[LÖST] Pico PSU 160Watt / Datorn startar inte (Problem)

Permalänk
Medlem

[LÖST] Pico PSU 160Watt / Datorn startar inte (Problem)

Hej,

Jag har problem med Pico PSU: DC/DC (160 Watt) + AC/DC 192W Adapter till följande setup:

PSU: DC/DC (160 Watt) + AC/DC 192W Adapter
Moderkort: ASUS Z97I-PLUS - mITX / Z97
CPU: Intel Core i3-4350T - 4 trådar / 3,1GHz / 4,5MB / Socket 1150 (Tray) (35w)
Minne: G.Skill Ares 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz (F3-1600C9D-16GAR) (2x8GB)
Chassi: Streacom FC8 Evo Fanless Chassis - Svart (Ej PSU)

Problemet jag har med PSU'n och setupen just när är att den inte startar (Händer inget vid tryck på on-knappen, POST startar inte, ingen indikering på moderkortet). PC'n har tidigare körts ca 1 vecka med PSU'n (160W Pico) utan problem, sedan efter hemkomst från semester och i sin vanliga ritual att man startar PC'n så ville den inte starta. Vilket känns spöklikt. Datorn har stått avstängd en vecka. Problem som jag lokaliserade, vilket är svårförklarat, är att det verkar ha blivit (jordningsfel?) så att datorn inte startat. Bakgrunden var att Kylplattafästes-skruvarna gick i botten och genom och stötte in i chassi-botten. Datorn startade inte med två nätagg som testats.

1. Pico PSU: DC/DC (160 Watt) + AC/DC 192W
2. Ace 620W

Efter justering och inlägg av gummi i botten av chassit där skruvarna slått i chassit, startar nu PC'n med Ace PSU:n. Fortfarande kvarstår problemet att datorn inte längre startar med Pico 160W PSU'n. Jag har mycket svårt att se att Pico PSU'n har lagt av eller gått sönder. Moderkortet lyser grönt vid inkoppling. Samma problem att datorn inte startar har erfarits med 150W Pico PSU (AC/DC 150W), det var därför jag valde att köpa 160W Pico PSU (inkls. AC/DC 192W).
Det löste problemet. Det verkade vara för lite start-kräm i 150W agget. Efter inköp av 160W agget har det rullat på i ca 1vecka totalt. Efter avstängning och försök att startar datorn igen, startar det inte.

Tankar / Förslag?
- Jag har mailat leverantören av Pico PSUn för att se om man kan returnera / korrigera / verifera någon punkt. Köptes via Ebay från .DE.
- Jag kommer testa installera 160W agget på en server för att se om det startar, för att utesluta att det inte är trasigt.
- Är det för lite kräm och varför har det blivit för lite kräm med 160Watts agget efter en veckas bruk-tid, utan att ytterligare hårdvara har installerats?

Permalänk
Hedersmedlem

Var alla kontakter utdragna från datorn under semestern? Dvs både nätverk och strömmen? Annars kan åska skadat den.

Ace 620W bör du öht inte använda dels för att det är ett mycket dåligt nätagg och därför att modellen är indragen pga felaktig isolation.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Var alla kontakter utdragna från datorn under semestern? Dvs både nätverk och strömmen? Annars kan åska skadat den.

Ace 620W bör du öht inte använda dels för att det är ett mycket dåligt nätagg och därför att modellen är indragen pga felaktig isolation.

Strömsladdarna var inte utdragna under semestern, men strömbrytaren avstängd på grenuttaget.

Intressant länk om ACE 620W. Jag bör nog som du säger byta ut det. Dock skulle jag vilja dumpa .
Jag har kört ACE agget på min server i säkert minst 3-4år iaf utan problem, men det låter säkrast och byta ut.

Jag ska RMA:a paketet för att testa, det finns inte så mycket mer jag kan göra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bitta:

Strömsladdarna var inte utdragna under semestern, men strömbrytaren avstängd på grenuttaget.

Intressant länk om ACE 620W. Jag bör nog som du säger byta ut det. Dock skulle jag vilja dumpa .
Jag har kört ACE agget på min server i säkert minst 3-4år iaf utan problem, men det låter säkrast och byta ut.

Jag ska RMA:a paketet för att testa, det finns inte så mycket mer jag kan göra?

Du skriver ingenting om nätverkskabeln, varför? Om man bor i hus hus med xDSL, så är enligt min erfarenhet vanligast att åskan går in via telefonledningarna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du skriver ingenting om nätverkskabeln, varför? Om man bor i hus hus med xDSL, så är enligt min erfarenhet vanligast att åskan går in via telefonledningarna.

Alright.

Cat7 UTP till min Router som sedan är kopplad till ISP'ns L2-Switch("Fiber"). (Mitt LAN är det inget fel på.) Nätverket fungerar på PCn just nu, jag sitter och skriver på datorn. Jag kör på ACE agget så länge. Ska byta ut det, helst till ett fungerande PICO PSU.

Fortfarande är jag väldigt tacksam om det finns något man kan felsöka på PICO PSU'erna för att se om man kan göra något utan att RMA'a till .DE.

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, med fiber så är det ingen risk, men det kunde ju inte jag veta att du hade.

Avslagen strömbrytare hjälper troligen inte alls mot åska. Ofta bryter den enbart på en ledare, vilken innebär att åskan har fritt spelrum på den andra. Det kan även lätt bli överslag i brytaren vid de spänningar vi talar om med åska. Senast jag eldade mitt modem så hoppade åskan mellan 5 och 10cm mellan telefonuttag och den urdragna kontakten samt eldade modemet ändå, alltså trots urdragen sladd, men som jag dumt nog bara hängt bredvid uttaget.

Jag tror det är detta som har hänt. Felsökning bör vara enkel med en pico-PSU som väl bara är en laptopladdare i princip? Mät spänningarna ut med en multimeter.

Jag kan inte bedöma den andra kortslutningen eftersom jag inte vet hur det är monterat eller såg ut (bilder?). Är det samma effekt som missade moderkortsdistanser kan moderkortet mycket väl tagit skada.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ok, med fiber så är det ingen risk, men det kunde ju inte jag veta att du hade.

Avslagen strömbrytare hjälper troligen inte alls mot åska. Ofta bryter den enbart på en ledare, vilken innebär att åskan har fritt spelrum på den andra. Det kan även lätt bli överslag i brytaren vid de spänningar vi talar om med åska. Senast jag eldade mitt modem så hoppade åskan mellan 5 och 10cm mellan telefonuttag och den urdragna kontakten samt eldade modemet ändå, alltså trots urdragen sladd, men som jag dumt nog bara hängt bredvid uttaget.

Jag tror det är detta som har hänt. Felsökning bör vara enkel med en pico-PSU som väl bara är en laptopladdare i princip? Mät spänningarna ut med en multimeter.

Jag kan inte bedöma den andra kortslutningen eftersom jag inte vet hur det är monterat eller såg ut (bilder?). Är det samma effekt som missade moderkortsdistanser kan moderkortet mycket väl tagit skada.

Tack för svar.

Jag tror inte moderkortet tagit skada, då jag sitter och skriver på PCn nu.
Jag har tyvärr ingen multimeter och jag skippar nog att köpa det, denna gången.

Jag ska försöka RMA PSU'n (160), en gång. Fungerarar det inte efter det. Vad gör jag då? Finns det några mindre Nätagg som jag kan använda till AC-DC adaptern 192W (Pico)? Eller andra mindre PSU'er som man kan koppla på smidigt. Målet är att ha det i samma chassi och jag vill inte köpa ett standard ATX-agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitta:

Ta har haft STOR tur att alla delar i servern fortfarande är hela.
I normal fallet hade detta nätagg dött och troligen tagit med sig hela servern i döden för 1-2år sedan.
Med lite otur hade du haft en hand/etc på serverns chassi vid det tillfället och risken att du dog samtidigt fanns även den!!!

Så med andra ord används detta nätagg NU så dra ur kabeln ur väggen DIREKT och det utan att röra datorn risken för att du dör finns sen skruvar du ur det hivar det på tippen så fort du bara kan och handlar ett nytt nätagg och sätter i.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tack för omtanke Grizzly666! Det ska nu ske!

Jag har nu RMA:at Pico PSU:n och det fungerar. Det var inte nätdelen som var trasig (Lampan lös), veriiferades av distributören. Själva nätdelen var trasig (160W).