rätt att "utsätta" folk för stickprov. Antingen så accepterar ni det och blåser, eller så går ni där ifrån. Erat val.

Det förekom ju inget tvång, utan det var något ni gjorde helt frivilligt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ungdomsgårdar kan ha detta ja, påtvingade? Nja, var ju frivilligt.

Permalänk
Entusiast

Nej hon kan inte tvinga er att blåsa men samtidigt har ni ingen rätt att gå in om hon inte släpper in er. Så det är inga som helst problem att sätta som krav att folk ska vara nyktra och att de måste bevisa att de faktiskt är nyktra för att komma in. Det hon inte fick göra var att gräva i era väskor. Det får bara polisen göra om de misstänker att det finns något olagligt där.

De som har nyttjanderätt till en lokal kan sätta i princip vilka krav som helst för att släppa in folk så länge det inte är diskriminerande (ålder, kön, religion, sexuell läggning). Till exempel kunde det vara krav på vita skor eller att alla var tvungna att ha rosa toppluva.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Frågar hon så får hon om ni gett tillåtelse..

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Hon fick visst gräva i deras väskor. Hon bad om lov och grabbarna sa ja. Samma sak som med alkotestet.