Windows Threshold kan få virtuella skrivbord

Permalänk
Melding Plague

Windows Threshold kan få virtuella skrivbord

Nästa version av Microsoft Windows väntas innehålla flera förändringar för skrivbordsanvändare och förutom startmenyns återkomst är det nu även tal om virtuella skrivbord.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har du flera skärmar så kan man ha liknande virtuella skrivbord på dagens Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Som jag väntat. Att kunna seperara privat och jobb (programmeringsprogram osv) hade varit kung.

Permalänk
Avstängd

2015 kan inte komma nog fort

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Sysinternals Desktops har ju funnits länge, är det den dom har stoppat in helt enkelt?
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/cc817881

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Synd att man sitter på tre skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

2015 kan inte komma nog fort

Du tycker också att Windows 8 suger, förstår jag... Ja, herregud.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Läs hans signatur.

Permalänk
Medlem

Trevligt, dock är detta något som Microsoft borde ha lagt till redan för många år sedan imo. Har inget större behov av detta då jag kör med en flerskärmslösning hemma men på jobbet kan jag tänka mig att det kommer vara mycket användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

.

Du var ju inte lite trångsynt

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

fett, diskuterade detta med en kollega för ett tag sen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det var en trevlig nyhet, är nått man väntat på i 15 år skulle jag tro, är nått som används flitigt på linux, så är nått man saknat länge på Windows.
Visst finns en del program som försöker få till det, men aldrig hittat nått som funkar som jag vill riktigt, med en gnutta tur kanske man kan köra olika bakgrunder till dom olika skrivborden men det är nog att hoppas på för mycket

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte poängen med 4 skrivbord samtidigt. Har dock aldrig provat det så jag vet inte. Kan någon förklara fördelarna med detta?

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag förstår inte poängen med 4 skrivbord samtidigt. Har dock aldrig provat det så jag vet inte. Kan någon förklara fördelarna med detta?

Testa linux tex Ubuntu eller det mycket bättre Linux Mint så får du se

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Haha, så typiskt att de skulle komma med det här nu, och inte innan skärmar blev så billiga att det var rimligt att ha flera stycken. Då skulle det varit en riktig killer feature, nu känns det mest bara "jaha?".

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Synd att man sitter på tre skärmar

Ja, själv sitter jag på en stol.

Permalänk
Medlem

Det var fanimej på tiden. Använder detta på Ubuntu maskinen jag har till stora monitorn i vardagsrummet hela tiden och jag kan inte begripa varför det tagit Micrsoft så här lång tid att fixa en liknande lösning. Håller tummarna att det är med i RC.

Bara att strunta i 8:an nu. Threshold/Win9 ser mer och mer lovande ut.

Permalänk
Discokungen

Ganska väntat ändå. De gör en helomvändning till effektiv desktop-miljö och då är det största som saknas just virtuella skrivbord. Hoppas att Windows faktiskt utvecklas när det kommer till effektivitet för det har gått väldigt långsamt sen XP.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwelln:

Som jag väntat. Att kunna seperara privat och jobb (programmeringsprogram osv) hade varit kung.

Det gör jag med en virtuell maskin istället, mycket lämpligare tycker jag.

Virtuella skrivbord är tyvärr inte speciellt intressant för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Testa linux tex Ubuntu eller det mycket bättre Linux Mint så får du se

Jag vill inte installera OS bara för att prova något. Kan du förklara fördelarna med 4 skrivbord samtidigt? Hur är dina erfarenheter?

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Läs hans signatur.

Skrivet av morxy49:

Du var ju inte lite trångsynt

Ironi kan ibland vara lite svår att uppfatta...

(Jag fnissade iallafall åt SweMerlin kommentar)

Permalänk
Medlem

Att de inte ger upp och lägger ner, komma på först nu att denna funktion ska integreras. Till och med det superlättviktiga dwm á 2000 rader källkod har ju detta.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Inte en dag försent. Förhoppningsvis något man kan använda på jobbet utan att behöva använda tredjepartmjukvaror som inte alltid fungerar korrekt. Hoppas bara det blir konfigurerbart så man kan ange tangentbordskombinatoner för olika funktioner, ange antalet skrivbord samt musstöd för att kunna förflytta sig, eller fönster mellan dem.

För er som undrar vad man ska ha det till måste jag säga att det är väldigt praktiskt ifall man använder sig av många olika program, eller sysslar med olika saker relativt samtidigt. Exempelvis kör jag enligt följande i Debian:
- Skrivbord 1: Slöskrivbordet där jag har webbläsare, IRC, musik, etc. Kan ibland användas till annat småpill. Huvudskrivbord.
- Skrivbord 2: Utvecklingsskrivbord där jag vanligtvis har en eller flera texteditorer, en eller flera terminaler och minst en webbläsare.
- Skrivbord 3: Främst till när jag sysslar med grafik med exempelvis GIMP och har gott om utrymme för övriga verktyg jag behöver.
- Skrivbord 4: Övrigt. Kan vara allt från virtuella maskiner, långtgående filhantering (typ uppstädning), test av nya program, handbrake, etc.

Sitter man med en ensam skärm är det guld värt (exempelvis på en laptop) med virtuella skrivbord. På maskinen ovan kör jag med två skärmar men tycker ändå att virtuella skrivbord känns som en självklarhet. Sitter man inte och gör en massa olika saker på en gång, eller kanske har allt man behöver i ett och samma program, förstår jag att virtuella skrivbord kanske inte låter så givande. Dock rekommenderar jag ändå att det kan vara värt att testa!

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Älskar virtuella skrivbord på min laptop då jag ofta jobbat med stora mängder data och informationsdokument som behövs av och till. Har ett skrivbord där jag skriver och har lite allmänt slöpill på och när jag behöver hämta data så "swajpar" jag bara åt höger för att få fram excelflikarna eller åt vänster om jag t.ex. ska kolla gränsvärden ur någon dokumentation. Visst kan man alt-tabba men på något sätt känns det mindre nerkluddat med flera skrivbord för mig.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Visst, integrerat stöd borde förhoppningsvis fungera bättre än de tredjepartslösningar som funnits i 100 år, men snacka om att ligga låååååångt efter i utvecklingen.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

.

Du tycker också att man inte kan se fram emot en nyare produkt utan att anse att den föregående suger, förstår jag... Ja, herregud.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Läs hans signatur.

Du tror inte han var en aning ironisk?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Nej jag tror att han menar att jag kommer säga att Windows 8 suger så fort Windows 9 släppts. Vilket är helt absurt eftersom att jag aldrig har sagt att Windows 7 suger exempelvis. Det här är vad jag tycker:

Windows 7 är jättebra, Windows 8 är bättre och jag tror att Windows 9 kommer bli ännu bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Ironi kan ibland vara lite svår att uppfatta...

Skrivet av backfeed:

I sådana fall svagt skrivet.
Och vanligare med personer som är Win8 hatare än ironiska på det här forumet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

För er som undrar vad man ska ha det till måste jag säga att det är väldigt praktiskt ifall man använder sig av många olika program, eller sysslar med olika saker relativt samtidigt. Exempelvis kör jag enligt följande i Debian:
- Skrivbord 1: Slöskrivbordet där jag har webbläsare, IRC, musik, etc. Kan ibland användas till annat småpill. Huvudskrivbord.
- Skrivbord 2: Utvecklingsskrivbord där jag vanligtvis har en eller flera texteditorer, en eller flera terminaler och minst en webbläsare.
- Skrivbord 3: Främst till när jag sysslar med grafik med exempelvis GIMP och har gott om utrymme för övriga verktyg jag behöver.
- Skrivbord 4: Övrigt. Kan vara allt från virtuella maskiner, långtgående filhantering (typ uppstädning), test av nya program, handbrake, etc.

Det där var rätt likt hur jag jobbar hemma. Något sånt här brukar det bli:
1. webbläsare + ev. musik
2. terminaler + filhantering
3. vnc-klient mot virtuell maskin på servern.
4. övrigt

Tack vare detta (som kallas workspaces i openbox) har jag fastnat för singelskärmuppsättning. Jag tycker absolut det är smidigare och bekvämare att kunna växla mellan workspaces med en knappkombination (i mitt fall alt+siffra eller höger/vänster) än att vrida huvudet till en annan skärm.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2