Plugga system/data-vetenskap - YH el. universitet?

Permalänk

Plugga system/data-vetenskap - YH el. universitet?

Tjena Folket!
Jag är inte säker om jag ska skriva denna fråga här men men..
JO det är så att jag har funderingar på plugga till Systemvetare/programmera eller dylikt. Dock ej bestämmt mig till vad än faktiskt.
Dock så är frågan hur jag borde utbilda mig. Finns ju yrkeshögskolor som har massa praktik. Dessa är även betydligt kortare programm/kurser än vad universitetsstudierna är. Vad borde man egentligen göra? Borde man gå en hel universitetsutbildning eller köra på en yrkesutbildning?
Någon med erfarenhet här som kanske skulle kunna ge lite tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anorrgre:

Tjena Folket!
Jag är inte säker om jag skriva denna fråga här men men..
JO det är så att jag har funderingar på plugga till Systemvetare/programmera eller dylikt. Dock ej bestämmt mig till vad än faktiskt.
Dock så är frågan hur jag borde utbilda mig. Finns ju yrkeshögskolor som har massa praktik. Dessa är även betydligt kortare programm/kurser än vad universitetsstudierna är. Vad borde man egentligen göra? Borde man gå en hel universitetsutbildning eller köra på en yrkesutbildning?
Någon med erfarenhet här som kanske skulle kunna ge lite tips?

Går just nu Högskola, informatik med inriktning systemutveckling. I programmet har det varit mycket intervjuer och så som gjort att man fått kontakt med arbetslivet. Vi kör också en kurs i taget vilket jag tycker är perfekt, då man slipper blanda olika kurser. Ett par i klassen har fått jobb efter 2 år, men långt ifrån alla.

Yrkeshögskola har ofta högre tempo och många bollar i luften, men ger samtidigt den kunskap som behövs just nu, samt 1/3 av tiden är praktik.

Hade jag fått välja om hade jag nog faktiskt valt YH, men främst för praktikens skull, man kan visa upp sig på ett annat sätt vilket kan leda till jobb.

Det är ett svårt val. Kan inte svara på vad som är bäst riktigt Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du vill!
De personer jag känner som tjänar allra bäst pengar är de som gått snabbaste vägen ut i yrkeslivet och pysslar med mjukvaruutveckling.
Om du vill få jobb fort, vara väldigt säker på att få jobb och tjäna bra deg: YH. Inga som helst frågor.
Om du är nyfiken på vad som sker på en djupare nivå under skalet, få en historia till varför man gör saker som man gör, hur man gjort förr och de underliggande mekanismerna så att du kan vara med och påverka framtiden, kanske till och med forska: Universitet.
Jobbmöjligheterna ser så klart utmärkta ut även med Uni-utbildningen men jag skulle tro att faktiskt ännu fler från YH får en anställning. Det handlar alltså om vad du själv vill, vill du jobba nu nu nu och dra in deg eller har du ett djupare personligt intresse för ämnet och verkligen vill dyka på djupet?
Det är i princip det som skiljer universitetsutbildning från allt du gjort tidigare och allt du kommer göra. Det är en riktig djupdykning där du lär dig massor som inte kommer påverka din vardag. Själv är jag jättenöjd att jag gick på universitet för jag har en fullkomligt osläcklig törst för kunskap oavsett hur nödig eller onödig den är.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk

Ja jag är rätt kluven i frågan. Jag är ju en person som ogillar att gräva ner mig i böcker och läsa oh läsa,läsa,läsa.....

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik redigerad*

Rubriken skall tydligt beskriva vad tråden handlar om!

Jag pluggar till civilingenjör i datateknik. För mig var YH aldrig ett alternativ, då jag tycker att de flesta YH-utbildningar verkar ganska flummiga och ytliga.

Då det är ganska troligt att man jobbar i ca 40 år så tänker jag att jag vill ha en utbildning som gör mig redo att anpassa mig efter utvecklingen, och kanske t o m bidra till den själv? Som ingenjör får du en helt annan förståelse kring hur saker faktiskt fungerar, även om du på en YH-utbildning säkerligen lär dig att använda verktygen som skapats. Om du gillar att förstå hur saker fungerar så skulle jag rekommendera en ingenjörsutbildning, helt enkelt.

Vad jag däremot inte tror är att en ingenjör nödvändigtvis blir en duktigare programmerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

*Rubrik redigerad*

Vad jag däremot inte tror är att en ingenjör nödvändigtvis blir en duktigare programmerare.

Efter att ha jobbat i branschen i 10+ år kan jag helt seriöst påstå att de som är bra är i minoritet.
10% av alla som kallar sig för utvecklare är bra. De allra flesta är inget vidare alls och gör mer skada än nytta.
Det största problemet med programutveckling i dag är dåliga utvecklare.
Utbildningarna gör inte en till en bra programmerare eller utvecklare. Det handlar om intresse.

Permalänk
Medlem

Jag läser till Systemvetare på högskola just nu, det är ett väldigt brett ämne som kräver att du får en grundlig förståelse för de ämnen du läser. En Yrkesutbildning är kortare, intensivare och förmodligen inte lika grundlig. Som ovan nämner kommer du förmodligen få den kunskap som krävs för att kunna jobba inom ämnet, men sakna en djupare förståelse för hur saker och ting faktiskt fungerar. Det finns nog för/nackdelar med det båda, men jag tror definitivt att en universitets/högskole utbildning kommer vara mer givande i det långa loppet.

Jag har aldrig läst en Yrkesutbildning, så ska väl egentligen inte yttra mig, då min åsikt endast är baserad på vad jag hört och läst.

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Efter att ha jobbat i branschen i 10+ år kan jag helt seriöst påstå att de som är bra är i minoritet.
10% av alla som kallar sig för utvecklare är bra. De allra flesta är inget vidare alls och gör mer skada än nytta.
Det största problemet med programutveckling i dag är dåliga utvecklare.
Utbildningarna gör inte en till en bra programmerare eller utvecklare. Det handlar om intresse.

Spot on!

Ju mer du jobbar, desto mindre kommer utbildningen spela roll. Men för att få jobb i början är utbildning viktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo

Permalänk
Medlem

Själv läser jag datavetenskap och kan rekommendera det om du är intresserad av att få en djupare förståelse av ämnesområdet samt är någorlunda intresserad av matematik. Fokus ligger på en god grund inom datavetenskap genom att bland annat lära sig koncept inom objektorienterad och funktionell programmeringsmetodik, multicore och en hel del annat. Dock krävs det för att bli en bra utvecklare, precis som ozo64 var inne på, att du har ett intresse av att bli bättre och utvecklas. Du kan ta en examen ändå men dina resulterande kunskaper blir förmodligen bristande om intresset saknas.

Är du däremot inte särskilt intresserad av teori såsom algoritmer och datastrukturer (just denna ingår förmodligen i systemvetenskap dock), operativsystem och datorarkitektur med mera så kanske systemvetenskap är att rekommendera istället. Vad jag vet så fokuserar man mer på själva utvecklingsdelen där och jag vet att det är mindre fokus på matematik. Det läggs också vanligtvis mer fokus på människa-datorinteraktion inom systemvetenskap.

Du kan oftast kolla upp befintliga studieplaner på diverse program redan nu för att få en bättre bild över vad som skiljer programmet åt.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Pluggar just nu till dataingenjör, vilket är högskoleingenjör i datateknik sort of. Vad brukar sägas här är att andra lär sig använda system, vi lär oss att bygga dom.

Vill du lära dig hur man använder höglevlade språk (Java, C#.NET, VB.NET) för bygga mycket, med få kodlinjer, så kör YH. Vill du lära dig hur saker fungerar under huven, så att du själv kan gå ner och optimera koden för att få ut maximal önskad effekt, läs då på uni/högskola.

Permalänk
Medlem

Jag har inte heller gått en högskoleutbildning men det känns nu, 15 år in i branchen, som att det inte spelar någon roll alls för mig. Som andra sagt innan så handlar det mycket om att "komma in" i branchen och sedan blir vad det vad man gör det till.

En sak som dock är viktig att tänka på som är en nackdel med att inte gå en högskoleutbildning är möjligheten att jobba internationellt. Det är (tyvärr) många arbetsgivare ute i världen som kräver en examen och det kan också vara ett krav för att få arbetstillstånd. Värt att tänka på om man någon gång skulle vara vilja jobba internationellt utan att gå via ett företag som har svensk anknytning.

//C

Permalänk
Medlem

Ingenjörsutbildning vid Universitet utan tvekan bäst. Säkerligen oändligt mycket roligare också, samt att du kan knyta bra kontakter för framtiden.

"Gick hen YH för hen inte var smart nog att gå ingenjörsutbildning vid Uni?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Ingenjörsutbildning vid Universitet utan tvekan bäst.

Det är väl beroende på vad man är ute efter... Om det är bäst för trådskaparen så skriv gärna varför.

Ingenjörsutbildningar är bäst på att ge studieskulder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

..:: RiJo ::..
Computer: Lenovo X300
Platform: Gentoo