Windows Threshold kan få virtuella skrivbord

Permalänk
Hjälpsam

Har funnits länge till AMD:s grafikkort, tror att det finns något liknande till Nvidia (Nview?), har funnits som tillägg från MS också.
https://www.google.se/search?q=amd+hydravision&hl=sv&gbv=2&oq...
Men det är iofs bra att det integreras i operativet från början.
En sak jag saknar lite är något som fanns till Windows 95, man kunde ha ett skrivbord med större area än skärmen, man skrollade då musen nådde kanten på skärmen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Tänkte på detta senast igår. Taggad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

I sådana fall svagt skrivet.
Och vanligare med personer som är Win8 hatare än ironiska på det här forumet...

Vet inte om det var "svagt" (vagt) skrivet...det kanske mer var ett internt SweClocker-skämt om man följt lite Windows trådar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Att de inte ger upp och lägger ner, komma på först nu att denna funktion ska integreras. Till och med det superlättviktiga dwm á 2000 rader källkod har ju detta.

Att ge upp för att lägga ner för avsaknad av en funktion låter rimligt... :facepalm: PowerToys till XP fixade faktiskt det här, men försvann med senare operativ. Ser fram emot att få funktionen inbyggd från grunden.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Avstängd

Fanns redan hos 1986 hos Xerox PARC, baserat på arbete från 1984.
X Window System har haft en window manager (swm) med virtuella skrivbord 1989.

Så Unix och Linux har haft det här länge.

Lite sent för Windows att börja med det, men antagligen inte ens en bra idé, Windowsanvändare är för dumma, dom kommer bara bli förvirrade "oj, vart försvann alla mina saker?".

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt! Hoppas det blir smidigt även om man redan använder flera "hårdvaruskärmar".

Har ofta 3-4 desktops igång på macbooken, mycket användbar funktion.

Intressant också det ni postat i tråden. Att både XP och Vista/7 har haft mer eller mindre officiella verktyg för att få igång liknande funktionalitet. Hade jag helt missat!

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Virtual Desktops: standard i UN*X-miljöer sedan 1990... väldigt användbart.
Väldigt progressivt!

Man tackar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det var en trevlig nyhet, är nått man väntat på i 15 år skulle jag tro, är nått som används flitigt på linux, så är nått man saknat länge på Windows.
Visst finns en del program som försöker få till det, men aldrig hittat nått som funkar som jag vill riktigt, med en gnutta tur kanske man kan köra olika bakgrunder till dom olika skrivborden men det är nog att hoppas på för mycket

OS X har allt detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag förstår inte poängen med 4 skrivbord samtidigt. Har dock aldrig provat det så jag vet inte. Kan någon förklara fördelarna med detta?

Jag själv har aldrig riktigt anammat det heller, men jag har dock suttit på dual eller tri desktop länge.
Om du bara har EN skärm så blir det enklare att syssla med flera saker samtidigt och ha överblick på detta.
Om du redan har flera skärmar, så har man redan det arbetssättet och det blir lite onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej jag tror att han menar att jag kommer säga att Windows 8 suger så fort Windows 9 släppts. Vilket är helt absurt eftersom att jag aldrig har sagt att Windows 7 suger exempelvis. Det här är vad jag tycker:

Windows 7 är jättebra, Windows 8 är bättre och jag tror att Windows 9 kommer bli ännu bättre.

Så.. vad blir bättre än tiopoängaren sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Du tycker också att Windows 8 suger, förstår jag... Ja, herregud.

.

Eller så tycker man Windows 8 börjar bli tråkigt och man vill leka med något nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag själv har aldrig riktigt anammat det heller, men jag har dock suttit på dual eller tri desktop länge.
Om du bara har EN skärm så blir det enklare att syssla med flera saker samtidigt och ha överblick på detta.
Om du redan har flera skärmar, så har man redan det arbetssättet och det blir lite onödigt.

Jag använder två skärmar. Det betyder då att nya funktionen är onödigt för mig...

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag vill inte installera OS bara för att prova något. Kan du förklara fördelarna med 4 skrivbord samtidigt? Hur är dina erfarenheter?

Det är nog inte riktigt samtidigt som är vitsen (?), utan snarare att man kan växla mellan ett antal olika arbetsytor, med olika program öppna på varje, osv. T ex om du jobbar med något och använder flera program för detta, kan du ha dessa program öppna på ett skrivbord, medan du har privatlivsgrejer på ett annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju lite kul att 90-talet kan bli en nyhet 2015.

Virtuella skrivbord är ett mycket bra verktyg för bättre arbetsmiljö. Det beror ju visserligen på hur det kommer att implementeras. Det bör ha funktion för att autostarta program i specifikt virtuellt skrivbord och helst att varje virtuellt skrivbord ska kunna ha sin layout av program.

Permalänk
Medlem

Har gjort några försök med virtuella skrivbord men alltid tyckt det bara blev omständigt, jag trivs bättre med fler skärmar.

Visa signatur

MSI Z87-G43 |___| Intel Core i5 4670K |___| Gigabyte GeForce GTX 770 OC HDMI DP 2xDVI 2GB |___| Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB |___| Corsair CX600M 600W |___| Fractal Design Define R4 (Svart) |___| Kingston SSDNow V300 SV300S37A 120GB |___| Seagate Barracuda ST2000DM001 64MB 2TB |___| Microsoft Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Ironi kan ibland vara lite svår att uppfatta...

(Jag fnissade iallafall åt SweMerlin kommentar)

Skönt med någon som förstår

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ElSmisko:

Har gjort några försök med virtuella skrivbord men alltid tyckt det bara blev omständigt, jag trivs bättre med fler skärmar.

Det är ju å andra sidan denna typ av användning som flera *nix lösningar riktar in sig på, än om flera skärmar i sig inte är ett måste, men där ändå designen är gjord för att flera skärmar ska kunna ha sin uppsättning av virtuella skrivbord och att du enkelt ska kunna växla mellan dem.

Permalänk

Jag vill först säga att ni inte ska ta det fel det jag skriver nu.

Allt detta klagande på att Windows 8 är inte bra alls.

Många klagade på Vista och Windows 7.

Jag sa också va fa... är detta första gången jag börja klicka i Windows 8.
Tog en någon dag och nu tycker jag det är mycket fint.

Sen allt funkar alltid.
Inga virus.
Inga spel rasar.
Man behöver inte tänka på något när det gäller uppdateringar och installationer av program allt detta finns och sköter sig själv.
För hade jag många olika program installerade men nu har jag inga. tex WinRAR, DVD, java, virus program.
Man behöver det inte i dag.

Windows 8 är mycket stabilt.

Så här ser det ut i mitt Windows

http://www.ladda-upp.se/bilder/weqwtdatgciexu/

http://www.ladda-upp.se/bilder/gqywxkndmwdxoi/

http://www.ladda-upp.se/bilder/ihlwrfyzzciwl/

Enkelt och fint och snyggt.
Tar 2 ms att nå detta på ett klick.
Enkelt.

Här finns inget att klaga på alls.

Sen till virtuella skrivbord.

Nu sitter man och säger detta är guld (Bra)

Men om man kör nu detta nya virtuella skrivbord så kommer ju det vara mer att hålla reda på och klicka på.
Som vissa kommer klaga på.

Jag kan förstå lite de som sitter på kontor och arbetar.
Men vi vanliga datanördar behöver inte detta på dagens snabba Windows och datorer.

Öppnar jag ett program så stänger jag det när jag är klar och öppnar det ingen snabbt när jag ska kolla ingen.
Enkelt.

Man sitter inte och läser Aftonbladet samtidigt när man spelar ett spel m.m
Nä lite på skoj nu. Om man sitter med Aftonbladet på en och spel på den andra och en film på den tredje och något annat på en fjärde då tycker jag man ska stänga datorn helt och gå ut och träffa några kompisar och ta en öl eller något.

Om man har en dator som är 15 år gammal så förstår jag lite för det tar ju tid att starta ett program.
Så att ha flera program öppna är bra då.

Men inte år 2014.

Permalänk
Datavetare

Rätt ironiskt att alla som pratat om ironi i denna tråd blandat ihop det med sarkasm, något jag nu använder sarkasm för att belysa

Får se om MS väljer att ha virtuella skrivbord påslaget från start, har för mig att Apple kom fram till att många "vanliga" användare blev förvirrade av motsvarande i OSX (spaces). För vissa power-users är detta säkert en riktigt välkommen finess!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Jag hoppas detta blir av, ser framemot t.ex. en stor 21:9 skärm med denna funktionalitet.

Visa signatur

burk intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
inputs logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd600 & 650, akg k712 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det var en trevlig nyhet, är nått man väntat på i 15 år skulle jag tro, är nått som används flitigt på linux, så är nått man saknat länge på Windows.
Visst finns en del program som försöker få till det, men aldrig hittat nått som funkar som jag vill riktigt, med en gnutta tur kanske man kan köra olika bakgrunder till dom olika skrivborden men det är nog att hoppas på för mycket

"Nått" ftw

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Rätt ironiskt att alla som pratat om ironi i denna tråd blandat ihop det med sarkasm, något jag nu använder sarkasm för att belysa

Saxat från internets "kunskapsbank":

Ironi
Ironi (grekiska εἰρωνεία eironeía, bokstavligen "omkasta", "förställa") är en stilfigur som innebär att det finns en skillnad mellan vad som sägs och vad som egentligen menas. Publiken, åtminstone en del av den, förutsätts även vara införstådd med detta. Ironi kan vara humoristisk, men behöver inte vara det. Den kan användas för att undvika öppen konflikt, för att locka till skratt och för att antyda sidor av en företeelse, en person, en tanke etc som man anser svåra eller olämpliga att utpeka öppet.

Sarkasm
En sarkasm (av grekiskans sarkasmos, σαρκασμός, med samma betydelse från σαρκάζειν "slita sönder kött", "skära tänder (i raseri)", till σάρξ (gen. σαρκός), "kött") är ett yttrande där något sägs på ett skenbart humoristiskt sätt med ett överdrivet, sarkastiskt tonfall med avsikt att håna den eller det man syftar på. Sarkasmens sakinnehåll är ofta en stark överdrift och till att förlöjliga. I Nationalencyklopedin definieras sarkasm som ett "yttrande som innehåller skarpt ironisk eller hånfull kritik", man kan också tala om sarkasm som sarkastisk kritik i en mer allmän bemärkelse; sarkasm är då en extra bitsk och/eller nedvärderande form av ironi.

Nu tyckte jag inte SweMerlin kommentar var ett hån utan det lockade mer till skratt (eller i mitt fall mer ett fniss)...så för mig var det ironi.

Själv tycker jag dock inte att din kommentar var sarkastisk - men jag kanske misstolkade avsikten (att skämta till det lite) och du egentligen sitter och förlöjliga/hånar vårt bruk av begreppet ironi. [Ironi-alert, kan även visualiseras med ;)]

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Nä lite på skoj nu. Om man sitter med Aftonbladet på en och spel på den andra och en film på den tredje och något annat på en fjärde då tycker jag man ska stänga datorn helt och gå ut och träffa några kompisar och ta en öl eller något.

Berätta gärna hur du tänker.
Bara för man har mer uppe flera program när man sitter vid datorn så kan man lika gärna gå ut?
Mot att bara ha en sak uppe, då är det okej.

Är det inte bättre att kunna ta in så mycket information och nöje som man bara kan under sin livstid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det är ju lite kul att 90-talet kan bli en nyhet 2015.

Virtuella skrivbord är ett mycket bra verktyg för bättre arbetsmiljö. Det beror ju visserligen på hur det kommer att implementeras. Det bör ha funktion för att autostarta program i specifikt virtuellt skrivbord och helst att varje virtuellt skrivbord ska kunna ha sin layout av program.

Händer ju hela tiden, när iPhone kom var touchskärmar liksom "wow" när det funnits så länge, samma sak med VR headset och mycket mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Får se om MS väljer att ha virtuella skrivbord påslaget från start, har för mig att Apple kom fram till att många "vanliga" användare blev förvirrade av motsvarande i OSX (spaces). För vissa power-users är detta säkert en riktigt välkommen finess!

Tror det var så MS skrev för några år sedan och hänvisade till sysinternals-paketet. Tror det är klokt. Skulle nog säga att flera skrivbord från start hade gjort metro-gränssnittsförvirringen som alla pratade om som en piss i Nilen jämfört med förvirringen det skulle skapa i normala hushåll med användare som inte hänger på swec hela dagarna

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Berätta gärna hur du tänker.
Bara för man har mer uppe flera program när man sitter vid datorn så kan man lika gärna gå ut?
Mot att bara ha en sak uppe, då är det okej.

Är det inte bättre att kunna ta in så mycket information och nöje som man bara kan under sin livstid?

Humorn i det här är att personen skriver det från en dator på ett Internetforum ...

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Fan det är allt på Tiden att det blir implementerat i OS:et direkt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Cybertsen:

Men läser man beskrivning på "The Free Dictionary" så är nog det som gjordes här ändå sarkasm
"A form of wit that is marked by the use of sarcastic language and is intended to make its victim the butt of contempt or ridicule"
då målet var att förlöjliga någons mer-än-genomsnittliga-positiva-inställning-till-Windows-8.

Om inte annat så är det kanske ironi att bli tillrättavisad för att tillrättavisa/göra sig lustig över ironi
Efter läst det du citerar så är jag själv osäker på vad som är vad och när man ska använda vilket uttryck...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Men om man kör nu detta nya virtuella skrivbord så kommer ju det vara mer att hålla reda på och klicka på.
Som vissa kommer klaga på.

Jag kan förstå lite de som sitter på kontor och arbetar.
Men vi vanliga datanördar behöver inte detta på dagens snabba Windows och datorer.

Öppnar jag ett program så stänger jag det när jag är klar och öppnar det ingen snabbt när jag ska kolla ingen.
Enkelt.

Man sitter inte och läser Aftonbladet samtidigt när man spelar ett spel m.m

Det viktiga i sammanhanget här är ju att funktionen skulle finnas, INTE att den skulle vara standard. Tycker det var det enda felet M$ gjorde överhuvudtaget i Windows 8, att just sätta något folk inte var vana vid, som standard. I övrigt är det ett bra OS, och lär bli en bra grund till Windows 9.

Poängen är just att du kan ha ett virtuellt skrivbord för spel, ett arbete osv. Och när det gäller spela och läsa på webben samtidigt, så tycker jag det är smidigt om man behöver och kan läsa ett forum eller chat och sedan snabbt pausa och bara klicka på andra fönstret och svara eller läsa vidare, utan att behöva stänga av eller minimera eller alt+tab hela tiden. Har svårt att vänja bort mig från det, när man väl har vant sig vid den lyxen.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det viktiga i sammanhanget här är ju att funktionen skulle finnas, INTE att den skulle vara standard. Tycker det var det enda felet M$ gjorde överhuvudtaget i Windows 8, att just sätta något folk inte var vana vid, som standard. I övrigt är det ett bra OS, och lär bli en bra grund till Windows 9.

Poängen är just att du kan ha ett virtuellt skrivbord för spel, ett arbete osv. Och när det gäller spela och läsa på webben samtidigt, så tycker jag det är smidigt om man behöver och kan läsa ett forum eller chat och sedan snabbt pausa och bara klicka på andra fönstret och svara eller läsa vidare, utan att behöva stänga av eller minimera eller alt+tab hela tiden. Har svårt att vänja bort mig från det, när man väl har vant sig vid den lyxen.

Det är därför jag har två skärmar.

Det alla pratar om är ju just att de behöver leta och klicka som är jobbigt.

Men startmeny ??
Jag tycker det är ingen skillnad Windows 7 vs Windows 8.
Till o med bättre.

Det du menar så får du ju en då göra någon sorts kommando för att se det andra skrivbordet.
Sen finns här ju spel som man kan ställa in nu för tiden att man kan dra musen till skärm två utan att minimera Spelet .
Det är inte alltid man behöver trycka på alt+tab eller något.
Visa gånger så räcker det att man har ett finger liggande på Windows tangenten eller som jag gör i bland trycker på miniräknaren eller någon annan så spelet minimeras automatiskt. sen är det enkelt att maximera ingen.
Många gånger så Minimeras inte spelet då ens. Så det är bara att klicka med musen på spelet.

När man spelar så har man ju spelet på en skärm och tittar på forum eller chat på den andra utan att göra något alls.
tex om man har en karta till spelet som man sitter och tittar på.

Man behöver inte något virtuella skrivbord.
Bara mer krångel.
Sen nu när där finns tysta Nuc datorer som inte kostar mycket så kan man ju köra forum m.m där.