Permalänk

BSOD väldigt ofta!

Tjenare, söker hjälp här efter att ha googlat å provat mig fram utan resultat

Problemet jag har är att jag får bsod väldigt ofta, sporadiskt. det sker oftast när jag försöker spela något (vilket jag i princip har gett upp, lirar hearthstone ibland som inte alls är krävande), kollar netflix eller bara surfar.

"Ett oåterkalleligt fel uppstod i en I/O-åtgärd initierad av registret. Registret kan inte tömma registerdatafilen" är det som står i event loggen.

i själva bluescreenen får jag oftast(!) 0x0000001 som felmedelande.

Detta händer på min laptop, Hp Pavilion, windows 8 64bit.

cpu: amd a10-5745m apu with radeonHD graphics 2.10 ghz
12 gb ram
8610+8670 radeon grafik, (tror att det är integrerat???)

Extremt tacksam för all hjälp! rätta mig om jag ligger fel i forumet!

Permalänk
Medlem

Hur är det med temperaturerna i laptopen? Börja med att kör ett minnestest också för att se om det ger något.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Har du tips på programvara som man kollar det med? har inte gjort det förrut
Kan nämna att jag updaterade till win 8.1 igår och efter det känns det som att det blivit ännu mer, det har hänt sporadist utan att datorn har varit i arbete, alltså bara stått igång med skrivbordet uppe.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html - Brukar kunna läsa av temperaturer på det flesta datorer.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Eftersom du har ett Radeon grafik så är det nog det som är problemet och relativt känt på Hp laptops. Vad händer är att Radion catalyst center och drivrutinerna krashar och startas om, krashar igen och sedan startas om, det sker i en loop tills du får en BSOD.

0x0000001 är en stop error, som kan även antyda att du har korrupt minne, det kan iofs vara så att ditt Radeon kort stoppas pga värme problem dessutom. Om din laptop är relativt ny så skulle jag iaf säga att felet är catalyst center och grafik drivrutinerna som jag skrev innan.

Permalänk
Medlem

med tanke på felkoden så kör memtest och kolla minnena som några andra föreslagit.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

tack! vad är det jag ska kolla efter när jag väl kör programmet?

Permalänk
Medlem

Om det gäller minnestesten håller du koll på om det dyker upp något i rött, eftersom det indikerar fel. Kör minnestesten tills antingen fel dyker upp eller det har gått många timmar.