En klient som inte får rätt gp för skrivare.

Permalänk

En klient som inte får rätt gp för skrivare.

Av 25 klienter så är det en klient som inte får skrivarna installerade, är ganska ny inom AD så sitter inte på så mycket kunskap än.

Han får gemensamma shares men inte skrivarna, försöker jag lägga till dom via konfigurerad port lokalt så får jag fel meddelande att porten är felaktig.
Men jag kan lägga till skrivarna som en ny enhet via ip och en ny port.

Han har haft en blue screens och det har gjorts en reparation av skadade filer och efter det så kan problemet ha uppståt, han är inte riktigt säker. Det som förändrats efter hans blue screen är att vi uppdaterat skrivar drivrutinerna.

Är det någon som har några tips på kommandon eller tillväga gångs sätt för att ta itu med problemet.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

provat skriva "gpupdate /force" i kommandotolken? alternativt plocka ur datorn från domänet och lägg till den igen.

Permalänk
Medlem

Kolla om den ligger rätt i ADt alltså i rätt OU , samma som de andra antar jag, är det en user eller computer gpo? kolla filtret också att det stämmer in.

Sen kan du ju köra Gpresult /r för att se vad som slår och inte.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Testat gpupdate /force men inte att plocka bort från domänen, känns helt uppenbart när du skriver det men man får väll skylla på att man stirrar i blindo, återkommer med svar när jag testat.

/ Tack för snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik@tenit:

Testat gpupdate /force men inte att plocka bort från domänen, känns helt uppenbart när du skriver det men man får väll skylla på att man stirrar i blindo, återkommer med svar när jag testat.

/ Tack för snabbt svar

Kolla så att den hamnar i rätt OU bara när du tar bort / joinar den igen...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Jacob Fanboy

Men printern ligger på en server? Så är det en prefrence som används?

Permalänk

Hej.

Glöm inte kolla rättigheter för klienten på skrivaren, kan vara så att han ej får installera skrivaren.
En annan klassiker kan ju vara point and print policyn som man ibland får avaktiveras lokalt på klienten. http://support.microsoft.com/kb/2307161

Visa signatur

Chassi Obsidian 650D , Corsair RM1000I, Processorer AMD Ryzen 7 2700X, ROG STRIX B450-F GAMING, Ram G.Skill 8GB*4 3200, Radeon RX Vega 64, Hårddisk 1 Samsung 850 EVO 256gb Hårddisk 2 Samsung 860 EVO 1TB, Tangentbord Corsair k68, Mus Corsair Sabre RGB, Bildskärm AOC2790 & S24E650

Permalänk

Det fungerade med att ta bort och lägga tillbaka. Men nu har ett följdfel uppstått, när jag tar bort och lägger till så hoppar problemet till random klient, är på den 3:e nu. Men ska kolla alla era inlägg ikväll för att se om jag kan lista ut vad som händer, måste till dagis och hämta sjukt barn nu
Tack för alla svar.

Skickades från m.sweclockers.com