Inet - Aldrig igen.
Hej Sweclockers!
Har sedan länge varit en besökare på sweclockers för att läsa recensioner, tester och annat kul, men inte känt ett behov av att registrera en användare - förens nu. Hoppas att det klarar upp att jag inte är ett forumtroll.
Jag har 15 år erfarenhet av att bygga datorer och har under den tiden använt mig av ett flertal butiker för att tillfredsställa mina behov av datorkomponenter.
Nu är det dags för mig att lägga till Inet tillsammans med Komplett som en av de butiker jag troligtvis aldrig igen kommer handla ifrån. Känns konstigt när man nästan har handlat för 100 000kr där över åren, men någonstans går gränsen för vad jag är villig att betala för och vilket kundbemötande jag tolererar.
För att till att börja med kan jag fråga er om ni skulle vilja ha datorkomponenter för ca 14000kr levererade till er i ett paket som ser ut såhär:
Som ni kan se är det en allt för liten låda som grejerna har blivit "nertryckta" i, det enda packningsmaterialet som fanns i lådan var ett par luftkuddar som låg vid öppningen (dvs på sidan klisterlappen sitter på.)
Det första jag upptäcker när jag öppnar lådan är ett par hårddiskar som ligger löst, samt en dvd-brännare som låter som en maracas. Den hamnar inte i mitt bygge. Även tveksam till hur bra den mekaniska disken mår, eller de andra delarna men har varken tid eller ork att tänka på det för tillfället.
Ringer till support och berättar om ärendet och möts av en mycket kall ton som inte alls verkar bry sig ett skit om hur det var förpackat så länge jag inte ser några fysiska skador. Berättar om Dvd-brännaren och att jag vill ha en ny, får till svar: "Den ska låta så."
Inte nöjd så åker ut till deras butik på Torp, Uddevalla, grabben i kassan är väldigt osäker så får tag på deras servicemedarbetare som jag även känner sedan tidigare, han konstaterar efter ca 1 sekund efter att få hålla i brännaren att den är trasig mekaniskt. Får en ny.
Dagarna efter har jag byggt datorn och installerat samt börjat testa de nya grejerna, upptäcker att grafikkortet inte verkar hantera minnet korrekt och får som följd utsmetade (Paint nivå) texturer efter ett par timmar i drift. Ringer återigen support och vill prata med deras chef. Jag har bråttom och måste ha datorn i toppform inför Fredag då jag tjänar pengar på att spela och nya MMO releasen ArcheAge är på ingång. Har inte tid att vela och skicka fram och tillbaka ett helt nytt kort som SKA fungera. Upptagen, skall återkomma.
Ringer upp mig ett par timmar senare och är minst lika osympatisk som sin medarbetare. Får tillslut efter mycket krånglande och med vetskapen om att jag har rätten till ett öppet köp, ett motvilligt svar att jag kan åka in till butiken på Torp igen och byta in kortet så att de kan felsöka, och att det finns ett likadant på lager (vilket jag även kunde se på deras lagerstatus.) som jag får ut. Ingen tanke på att jag får lägga min tid och mina bensinpengar på att Inet inte kan stå bakom sina produkter, eller ens ha ett schysst kundbemötande. Kompensation är inte ens på tal.
Åker ut i alla fall och byter, senare i bilen inser jag att lådan jag fick var bruten. Zotac-tejpen är uppskuren. Väl hemma går jag igenom lådan och märker att inte heller skivan med drivrutiner är med.
Jag har alltså fått ett på ett eller annat sätt begagnat kort. Tack?
Pingvinstången med "Bitter melon" framstår som väldigt söt i jämförelse med resten av min senaste upplevelse med Inet, troligtvis den sista.
- FLD