[LÖST] Pico PSU 160Watt / Datorn startar inte (Problem)
Hej,
Jag har problem med Pico PSU: DC/DC (160 Watt) + AC/DC 192W Adapter till följande setup:
PSU: DC/DC (160 Watt) + AC/DC 192W Adapter
Moderkort: ASUS Z97I-PLUS - mITX / Z97
CPU: Intel Core i3-4350T - 4 trådar / 3,1GHz / 4,5MB / Socket 1150 (Tray) (35w)
Minne: G.Skill Ares 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz (F3-1600C9D-16GAR) (2x8GB)
Chassi: Streacom FC8 Evo Fanless Chassis - Svart (Ej PSU)
Problemet jag har med PSU'n och setupen just när är att den inte startar (Händer inget vid tryck på on-knappen, POST startar inte, ingen indikering på moderkortet). PC'n har tidigare körts ca 1 vecka med PSU'n (160W Pico) utan problem, sedan efter hemkomst från semester och i sin vanliga ritual att man startar PC'n så ville den inte starta. Vilket känns spöklikt. Datorn har stått avstängd en vecka. Problem som jag lokaliserade, vilket är svårförklarat, är att det verkar ha blivit (jordningsfel?) så att datorn inte startat. Bakgrunden var att Kylplattafästes-skruvarna gick i botten och genom och stötte in i chassi-botten. Datorn startade inte med två nätagg som testats.
1. Pico PSU: DC/DC (160 Watt) + AC/DC 192W
2. Ace 620W
Efter justering och inlägg av gummi i botten av chassit där skruvarna slått i chassit, startar nu PC'n med Ace PSU:n. Fortfarande kvarstår problemet att datorn inte längre startar med Pico 160W PSU'n. Jag har mycket svårt att se att Pico PSU'n har lagt av eller gått sönder. Moderkortet lyser grönt vid inkoppling. Samma problem att datorn inte startar har erfarits med 150W Pico PSU (AC/DC 150W), det var därför jag valde att köpa 160W Pico PSU (inkls. AC/DC 192W).
Det löste problemet. Det verkade vara för lite start-kräm i 150W agget. Efter inköp av 160W agget har det rullat på i ca 1vecka totalt. Efter avstängning och försök att startar datorn igen, startar det inte.
Tankar / Förslag?
- Jag har mailat leverantören av Pico PSUn för att se om man kan returnera / korrigera / verifera någon punkt. Köptes via Ebay från .DE.
- Jag kommer testa installera 160W agget på en server för att se om det startar, för att utesluta att det inte är trasigt.
- Är det för lite kräm och varför har det blivit för lite kräm med 160Watts agget efter en veckas bruk-tid, utan att ytterligare hårdvara har installerats?