RAM endast 1.89 gb av 4gb går att använda

Permalänk
Medlem

RAM endast 1.89 gb av 4gb går att använda

Hej!

Vet inte om jag har postat detta rätt då jag inte är inne här så ofta

Jag har haft lite problem sedan jag installerade nytt moderkort + processor i min dator.

Det är att endast 1.89 gb av 4gb går att använda. När jag installerade det nya moderkortet och processorn så formaterade jag hårddisken och flyttade över mina gamla ramminnen till det nya kortet, i min gamla dator fungerade ramminnena perfekt, de är 2 x 2 gb. Fast mitt gamla moderkort hade bara 2 ramplatser detta har 4.

Jag har provat att ominstallera windows en gång, när jag inte hade några drivers installerade så visade windows 4gb ram, när jag installerar program ( kan vara vilket program som helst ) så kommer felet igen.

Har även problem med att starta datorn efter omstart så startar den windows 7 sen blir datorn svart när den ska ladda windows startup screen ( där man loggar in ).

Hoppas jag kan få hjälp med mitt problem!

Tack på förhand

Visa signatur

min pc spec's| AMD FX-6300 @ 3.5ghz | 4 gb ram ddr3 1333mhz | Gigabyte radeon HD 5570 1gb gddr5|

Permalänk
Medlem

Kolla så att stickorna sitter i rätt slottar, det är inte alltid de ska sitta (x) (x) () (), kolla manualen till ditt moderkort

Permalänk
Medlem

Har du kanske 32-bit windows och kör integrerad grafik eller liknande?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Har du kanske 32-bit windows och kör integrerad grafik eller liknande?

Har windows 7 ultimate 64-bit, har externt grafikkort, tror inte där är internet på detta moderkortet. Moderkortet heter Asus M5 A97 R2.0

Skrivet av Limpanax:

Kolla så att stickorna sitter i rätt slottar, det är inte alltid de ska sitta (x) (x) () (), kolla manualen till ditt moderkort

Tack för tipset ska kolla upp det!

Asus
Visa signatur

min pc spec's| AMD FX-6300 @ 3.5ghz | 4 gb ram ddr3 1333mhz | Gigabyte radeon HD 5570 1gb gddr5|

Permalänk

Prova uppdatera bios

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem

Prova med windowsflagga+r och kör msconfig

Gå till systemstart tabben, och sedan avancerade alternativ. Klicka ur boxen för högsta minne eller nåt liknande, kan vara hårdställt där av någon anledningen.

Permalänk
Medlem

4gb ram är för lite dude!

Permalänk
Medlem

Som sagt innan kolla manualen, brukar vara väldigt specifikt vart du ska sätta stickorna beroende på antalet.
Är stickorna parade från fabrik, eller kör du en "häxblandning" av olika tillverkare?

Jag hade dock samma problem för några år sen, dock med fyra stickor. Lösningen var att sätta i vart för sig.
Dvs börja med att sätta in en sticka, starta upp datorn kolla i BIOS/UEFI hur mycket ram som är installerat, motsvarar det mängden du tryckt i, fortsätt med nästa. (Datorn avstängd så klart, rinse-repeat).

Bios ska endast behövas "nya" snabba minnen, eller "nya" med högre kapacitet, läs något som inte fanns när brädan tillverkades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanhak:

Som sagt innan kolla manualen, brukar vara väldigt specifikt vart du ska sätta stickorna beroende på antalet.
Är stickorna parade från fabrik, eller kör du en "häxblandning" av olika tillverkare?

Jag hade dock samma problem för några år sen, dock med fyra stickor. Lösningen var att sätta i vart för sig.
Dvs börja med att sätta in en sticka, starta upp datorn kolla i BIOS/UEFI hur mycket ram som är installerat, motsvarar det mängden du tryckt i, fortsätt med nästa. (Datorn avstängd så klart, rinse-repeat).

Bios ska endast behövas "nya" snabba minnen, eller "nya" med högre kapacitet, läs något som inte fanns när brädan tillverkades.

Det är ett kingtiger nånting, sen köpte jag ett corsair venegance av en polare för 50kr haha. Hade båda 2 i min gamla dator utan problem

Okej, för nu när jag tog ut de och startade om datorn några gånger och nu har jag 4gb igen... skumt fel. Någon som vet hur man fixar det haha?

Skrivet av Tuvok:

4gb ram är för lite dude!

haha lirar bara csgo så det räcker för mig just nu

Skrivet av VexedRelic:

Prova med windowsflagga+r och kör msconfig

Gå till systemstart tabben, och sedan avancerade alternativ. Klicka ur boxen för högsta minne eller nåt liknande, kan vara hårdställt där av någon anledningen.

Det där har jag redan provat och den va ej ikryssad, tack ändå

Skrivet av Rickybobby:

Prova uppdatera bios

Ska nog prova det, om du läser ovan så märkligt nog fungerar alla 4 gb igen utan att jag gjort mer än det som står ovan.

Visa signatur

min pc spec's| AMD FX-6300 @ 3.5ghz | 4 gb ram ddr3 1333mhz | Gigabyte radeon HD 5570 1gb gddr5|

Permalänk
Medlem

Nu startade jag datorn igen efter den hade varit avstängd, först när jag tryckte start så kom den bara till windows 7 startas sen när det hade laddat klart och den skulle ladda skärmen som man loggar in på så kom skärmen man loggar in på aldrig fram utan det var bara helt svart skärm. Sen startade jag om och då startade datorn helt, men nu har jag bara 1.89 gb ram igen av 4gb... förstår mig inte på felet alls.

Visa signatur

min pc spec's| AMD FX-6300 @ 3.5ghz | 4 gb ram ddr3 1333mhz | Gigabyte radeon HD 5570 1gb gddr5|

Permalänk
Medlem

Kollade bios och jag har redan de senaste biosen.

Ååh, någon som kan hjälpa mig med felet?

Visa signatur

min pc spec's| AMD FX-6300 @ 3.5ghz | 4 gb ram ddr3 1333mhz | Gigabyte radeon HD 5570 1gb gddr5|

Permalänk
Medlem

Kolla vilka platser minnet ska sitta i en manualen, blir ett någon skillnad om du sätter dom i dom andra platserna?
Kör memtest86+ med en sticka i taget. Kan vara en dålig sticka eller slot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Hur mycket minne säger bios att du har? Och har du testat memtest, kanske ett av minne är sönder.

Visa signatur

Intel Core i7-7700K | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair Dominator Platinum 32GB 3600MHz | MSI Z270 Xpower Gaming Titanium | 2x Samsung 960 Pro 512 GB (Raid 0) | Samsung 850 EVO 1 TB | 6 TB HDD | EVGA SuperNOVA 1200 P2 | Case Labs STH10 | Acer X34A Predator | LG 40UF675V |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Kolla vilka platser minnet ska sitta i en manualen, blir ett någon skillnad om du sätter dom i dom andra platserna?
Kör memtest86+ med en sticka i taget. Kan vara en dålig sticka eller slot.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av fLipSidE0001:

Hur mycket minne säger bios att du har? Och har du testat memtest, kanske ett av minne är sönder.

I bios står det 4080mb och den visar även att det är 2 stickor.

Har ej testat memtest, men tar jag ut mitt kingtiger ramminne och bara startar datorn med corsair ramminnet så startar inte datorn och då lyser felsökarlampan som är i moderkortet rött vid ramen så antar att det är något skumt med det ramminnet? Funkade ju prima i min gamla dator...

Men startar jag datorn med det ramminnet som datorn startar med så startar ju datorn utan problem alls men det står fortfarande att bra 1.89gb går att använda av 2gb så det är ju fortfarande fel? :s

Har även provat olika platser och flyttat minnena i typ alla platser och kombinationer, testat det mesta har dock inte kört memtest86

Visa signatur

min pc spec's| AMD FX-6300 @ 3.5ghz | 4 gb ram ddr3 1333mhz | Gigabyte radeon HD 5570 1gb gddr5|