Vill undvika spoltjut (coilwhine), Geforce eller radeon bäst?

Permalänk
Medlem

Vill undvika spoltjut (coilwhine), Geforce eller radeon bäst?

Som sagt vill jag undvika tjutljud ifrån grafikkortet, efter att ha testat 2st Powercolor r9 280x där bägge väsnades vid spelande. Är det Powercolor som suger eller är Geforce korten att föredra?
Förmodligen blir det ett GTX 760 om jag kör på Geforce.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crocop:

Som sagt vill jag undvika tjutljud ifrån grafikkortet, efter att ha testat 2st Powercolor r9 280x där bägge väsnades vid spelande. Är det Powercolor som suger eller är Geforce korten att föredra?
Förmodligen blir det ett GTX 760 om jag kör på Geforce.

Det kvittar totalt. Både rödingarna och gröningarna har Coil-Whine på vissa av sina producerade kort.
Power-Color var halvdana förr men nu håller dom kvalité så det är lungt att köpa om du vill ha ett.

Säg din budget så kommer både jag och andra att hjälpa dig hitta ett perfekt kort för din del.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

har för mig att spoltjut är ganska vanligt på referens-pcb på 280x/7970.

Permalänk
Medlem

Prova att öka/sänka frekvensen på minne/gpu och se hur det påverkar coilwhinet.

Hade ett extremt coilwhine på mitt moderkort, som bara uppstod när jag inte spelade spel eller körde nått krävande program.
Upptäckte att det var när CPUn scalade ner sig vid vila som coilwhinet började. Så jag stängde av energisparfunktionen och ljudet dök aldrig upp igen.

Permalänk
Skrivet av crocop:

Som sagt vill jag undvika tjutljud ifrån grafikkortet, efter att ha testat 2st Powercolor r9 280x där bägge väsnades vid spelande. Är det Powercolor som suger eller är Geforce korten att föredra?
Förmodligen blir det ett GTX 760 om jag kör på Geforce.

läs på vad & hur det uppkommer. beroende på vilket moderkort, grafik, nätagg, cpu, bios du har så kan du få Coilwhine med nästan alla kort,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

läs på vad & hur det uppkommer. beroende på vilket moderkort, grafik, nätagg, cpu, bios du har så kan du få Coilwhine med nästan alla kort,

Aha, började nästan misstänka det när utbyteskortet också tjöt vid belastning (testar olika FPS spel).

Budgeten är ca 2000.

Övriga komponenter i burken är GA-Z87M moderkort, XFX pro series 750W nätagg, i5-4670K cpu, 2x4GB ddr3 1600 CL9 Corsair XMS3 vengeance minnen. Har kanske lyckats med konststycket att bygga en spoltjutare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Prova att öka/sänka frekvensen på minne/gpu och se hur det påverkar coilwhinet.

Hade ett extremt coilwhine på mitt moderkort, som bara uppstod när jag inte spelade spel eller körde nått krävande program.
Upptäckte att det var när CPUn scalade ner sig vid vila som coilwhinet började. Så jag stängde av energisparfunktionen och ljudet dök aldrig upp igen.

Har aldrig gjort sånt innan, rycker inte garantin då också. vilket jag kan stå ut med fast då vill jag vara garanterad att få bort oljudet. Så det blir lite gambling där som jag inte gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crocop:

Har aldrig gjort sånt innan, rycker inte garantin då också. vilket jag kan stå ut med fast då vill jag vara garanterad att få bort oljudet. Så det blir lite gambling där som jag inte gillar.

Nej garantin ryker ej bara för att du inaktiverar energispar funktioner.Datorn drar lite mer stöm bara

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Prova att öka/sänka frekvensen på minne/gpu och se hur det påverkar coilwhinet.

Hade ett extremt coilwhine på mitt moderkort, som bara uppstod när jag inte spelade spel eller körde nått krävande program.
Upptäckte att det var när CPUn scalade ner sig vid vila som coilwhinet började. Så jag stängde av energisparfunktionen och ljudet dök aldrig upp igen.

Skrivet av fermia:

Nej garantin ryker ej bara för att du inaktiverar energispar funktioner.Datorn drar lite mer stöm bara

Menar om man ändrar/klockar GPUn, läste att det kan få bort coilwhine. Eller vad menas med frekvensen på gpu?

Att stänga av energispar fungerar nog inte i mitt fall då det är tvärtom alltså vid hög belastning som det börjar tjuta, men man kan ju testa.