Windows 8.1 Update 2 ersätts av vanliga uppdateringar

Permalänk
Melding Plague

Windows 8.1 Update 2 ersätts av vanliga uppdateringar

Trots gott om rykten blir det ingen Update 2 för Windows 8.1. Microsoft väljer istället att rulla ut mindre uppdateringar enligt ordinarie schema.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra dom inte lägger någon fokus på win8.

Mer timmar som jobbas på att få W9 bättre, cudos till MS för det.

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra. Ge oss ett ordentligt Windows 9, så att både Strejf och resten kan vara nöjda

Permalänk
Medlem

Jaaaa ännu en orsak att lämna sk*ten och gå tillbaka till OSX, jag lääääängtar

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Konsolgrävare

Ärligt talat är det bara jag som gillar och tycker windows 8(.1) är bättre än w7? och som det ser ut nu så kommer w9 bli grymt!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Avstängd

Ha ha!
Microsoft verkar inte veta vad de ska ta sig till.
Deras Winphone OS lyckades bara stjälpa världens största mobiltillverkare.
Deras Surfplattor har gått med 12 miljarder i förlust
Deras Win8 har lyckats få en marknadsandel på 12%.

Det enda Microsoft tjänar pengar på är att parasitera på driftiga företag och deras kunder.
Vem vill betala extra pengar för en Androidmobil/surfplatta bara för att MS använder rena Maffiametoder för att pressa tillverkare av Androidenheter på pengar. Samt att genom tvinga på köpare av bärbara PC-datorer ett exemplar av Windows.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Jaaaa ännu en orsak att lämna sk*ten och gå tillbaka till OSX, jag lääääängtar

Varför går du inte bara tillbaka till OSX direkt om du längtar så?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyvar1:

Ärligt talat är det bara jag som gillar och tycker windows 8(.1) är bättre än w7? och som det ser ut nu så kommer w9 bli grymt!

Absolut inte. Jag tycker Windows 8.1 är grymt! Varför ha ett gammalt operativsystem när det finns nyare? Sen kan man ju fixa Start menu själv hur lätt som helst för de som gnäller.Windows 9 ser riktigt bra ut än så länge!

Permalänk
Medlem

Enligt Paul Thurrott och Mary Jo Foley så är denna uppdatering update 2 men av någon anledning så gör Microsoft alla förvirrade och byter namn till "vanlig uppdatering"
Enligt samma källa så var inte startmenyn tänkt för denna uppdatering och det var länge sedan de tankarna skrotades och just nu ligger allt fokus på nästan Windows version för just nu har Windows 8 gått i sank oavsett vilka förändringar Microsoft gör, det är som att bygga den bästa båten och döpa den till Titanic 2.
-tyvar1- du är inte den ända som gillar många av nyheterna i Windows 8 och ser man rent tekniskt på systemet så är det på många sett bättre än Windows 7 men tyvärr har det nya gränssnittet tagit all fokus.
Man skulle aldrig tagit beslutet att inför det nya gränssnittet till vanliga datorer utan behållit bara skrivbordet till dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Nej da, det är dom andra som har lite otur när dom tänker bara 8.1 är det bästa sedan dom kolsyrade Fanta.(finns ju många andra goda drycker oxå)

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Du är inte ensam, älskar det faktiskt. Är inte i något behov av starmenyn, vill man hitta allt så trycker man bara på windows tangenten, hur enkelt som helst.
Sen är det extremt snabbt oxå, hinner knappt trycka igång datorn innan man är inne. Kommer säkerligen köpa w9 sen ändå men det är alldeles för mkt skitsnack om W8.1.

Visa signatur

|| i5 4690k/Noctua DH-15/x2 Corsair AF140mm || Asus Z97-A || HyperX 16GB 2400Mhz || Nvidia GTX 780ti Referens || Kingston v300 120gb, Crucial m550 256gb, Crucial mx200 500gb || FD Integra M 650w || Corsair 750d/x3 Corsair AF140mm || Corsair K65 RGB || Qpad 5k || Corsair MM200 Extended || Corsair H2100 ||

Permalänk
Inaktiv

Lägger Microsoft fokus på sina plattor? Jag vet inte en enda som använder en platta från just Microsoft...möjligtvis någon enstaka stackare som råkat köpa en Android-platta för att spara pengar, men annars är det en dominerande del iPad.

Så, återstår gör väl Windows 9, men det är väl för mycket att hoppas på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför är man en stackare för att man köpt en android platta och varför har man "råkat" köpa en?
Har två Nexus 7 2012 o 2013 modell och jag kan inte påstå att de är dåliga på något vis, det är ju inte så att Apple har tillgång till den hemliga gralen precis.
Vet inte om Microsoft fokuserar på plattor direkt utan det jag hör är att man lite mer fokuserar på företagssidan vilket den nya uppgraderingen av Windows Phone tyder på.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Segas:

Lägger Microsoft fokus på sina plattor? Jag vet inte en enda som använder en platta från just Microsoft...möjligtvis någon enstaka stackare som råkat köpa en Android-platta för att spara pengar, men annars är det en dominerande del iPad.

Så, återstår gör väl Windows 9, men det är väl för mycket att hoppas på.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du missat hela hybridkonceptet som sprider sig som en löpeld? Alltså en laptop där hela datorn sitter i skärmen så du kan montera loss tangentbordet och därmed då en platta? Finns i alla prisklasser med till exempel Asus T100 med Atom och 64 GB eMMC plus valbar hårddisk i tangentbordet. Börjar på typ 3500 kr. Sedan går det hela vägen upp till mobila i7, alltså kraftiga laptopar fast som kan användas som surfplatta också. Se till exempel Lenovo Helix, Asus Transformer Book och Microsofts egna Surface Pro. Alla de stora tillverkarna har hybrider i alla prisklasser nu och de verkar sälja bra. Jag är själv väldigt sugen på en.

Sen har Android gått om Apple även bland surfplattorna och det är inte bara för prisets skull. Tro det eller ej men Apple är inte alltid bäst för alla i alla lägen utan det är inte så svårt att välja bort dem av andra anledningar. Framförallt är jämförelsen Ipad och platta med Windows lite lurig eftersom Windows är ett komplett OS med en x86-CPU bakom sig så du kan köra exakt alla program som fungerar på en vanlig dator. Går inte lika bra att köra alla program från OSX på en Ipad. Så de är helt enkelt i grunden olika produkter. Nu ryktas det iof att Apple ska försöka slå ihop sina OS, i alla fall i de lägre segmenten. Får se hur bra det går. Om det stämmer har de extremt mycket jobb framför sig och en massa huvudvärk för de som utvecklar mjukvara för plattformen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Lika bra det. Ingen mening att sattsa på Windows 8 mer nu när alla redan väntar på Windows 9.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chamoxzqt:

Absolut inte. Jag tycker Windows 8.1 är grymt! Varför ha ett gammalt operativsystem när det finns nyare? Sen kan man ju fixa Start menu själv hur lätt som helst för de som gnäller.Windows 9 ser riktigt bra ut än så länge!

"Varför använda gammalt, när det finns nyare?"

Enkelt svar: Varför byta upp sig, när gamla funkar utmärkt? Finns många exempel där man ibland valt att uppgradera till nyare version oavsett om det gäller ett OS, eller annan mjukvara, där nyare versionen faktiskt varit sämre än gamla. För min del, så klarar jag mig alldeles utmärkt med Windows 7. Finns inga spel som absolut "kräver" Windows 8, och jag ser inga förändringar i 8:an som säger att jag "måste ha" den versionen. Jag höll mig kvar på Windows XP flera år längre än jag borde. Enda anledningen jag till slut bytte upp mig till Windows 7, var för att ett visst spel krävde DirectX 11 (som inte fanns till XP).

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem

Väntar på en uppdatering av iMac.

Skrivet av Bordsvatten:

Varför går du inte bara tillbaka till OSX direkt om du längtar så?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

-Ozzed- Det är bara vi entusiaster som väntar på nästa version för vanliga konsumenter bryr sig nog inte.
Windows 8 är inte det skitsystem som många får det till att låta men gränssnittet gjorde många snurriga vilket också blivit Windows 8:s fall.
Hade de bara släppt Windows 8 som Windows 7 men med alla underliggande finesser så hade det inte blivit sådant liv, men Windows divisionens då varade chef Steven Sinofsky hade en vision om ett system för allt som slog fel rejält vilket troligtvis också kostade honom jobbet.

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

Nejdå jag är helnöjd med Win 8.1 har vart det sen dag 1 så du är absolut inte ensam. Snabbt / lite mer resurssnålt till skillnad från Win 7 som jag fortfarande kör på min andra dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

"Varför använda gammalt, när det finns nyare?"

Enkelt svar: Varför byta upp sig, när gamla funkar utmärkt? Finns många exempel där man ibland valt att uppgradera till nyare version oavsett om det gäller ett OS, eller annan mjukvara, där nyare versionen faktiskt varit sämre än gamla. För min del, så klarar jag mig alldeles utmärkt med Windows 7. Finns inga spel som absolut "kräver" Windows 8, och jag ser inga förändringar i 8:an som säger att jag "måste ha" den versionen. Jag höll mig kvar på Windows XP flera år längre än jag borde. Enda anledningen jag till slut bytte upp mig till Windows 7, var för att ett visst spel krävde DirectX 11 (som inte fanns till XP).

Du har helt rätt att man inte behöver byta bara för bytandets skull, Windows 7 är ett utmärkt system som kommer ha support från Microsoft till 2020 så det är ingen panik alls.
Och tycker man inte att Windows 8 passar en så är det bara att låta bli att köpa, jag är mer av en entusiast som jag skaffade Windows 8.1 fast jag hade klarat mig väl med Windows 7 märk väl att jag hoppade över 8.0 för att vänta på uppdateringen som var mer anpassad för skrivbordsmiljö.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Har du missat hela hybridkonceptet som sprider sig som en löpeld? Alltså en laptop där hela datorn sitter i skärmen så du kan montera loss tangentbordet och därmed då en platta? Finns i alla prisklasser med till exempel Asus T100 med Atom och 64 GB eMMC plus valbar hårddisk i tangentbordet. Börjar på typ 3500 kr. Sedan går det hela vägen upp till mobila i7, alltså kraftiga laptopar fast som kan användas som surfplatta också. Se till exempel Lenovo Helix, Asus Transformer Book och Microsofts egna Surface Pro. Alla de stora tillverkarna har hybrider i alla prisklasser nu och de verkar sälja bra. Jag är själv väldigt sugen på en.

Sen har Android gått om Apple även bland surfplattorna och det är inte bara för prisets skull. Tro det eller ej men Apple är inte alltid bäst för alla i alla lägen utan det är inte så svårt att välja bort dem av andra anledningar. Framförallt är jämförelsen Ipad och platta med Windows lite lurig eftersom Windows är ett komplett OS med en x86-CPU bakom sig så du kan köra exakt alla program som fungerar på en vanlig dator. Går inte lika bra att köra alla program från OSX på en Ipad. Så de är helt enkelt i grunden olika produkter. Nu ryktas det iof att Apple ska försöka slå ihop sina OS, i alla fall i de lägre segmenten. Får se hur bra det går. Om det stämmer har de extremt mycket jobb framför sig och en massa huvudvärk för de som utvecklar mjukvara för plattformen.

Problemet är väl bara att dessa hybrider är typ roliga i två veckor tills man inser att Windows(och dess appar) inte har bra DPi-skalning och väldigt få appar som duger för att använda med touch. Konceptet hade fallit på plats om man hade kunnat byta mellan fullfjädrade Windows och ett OS anpassat för mobila enheter med en hotkey. Och sen då såklart att det finns program du faktiskt kan använda. Windows store är bara på tok för dåligt enligt mig. Man hade kunnat tycka att Windows 8 "Metro"-koncept är just detta men jag tycker det är ganska meh'.

Men det är fortfarande ett intressant koncept som hade kunnat vara grymt om man lyckas skapa två grymma versioner av varje app. En för mobilt användande och ett för när man har mus och tangentbord.

Permalänk

nej

Skrivet av tyvar1:

nej då det är du inte asså alla htar win 8/8.1 för att dom inte kan lära sig metro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Jag har blandade känslor över Windows 8. Å ena sidan fixar de saker som jag tyckt varit undermåliga. Såsom aktivitetshanteraren, boot-tid och diverse multiskärmfunktioner. Å andra sidan så introducerade de nya irritationsmoment såsom metro, charms och "categorized search, because no reason".

8.1. med Update 1 gör i alla fall all skillnad (och fixade ju sökfunktionen). Innan vägde nackdelarna tyngre för mig.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Jag är jätteförtjust i W7 och W8.1 är minst lika bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Problemet är väl bara att dessa hybrider är typ roliga i två veckor tills man inser att Windows(och dess appar) inte har bra DPi-skalning och väldigt få appar som duger för att använda med touch. Konceptet hade fallit på plats om man hade kunnat byta mellan fullfjädrade Windows och ett OS anpassat för mobila enheter med en hotkey. Och sen då såklart att det finns program du faktiskt kan använda. Windows store är bara på tok för dåligt enligt mig. Man hade kunnat tycka att Windows 8 "Metro"-koncept är just detta men jag tycker det är ganska meh'.

Men det är fortfarande ett intressant koncept som hade kunnat vara grymt om man lyckas skapa två grymma versioner av varje app. En för mobilt användande och ett för när man har mus och tangentbord.

Men grejen med hybrider är ju att dom kan köra alla vanliga windows program, du är inte låst till appar och storen. Men jag håller med dig om att det är jämförelsevis fattigt i deras store, jag har inte saknat något ännu dock men jag är ingen flitig app-användare heller.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathRider:

nej då det är du inte asså alla htar win 8/8.1 för att dom inte kan lära sig metro

Finns ingen vettig anledning att lära sig Metro, det är bara onödigt, i vägen, ej önskvärt samt jättefult, samt både Android och IOS är många hästlängder bättre, bort med tramset

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SmörBacon:

Om du med "appar" menar Modern UI appar så har inte det några som helst problem att hantera HiDPI, tror Microsoft pushade Modern UI så hårt med Win8 dels för att försöka använda sin dominans på desktop till att ta sig in på marknaden för pekplattor men också mycket för Modern UI fixar saker som är väldigt svåra att rätta till i Win32 utan att paja bakåtkompatibiliteten. Men tror man till slut insett att Modern UI bara passar på pekplattor/mobiler och man får nog dras med Win32 på "vanliga" datorer.

Men många av de mest använda Win32 applikationer börjar bli uppdaterade för att korrekt hantera HiDPI-skärmar. Rent tekniskt har detta stöd funnits rätt många år nu, men är först de senaste året det faktiskt funnits PC-datorer med högupplösta skärmar att köpa.

HiDPI hanteras perfekt av bl.a. MS Office, IE, Visual Studio, Firefox, (nästa version av) Chrome, Eclipse, CygWin (ok, kanske inte världen mest använda applikation, men på min dator ligger den på topp 3 tillsammans med VirtualBox och Firefox...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Om du med "appar" menar Modern UI appar så har inte det några som helst problem att hantera HiDPI, tror Microsoft pushade Modern UI så hårt med Win8 dels för att försöka använda sin dominans på desktop till att ta sig in på marknaden för pekplattor men också mycket för Modern UI fixar saker som är väldigt svåra att rätta till i Win32 utan att paja bakåtkompatibiliteten. Men tror man till slut insett att Modern UI bara passar på pekplattor/mobiler och man får nog dras med Win32 på "vanliga" datorer.

Men många av de mest använda Win32 applikationer börjar bli uppdaterade för att korrekt hantera HiDPI-skärmar. Rent tekniskt har detta stöd funnits rätt många år nu, men är först de senaste året det faktiskt funnits PC-datorer med högupplösta skärmar att köpa.

HiDPI hanteras perfekt av bl.a. MS Office, IE, Visual Studio, Firefox, (nästa version av) Chrome, Eclipse, CygWin (ok, kanske inte världen mest använda applikation, men på min dator ligger den på topp 3 tillsammans med VirtualBox och Firefox...).

Låter bra, verkar som det hänt lite grejer på den fronten då.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Hur hårt knutet är WinRT till Metro/Modern? Kan man använda det även för "vanliga desktopapplikationer" eller måste man använda Win32 där?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag gillar Win8.1 skarpt, ser fram emot hur 9:an blir.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc