Är jag tvungen att installera om W8 då jag ska byta CPU och moderkort?

Permalänk

Är jag tvungen att installera om W8 då jag ska byta CPU och moderkort?

Hej! Köpte nyligen en i5 4690k och ett Asus Maximus Impact moderkort och jag undrar om jag måste installera om Windows då jag byter.

Gamla CPUn var en 2500k och moderkortet var ett asus z77-i deluxe.

Kan jag bara köra driver sweeper och ladda ner nya drivrutiner?

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Skrivet av Motofinne:

Hej! Köpte nyligen en i5 4690k och ett Asus Maximus Impact moderkort och jag undrar om jag måste installera om Windows då jag byter.

vad är det som motiverar att du inte ska göra en ominstallation ?
tid kan väl inte vara ett problem då det görs på 20-30 min
risken att du får buggar / problem i spel minimeras ju markant.
drivrutiner har du ju redan på den cd som följer med

uppdateringar & ominstallation av program kan väl vara ett hinder. fast du slipper felsökning från helvetet om något kraschar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det är bäst att installera Windows 8 på nytt. Då slipper du alla problem som kan komma. Det går fort att installera Windows 8.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motofinne:

det är bara koppla å köra, så installerar den chipset drivisen. du får kolla på den senaste på Asus hemsida för en nyare chipset drivis efter omstart

Visa signatur

5600G

Permalänk

Tack för alla snabba svar, det uppskattas!

Jag köpte en OEM W8 licens och jag har förstått att det bara går att installera det en gång, har jag fel?

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

Seg / långsammare än vad den borde vara är en till anledning att installera om. Känns lite bortkastat att ens ha köpt bättre delar om man inte ser till att den går så snabbt och bra som möjligt.

Sett trådar att när det handlade om äldre Win versioner att man bara behöver ringa telenr som man får upp när det inte gick och att det i flesta fall inte ens är en levande person som svarar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Motofinne:

Tack för alla snabba svar, det uppskattas!

Jag köpte en OEM W8 licens och jag har förstått att det bara går att installera det en gång, har jag fel?

Kan endast vara installerad på 1 dator åt gången.

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Kan endast vara installerad på 1 dator åt gången.

Det var det jag gissade. Jag tror att jag prövar med att köra på den installationen jag nu har och om jag får problem så köper jag ett nytt W8!

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Motofinne:

Det var det jag gissade. Jag tror att jag prövar med att köra på den installationen jag nu har och om jag får problem så köper jag ett nytt W8!

Tack för all hjälp!

Inga problem att använda samma installation en gång till. använd telefonaktiveringen om det inte automatiskt godkänner nyckeln.. Då fungerar det garanterat.

Det får bara vara på en dator åt gången. Men det går bra med en ny dator om den gamla är tömd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

Inga problem att använda samma installation en gång till. använd telefonaktiveringen om det inte automatiskt godkänner nyckeln.. Då fungerar det garanterat.

Det får bara vara på en dator åt gången. Men det går bra med en ny dator om den gamla är tömd.

Är du säker på det? Även på en OEM-licens? Har hört väldigt många olika bud gällande detta... Ska själv testa inom kort så det återstår väl att se i mitt fall antar jag

Permalänk
Inaktiv

Du måste inte installera om något. Bara koppla in den gamla disken till det nya moderkortet och välj som bootdisk