Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort

Hej jag undrar om någon vet eller har ett grafikkort som passar till HP Pavilion P6-2051sc. Den har alla standard komponenter kvar eftersom jag har inte bytt ut några än.
Här är specsen: http://h20565.www2.hp.com/portal/site/hpsc/template.PAGE/publ...
Jag skulle bli riktigt tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daraaz:

Hej jag undrar om någon vet eller har ett grafikkort som passar till HP Pavilion P6-2051sc. Den har alla standard komponenter kvar eftersom jag har inte bytt ut några än.
Här är specsen: http://h20565.www2.hp.com/portal/site/hpsc/template.PAGE/publ...
Jag skulle bli riktigt tacksam för svar.

Alla grafikkort som görs med PCI-Express kommer passa sen är ju bara frågan om vilket grafikkort som är värt att köpa för att match din i3-processor i prestanda, då din i3-processor antagligen kommer att flaskhalsa. Inte lönt att köpa ett jättedyrt grafikkort om processorn inte orka jobba.

Sen sitter du på ett 300W-nätagg som hindrar dig från att köra de flesta grafikkort.

Möjligt att ett 750 TI kan funka men är tveksam till det.

Frågan är ju också om du tänker spela eller bara behöver det för skärm osv. Då räcker det med ett GT 730.

Du får ge oss lite mer information och så kan vi se vad andra säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonkung:

Alla grafikkort som görs med PCI-Express kommer passa sen är ju bara frågan om vilket grafikkort som är värt att köpa för att match din i3-processor i prestanda, då din i3-processor antagligen kommer att flaskhalsa. Inte lönt att köpa ett jättedyrt grafikkort om processorn inte orka jobba.

Sen sitter du på ett 300W-nätagg som hindrar dig från att köra de flesta grafikkort.

Möjligt att ett 750 TI kan funka men är tveksam till det.

Frågan är ju också om du tänker spela eller bara behöver det för skärm osv. Då räcker det med ett GT 730.

Du får ge oss lite mer information och så kan vi se vad andra säger.

Tack för svar så snabbt! Jag hade tänkt att spela League of Legends, BF3 , CS:GO, Dayz (SA,Mod)

Jag vill kunna köra spel i minst medium vilket jag inte kan just nu. Med min resulution så får jag knappt 20 fps. Min skärm har också inte ett HDMI utag om det är något att inkludera.

Vad menar du med "bara behöver det för skärm osv"? Jag hade tänkt mig ett grafikkort mellan 1000-500

Permalänk
Medlem

Tyvärr är nog min åsikt att det inte är värt att uppgradera, utan bättre att köpa en helt ny dator istället.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daraaz:

Tack för svar så snabbt! Jag hade tänkt att spela League of Legends, BF3 , CS:GO, Dayz (SA,Mod)

Jag vill kunna köra spel i minst medium vilket jag inte kan just nu. Med min resulution så får jag knappt 20 fps. Min skärm har också inte ett HDMI utag om det är något att inkludera.

Vad menar du med "bara behöver det för skärm osv"? Jag hade tänkt mig ett grafikkort mellan 1000-500

Kollade runt lite på andra forum och där är det flera som parat ihop sin i3 2320 med gtx 750ti med bra resultat...

Permalänk
Medlem

Vad jag menar var att om du bara behöver grafikkortet för att koppla fler skärmar eller köra på högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Tyvärr är nog min åsikt att det inte är värt att uppgradera, utan bättre att köpa en helt ny dator istället.

En i3a klarar de flesta nyare spel betydligt bättre än man tror. Att köpa en ny dator för säg 7-8k är inte ens jämförbart med ett nytt 750ti för 1200kr, det var nog det mest korkade jag hört denna vecka. Sålänge nätagget orkar med ett hyggligt grafikkort så kommer spelen funka okej, en i3a är inte långt från en i5a i samma generation i flertalet enklare spel.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Håller med morxy, att om du vill ha hög fps i medium på bf4 osv så tvingas du nog köpa ett helt nytt kit.

Permalänk
Medlem

Tack för svar

Wow tack för svaren. Jag ska kolla runt lite på andra forum, några tips på sidor? Det enda forumet jag känner till är sweclockers.

Jag spelar just nu bara lol och köpte cs:go igår. bf3 laddade jag ner när det var gratis så jag skulle bara vilja kunna spela det på ok grafik.

Just nu kan jag inte spela spelen i min resulution 1920x1080. Jag undrar också om det finns sidor eller butiker som sätter in grafikkort och sånt där (inet gör det men då måste jag köpa en hel dator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonkung:

Vad jag menar var att om du bara behöver grafikkortet för att koppla fler skärmar eller köra på högre upplösning.

Jag tror ja bara behöver det till upplösning nu när jag tänker på det.
Tack så hemskt mycket för att ni hjälpte mig. Alla som svarade på tråden tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daraaz:

Wow tack för svaren. Jag ska kolla runt lite på andra forum, några tips på sidor? Det enda forumet jag känner till är sweclockers.

Jag spelar just nu bara lol och köpte cs:go igår. bf3 laddade jag ner när det var gratis så jag skulle bara vilja kunna spela det på ok grafik.

Just nu kan jag inte spela spelen i min resulution 1920x1080. Jag undrar också om det finns sidor eller butiker som sätter in grafikkort och sånt där (inet gör det men då måste jag köpa en hel dator)

Jag kan säga att det är VÄLDIGT enkelt att byta grafikkort. Stäng av strömmen och koppla ur alla sladdar. Öppna sidopanelen. Koppla ur strömmen till grafikkortet. Skruva loss grafikkortet från chassit. Tryck ner spärren och ryck loss det från moderkortet. Sätt i det nya kortet så spärren klickar. Skruva fast det i chassit. Koppla i strömmen (se till att det är rätt antal 6+8-pin). Sätt på sidopanelen. Koppla in alla yttre kablar. Koppla in strömmmen. Klart!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jag kan säga att det är VÄLDIGT enkelt att byta grafikkort. Stäng av strömmen och koppla ur alla sladdar. Öppna sidopanelen. Koppla ur strömmen till grafikkortet. Skruva loss grafikkortet från chassit. Tryck ner spärren och ryck loss det från moderkortet. Sätt i det nya kortet så spärren klickar. Skruva fast det i chassit. Koppla i strömmen (se till att det är rätt antal 6+8-pin). Sätt på sidopanelen. Koppla in alla yttre kablar. Koppla in strömmmen. Klart!

Du glömmer att man bör avinstallera det första kortets drivrutiner innan man byter och sen installera det nya. Ett viktigt steg då det annars kan bli mjukvarufel.

On topic så har jag inte kollat hur datorn ser ut, hur mycket utrymme finns för grafikkort? Behövs lågprofil, hur långa får de vara? Har nätaggregatet extra kraftkablar till grafikkort? Kolla upp det först så blir det lättare.

750 Ti som nämnts tidigare är det mest energieffektiva kortet just nu och skulle ge fin prestandaboost. Många modeller kräver dock att nätaggregatet har en 6-pinskabel ledig. Om det inte finns så är GTX 750 Ti utan överklockning (Asus har en variant exempelvis) det bästa som går att ha i burken.

OM nätagget har extrakabel och utrymme finns så fungerar väldigt många olika grafikkort. Från AMD HD7850 (R9 270) och Nvidia GTX 660 Ti även om dessa två innebär att nätagget går på max vilket i längden inte är att rekommendera.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W