Varför blir det halva utanför?

Permalänk
Medlem

Varför blir det halva utanför?

Har precis installerat ett nytt GeForce GTX660 åt min lille son. Problemet är nu att när jag kommer in i desktopen, så ligger halva ikonerna utanför skärmen? Vad skall en stackars fader göra i ett sådant läge? Det är som att grafikkortet tror att skärmen är en halv ikon större än vad den faktiskt är, så alla sidor, inklusive aktivitetsfältet visar bara en halv ikon!!!???

Permalänk
Medlem

Har du kopplat skärmen med HDMI? Vissa skärmar verkar "overscanna", alltså yttre kanterna på bilden klipps bort, eller hamnar utanför ramen så att säga.

Du bör kunna korrigera detta under grafikinställningarna någonstans. Minns inte hur Nvidias menyer ser ut.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min Benq skärm, tröck på "Auto" knappen så rättade det till sig, vet inte om det är lika simpelt för dig dock ^^

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: AMD Ryzen 7 7800 3XD Kyld av: Cooler Master ML240L Core GPU: MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC Chassi: Corsair 4000D Airflow MOBO: Asus TUF Gaming A620-Pro WIFI Nätagg: Gigabyte Ultra Durable 850W V2 PCIe5 SSD: WD Black SN850X 1TB Gen4

Permalänk
Medlem

Tack båda! Jo, jag kör HDMI-sladd från grafikkortet. Det konstiga är att när jag trycker på "Auto" på skärmen, så säger den "Not available"???

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Wolters:

Tack båda! Jo, jag kör HDMI-sladd från grafikkortet. Det konstiga är att när jag trycker på "Auto" på skärmen, så säger den "Not available"???

Kontrollera eventuella skalnings- och overscaninställningar i skärmen och Nvidias kontrollpanel. Bra värden att prova brukar vara 0 %, Just Scan och liknande. I Nvidias kontrollpanel ligger de intressanta inställningarna under DisplayAdjust desktop size and resolution. Du kan ta ett screenshot där och ladda upp på Imgur om du vill.

Gå även in på Pixelmappat och beskriv vad du ser där (eller ta ett foto; screenshot är meningslöst). Det ska bli ett jämnt grått mönster av svarta och vita linjer.

Har du rensat ut tidigare drivrutiner och installerat de senaste för GTX 660?

Ta gärna ett foto på skärmen för att visa hur det ser ut.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tack, alla! Det visade sig att det var just grafikkortet. Som tur var, fanns det en speciell kontrollpanel för nVidia som följde med och som man kunde finjustera hur stor "desktop" skulle vara, så det var bara att trycka ihop skärmen något, så ser det ut som förut! Konstigt ändå, då man inbillar sig att numera pratar skärm och bildskärmskort med varandra och kommer överens om något slags optimalt förhållande. Men det får man kanske vänta på ytterligare en tid...

Permalänk
Medlem

Auto på skärmen gäller enbart när du använder analog skärmkabel, VGA/D-sub. Då sköter skärmen all skalning nämligen.

bra att det löste sig!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolters:

Tack, alla! Det visade sig att det var just grafikkortet. Som tur var, fanns det en speciell kontrollpanel för nVidia som följde med och som man kunde finjustera hur stor "desktop" skulle vara, så det var bara att trycka ihop skärmen något, så ser det ut som förut! Konstigt ändå, då man inbillar sig att numera pratar skärm och bildskärmskort med varandra och kommer överens om något slags optimalt förhållande. Men det får man kanske vänta på ytterligare en tid...

Glöm inte installera nya drivers ifrån nvidia.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Wolters:

Har du besökt Pixelmappat efter att du gjorde den inställningen? Om inte, gör det. Ingen vill sitta med felaktig pixelmappning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers