Inet - Aldrig igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Det var en tråkig upplevelse för dig och jag hoppas verkligen att det löser sig.
Men vad vill du att vi ska diskutera egentligen?

Verkar redan som att diskussionen har skjutit iväg mer än jag själv tänkt. Snarare dela med mig av min upplevelse samt se om det är fler än jag som har haft liknande problem?

Skrivet av WoG:

Vill du att de ska få chansen att försvara dig borde du ha lagt detta i deras tråd istället.

Det har jag gjort.
#14853811

Skrivet av juckeyy:

Du har helt enkelt bara haft otur.

Absolut, men frågan är hur långt den sträcker sig. Vad jag INTE har nämnt här är de två tidigare beställningarna 2011 där jag fortfarande har en Taurus Überkill som har varit på service(garanti ärenden) ett flertal gånger men fortfarande har samma problem, samt en i7 som felsöktes men inte blev utbytt, som jag själv har felsökt tillsammans med vänner och konstaterat är trasig. Detta är bara toppen på isberget så att säga.

Skrivet av SSGS:

Håller med om att paketeringen ser åt helvete ut.
Själv har jag dock bara gott att säga om Inet.

Jo, jag har alltid förespråkat Inet fram tills nu.

Skrivet av Dragone:

Sedan länge har torp och sisjön haft värdelös service... Tackar vet jag Inet på ringön i Göteborg. Bästa internet butiken på västkusten!

Beställningen har varit genom webshoppen samt servicen via telefon, butiksvisiten har bara varit min sista utväg.

Skrivet av xxxPaladinxxx:

Väldigt tråkigt bemötande, inte alls vad jag är van vid från inet.
Tycker du ska kontakta inet centralt ang kompensation, samt att butiken i fråga behöver sträckas upp lite.

Som ovan, men jag tackar för stödet i frågan.

Skrivet av Mocka:

Tror också du haft otur men håller definitivt med om att de borde slängt in mer bubbelplast. Trist att du inte fått ett bra bemötande, skriv i Inet tråden så skall du se att det löser sig i ett nafs.

Japp det har jag gjort med, känns bara tråkigt att det ska behöva dras så långt.

Skrivet av MultiMan:

Läs på trivselreglerna under §1 innan ni skriver inlägg så slipper moderatorerna att radera inlägg på löpande band.

*En mängd meningslösa eller otrevliga inlägg raderade*

***

Jag uppmanar trådskaparen att på ett tydligare sätt framföra vad du vill ha hjälp med eftersom alla trådar i forumet måste ha ett diskussionsvärde, se §3.4 i reglerna. Blogginlägg och liknande hör inte hemma i forumet och leder till trådlåsning.

Som #1, tror att diskussionen redan verkar flöda.

Skrivet av RedbullF1:

Jo Inet är i normala fall bra. Men sitt inte o skyll på FLDa, han har ju trotts allt råkat illa ut.

Tackar för stödet. Det är inte alltid helt lätt att vara konsument bland stora företag.

Skrivet av Galenmus:

Jag tror att de mesta av oss har haft dåliga erfarenheter, även från de bästa butiker som finns.

När jag köpte datorn i min sign från inet så fick jag också massa problem. Satte ihop datorn och minnena slutar fungera, går tillbaka får nya och även dem är trasiga.. Detta märkte jag direkt vid installationen av Windows.. Även i samma paket fick jag också en bruten CPU. Man såg klart o tydligt att Intel Kylaren vart använd. Gick tillbaka med CPUn samtidigt som de första minnena. När de andra minnen var trasiga gick jag tillbaka till butik. Och bad dem öppna upp nästa paket jag skulle få o testa dem där.. Dem funka.. Kommer hem och installerar windows, och märker efter allt att utgångarna på fronten är trasiga. Ljud in/ut. Och jag kommer ju inte använda dem, men har man köpt en dator, så vill man ju att allt ska funka, även om man inte använder dem.. De tråkigt och irriterande när de ligger i baktanken att något inte funkar.

Ringde Inets support och de sa att de beställer en frontdel av chassit med hela knappsatsen till mig utan kostnad. Och jag fick även behålla den gamla.

De var ju surt och irriterande, JA. Men jag tycker inte dem förtjänar "Konsument Sparken" för de. Alla gör fel, och ibland handlar de också om otur.. Ditt paket var inte acceptabelt för 1 öre, och jag personligen hade tagit paketet till butik och bett dem beställa ett nytt paket till mig. De lär t.o.m. gå snabbare o få hem ett nytt paket på 1 dag än att gå fram o tillbaka efter varje del man installerat?:P

Jag håller med, men det verkade aldrig vara ett alternativ heller. Enligt support skulle jag testa allt själv och se om/vad som var trasigt. Jag hade kunnat bibehålla mig rätten för öppet köp men även det hade varit en process när jag har kort om tid. Dra lärdom av detta och beställ aldrig någon under pressade tidsramar!

Skrivet av Erwya:

Upplever att det snarare är trådskaparen som saknat ödmjukhet. Har man lyckats stöta sig med Inet som är framröstad som nätets bästa butik, bäst support etc. så bör man fundera på sin egen ödmjukhet till andra. Tycker inte att man kan bete sig hur som helst hur duktig man tycker att man själv är.

Ska man ha en bra dator måste man räkna med att det kan ta lite tid. Även om man kan få hem alla delar till nästa dag måste man bygga ihop det, testa det och arbeta med mjukvaran innan den blir bra. Dessutom kan saker tillstöta som krångel, att vissa komponenter inte fungerar som förväntat och/eller att man måste komplettera med någon del.

Bor man granne med en vettig databutik kanske man kan ordna det samma dag men det är långt ifrån alla som har den lyxen. Om någon skulle be mig bygga en dator skulle jag åtminstone vilja ha en vecka tillgodo så jag hinner se till att personen i fråga får en bra dator.

Visst, jag kanske inte har de rundaste kanterna när det gäller saker som jag har köpt när det känns som att det jag har fått lika gärna kunde vara i soporna, men tro mig, jag blir inte en gladare och nöjdare kund av ett taskigt bemötande, och jag vill i min naiva värld tro att företag vill ha nöjda kunder som gärna återkommer för att spendera sina pengar hos dem.

Att jag skulle bo granne med en butik hade ju varit trevligt, men det är ju falskt, oavsett hur långt eller kort tid det tar för mig att åka dit innebär ju fortfarande att det kostar mig tid och pengar. Extra trevligt är det när man är sjuk.

Skrivet av Friterad:

Det finns ingen butik eller företag som är perfekt, har haft mängder av dåliga erfarenheter på olika företag men tänker inte sluta köpa där för det. Var en del text så jag läste inte allt men du får helt enkelt skicka tillbaka om du nu inte redan löst det. Tror också att när man beställer så väldigt mycket på en gång så kan det bli fel på vägen också, ibland är det ju posten som är problemet med.

PS: Så som dina paket ser ut på utsidan gör alltid mina paket om det är mycket grejer. Men det som spelar roll är väl hur det ser ut inuti

Som noterat ovan fanns det skador, och paketeringen verkar ha varit en del av problemet. Att man sedan får saker som företaget i sig inte kan råda för är fortfarande inte acceptabelt om inte företaget tar ansvar och står för kvalitén på produkten, att de sedan i sin tur kanske får kontakta sina leverantörer är inte något jag som kund ska behöva lida för.

Permalänk
Medlem

Inget fel om man ser på bilderna. Men inte acceptabelt när hårddiskar och dvd-läsare ligger lösa i lådan och skramlar,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Det var märkligt, upplevelsen från din sida alltså. Jag har köpt saker för ~20-25 000 därifrån de senaste 13 månaderna, haft ett antal reklamationsärenden och alla har gått felfritt.... även i sådana fall där snarare jag har klantat mig. Detta gör att jag alla dagar i veckan köper saker som kan vara lite dyrare från dem istället för andra... för att jag vet att det löser sig ifall något strular...

Bland annat: steelseries Elite headset jag vann på tävling som började glappa, fick nytt skickat hem utan att behöva göra ett uns förutom att mejla dem två gånger

GPU som började läcka vätska, fick nytt utbytt

Headset med statiskt missljud, fick två andra hemskickade innan jag valde att istället byta märke

Men som andra skriver ovan: du har nog bara haft otur
Tjänar du pengar på att spela? På att streama menar du? Svårt att tänka mig någon annan svensk än pewdiepie som kan tjäna pengar på streaming,

Vad är din twitch?

Hen kanske arbetar som spelrecensent ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Jag håller på dig TS. Taskigt kundbemötande är aldrig ok! Även om de personer du hade kontakt med haft "dålig dag" eller vad fan som helst, får det inte drabba kunden. Klarar man inte av det bör man se sig om efter ett annat jobb.

Nu handlar det förvisso om sweclockers gyllene kalv, så då är felet ditt!

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Jag håller på dig TS. Taskigt kundbemötande är aldrig ok! Även om de personer du hade kontakt med haft "dålig dag" eller vad fan som helst, får det inte drabba kunden. Klarar man inte av det bör man se sig om efter ett annat jobb.

Nu handlar det förvisso om sweclockers gyllene kalv, så då är felet ditt!

Nailed it. Så fort något negativt om Inet dyker upp så är man plöstsligt den suraste gubben i stan och allt är ens eget fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

P.S. Köpte ett chassi från Komplett och hittade ett gäng döda spindlar inuti lådan, i ett hörn om frigoliten som satt rundt chassit. Inte direkt ett trevligt bemötande då jag vette fan vilken typ av spindel det är, om dom har lagt ägg, hunit smita ut i mitt rum osv.

Nej usch. Webhallen i all dagar.

Jag kan tycka att det står mycket dumt i denna tråd. Men kom igen, spindlar? Tror du att Komplett packar upp produkterna och förpackar dem igen åt dig?
Spindlarna kommer från tillverkaren & tillverkarland. Den datorlådan hade kunnat finnas hos vilken återförsäljare som helst, och du kan inte lägga något ansvar för det på återförsäljaren, enbart på tillverkaren.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Det där med välpaketerat verkar inte vara specielt prioriterat hos Inet
Såhär såg det ut senast jag beställde från Inet:
http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/745/bWmpMM.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/661/T3hWa1.jpg

Skrivet av Haibane:

Exakt ett sådant paket damp ned hos mig. Det innehöll komponenter för cirka 8k men som tur var det inte sådana som är känsliga såsom HDDs. Innuti var enbart komponenter, tätt packade, all form av skyddande material lös med sin frånvaro. Till min stora förvåning fungerade allt. Tyvärr är det väl snarare Posten jag har att tacka för en varsam hantering än Inet...

Blir nog att testa om Komplett levererar paketen bättre...

Kan upplysa om att jag fick exakt likadant paket som er.
Blev faktiskt lite besviken.
Hade förväntat mig bättre paketering när man har saker i det för 3k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag kan tycka att det står mycket dumt i denna tråd. Men kom igen, spindlar? Tror du att Komplett packar upp produkterna och förpackar dem igen åt dig?
Spindlarna kommer från tillverkaren & tillverkarland. Den datorlådan hade kunnat finnas hos vilken återförsäljare som helst, och du kan inte lägga något ansvar för det på återförsäljaren, enbart på tillverkaren.

Kklart jag fattar att dom kommer från tillverkaren (vilket nu var Phanteks) och jag inte kan klandra Komplett på det. Jag är ju inte dum i huvudet! Men vad om spindlarna hade levt? Vad om dom hade lagt ägg? Vad om jag hade haft en jävla spindelepidemi hemma hos mig, änn värre om spindlarna vore en konstig jävla ras som är säregen till vilket land chassit nu kommer från (tror Taiwan).

Permalänk
Medlem

Låter som en riktigt otrevlig händelse, jag har köpt flera datorer från Inet genom åren och dom har alltid varit sympatiska och snabba med returer, även när 3st HD6870 i rad anlände med samma konstruktionsfel. Dock har jag aldrig krävt att saker köpa över nätet ska ha 24h RMA tid.

Jag kan dock hålla med om att Inet har värdelös packning. Ibland får man saker knappt inrullade i papp, men sist jag beställde en SSD så fick jag en låda i storlek med ett mITX chassi, i lådan låg en till låda, och i den lådan låg det lilla CD-fodrals stora paketet med en ihopklämp pingvinstång som såg ut som om nån på förpackningen trampat på några gånger. Mys.

Kanske är dags att testa något annat företag.

Permalänk
Medlem

Är helt på din sida, TS.

Har också råkat ut för trasiga paket (ett flertal ggr).

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

TS: Skriv i Inet-tråden så ska du se att det löser sig. Finns inte så mycket att diskutera här utan det kommer snart degenerera till en smutskastningstråd mellan Inet-fanboys och Inet-hatare.

Sen förstår jag inte varför du va tvungen att poängtera att du har byggt datorer i över 15 år samt spenderat över 100.000:- hos Inet.
Du behöver inte hävda dig här, du hade antagligen fått samma respons av oss om du var en 18 årig kille som precis gjort sitt första datorköp.

Själv har jag bara gott att säga om Inet, men det betyder så klart inte att det är så för alla andra. Alla kan fela.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Hen kanske arbetar som spelrecensent ?

Skickades från m.sweclockers.com

Han eller hon kanske upplever att få ett paket adresserat till en könslös människa vara en smula nedvärderande. Spelrecensenter får spelen leverarade i god tid innan release. Örebro - den genusanonyma blindtarm normala människor kallar gnällbältets huvudstad.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Har haft en liknande incidens för 2 år sedan då min mus gick sönder efter ca 2 veckor, både lasern och scrollhjulet gick sönder. Scrollhjulet fastnade strax nedanför "klickläge" så man behövde bara nudda scrollen med fingret så var det som om man tröck. Och lasern la av i tid och otid, googlade på musen och fick fram ett x-antal reviews som påpekade att det var en vanlig brist på musen men ändå fick jag till svar att jag hade brukat våld på den och att den inte skulle ersättas med en ny.

Det var lite tråkigt, speciellt när den kostade runt 1000:- och höll så kort tid.
Har sedan dess inte köpt något där vad jag kan komma ihåg. Men kanske i framtiden, börjar ju bli dags för en ny dator trots allt och man har tyvärr inte allt för mycket att välja på som håller samma (relativt) låga priser. Överväger att köra som med cykeldelarna att beställa från Tyskland eller England.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem

Jag har fått runt 90 paket från inet, och inget har varit sådär. Nån på lagret måste ha gjort en rejäl tabbe när han packa ditt paket.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Tjänar du pengar på att spela? På att streama menar du? Svårt att tänka mig någon annan svensk än pewdiepie som kan tjäna pengar på streaming,

Vad är din twitch?

Varför skulle pewdiepie vara den enda svenska streamern som tjänar pengar? Jag brukar kolla på tex AnderZEL och kattnftl, båda är svenskar och tjänar pengar på att streama.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Men som andra skriver ovan: du har nog bara haft otur
Tjänar du pengar på att spela? På att streama menar du? Svårt att tänka mig någon annan svensk än pewdiepie som kan tjäna pengar på streaming,

Vad är din twitch?

Varför skulle det vara svårt att tänka sig?
Man behöver inte tjäna sjuka summor, finns folk som överlever bra på streaming, kungen ex lever enbart på det.

Permalänk
Avstängd

Kunden är allt. Utan kunder skulle inget företag överleva. Kanske dags att tänka i de banorna när man är otrevlig som säljare.
Spelar ingen roll om kunden handlat för 500kr eller 50000kr totalt. Vad får en kund att återvända?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Vad får en kund att återvända?

Pingvinstänger?

Verkar gå hem hos Swec iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasies:

Pingvinstänger?

Verkar gå hem hos Swec iaf.

Ja det skulle väl vara för dem då

Nej men allvarligt..själv har jag aldrig haft problem med inet, tvärtom.
Dock så händer det att kunder är missnöjda då får man ta det.

Permalänk
Medlem

Intressant hur folk rusar till Inets försvar och absolut måste vittna om sina upplevelser - hur nu dessa eventuellt kan hjälpa eller mildra TS upplevelser.
Ungefär som att bli nedslagen på sta'n av Roberto och bli anklagad för att ha skadat Robertos knogar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ville bara säga att vid reklamation har du rätt till ersättning för kostnader, exempelvis bensinkostnader:

32 § Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.

Skadestånd enligt denna lag omfattar inte i andra fall än som avses i 31 § ersättning för förlust som köparen tillfogas genom skada på annat än den sålda varan.

Säljaren och köparen kan träffa avtal om att ersättning enligt första eller andra stycket inte skall omfatta förlust i näringsverksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag kan tycka att det står mycket dumt i denna tråd. Men kom igen, spindlar? Tror du att Komplett packar upp produkterna och förpackar dem igen åt dig?
Spindlarna kommer från tillverkaren & tillverkarland. Den datorlådan hade kunnat finnas hos vilken återförsäljare som helst, och du kan inte lägga något ansvar för det på återförsäljaren, enbart på tillverkaren.

Visst kan man gråta över mycket och även om jag själv inte skulle klandra återförsäljaren över ett par döda spindlar, så är det tyvärr fortfarande deras ansvar för vad kunderna får i sitt paket och då ända tills överlämnandet skett. Det spelar ingen roll om de så är tvungna att paketera om varje kartong så är det ändå deras ansvar och även om posten nu skulle stoppa in 10 kg spindlar under transporten. Tillämpning KKL bl.a 16§

Ibland är det skrämmande hur lite folk vågar kräva sin rätt och ännu mer när folk huttar med näven och skriker vet hut när man väl gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

TS: Skriv i Inet-tråden så ska du se att det löser sig. Finns inte så mycket att diskutera här utan det kommer snart degenerera till en smutskastningstråd mellan Inet-fanboys och Inet-hatare.

Sen förstår jag inte varför du va tvungen att poängtera att du har byggt datorer i över 15 år samt spenderat över 100.000:- hos Inet.
Du behöver inte hävda dig här, du hade antagligen fått samma respons av oss om du var en 18 årig kille som precis gjort sitt första datorköp.

Själv har jag bara gott att säga om Inet, men det betyder så klart inte att det är så för alla andra. Alla kan fela.

Har lagt samma sak där, får se om det händer någonting.

Anledningen är att slippa behöva läsa inlägg som gnäller om okunskap eller att det skulle vara min förstagångs-köp-upplevelse och därmed lite missar min poäng som innebär att jag har gått från att vara positivt inställd till (de flesta) köp jag tidigare har gjort till att mer eller mindre fullständigt lämnat mig med en bitter avsmak för att i framtiden ha mer med företaget att göra .

--

Tack för allt stöd, det är trots allt vi konsumenter som oftast drar det kortaste strået när det går så här illa, ett mönster som i slutändan självklart också drabbar företagen då de tappar sin trovärdighet som ansvarstagande och seriösa.

Tråkigt att se en del som fäller sina kommentarer inte verkar ha läst mer än titeln.

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag kan tycka att det står mycket dumt i denna tråd. Men kom igen, spindlar? Tror du att Komplett packar upp produkterna och förpackar dem igen åt dig?
Spindlarna kommer från tillverkaren & tillverkarland. Den datorlådan hade kunnat finnas hos vilken återförsäljare som helst, och du kan inte lägga något ansvar för det på återförsäljaren, enbart på tillverkaren.

Oh nej...betyder det att vi nu fått Svarta Änkan i Sverige!?

Sorry...on topic...tycker faktiskt att vi bör se till att vi får en ny butik på tronen detta år:D
Har själv blivit rätt trött på Inet och har i princip inte köpt något därifrån på länge.
Köpte enorma mängder därifrån tidigare...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Ujuj, nu måste inet börja muta småkidsen med ännu fler pingvinstänger för att ha en chans att vinna nästa gång.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Du är långt ifrån den första som blivit behandlad såhär av Inet, det verkar mer tillhöra vanligheten än ovanligheten nu för tiden.
Delar med mig av min egna erfarenhet av Inet som jag skrev i en annan tråd för ett par dagar sen:

Deras garanti är det nog inga större problem med, det är först om du istället vill använda dig av din reklamationsrätt som du kan stöta på patrul med Inet, därför kommer jag aldrig köpa en komplett dator av dom igen. Blir max någon liten lös del här och där, inga dyrare komponenter.
Felet med datorn var att grafikkortet vägrade boota (artefakter) in till Windows och förmodligen blev överhettat.
Gick så långt att jag behövde ta hjälp av ARN men där fula sig Inet och sa att det endast handlade om ett grafikkort som var värt under 1000 kr, fast jag hade köpt en komplett dator av dom för 12 000 kr och grafikkortet var värt långt över 1000kr, datorn fungerar ju inte utan grafikkortet.
ARN tog den lätta vägen och gick på vad Inet sa, att grafikkortet var värt under 1000 kr därför tar dom inte upp fallet. Kände mig en aning maktlös, hur ett så stort företag som Inet kan köra med ett sånt fulspel och lyckas manipulera dom tjänstemän som jobbar på ARN.

Har dessutom en polare som inte fick utnyttja sin garanti/reklamationsrätt när hans grafikkort drabbades av överhettning, han orka dock ej ta det vidare till ARN.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Du är långt ifrån den första som blivit behandlad såhär av Inet, det verkar mer tillhöra vanligheten än ovanligheten nu för tiden.
Delar med mig av min egna erfarenhet av Inet som jag skrev i en annan tråd för ett par dagar sen:

Deras garanti är det nog inga större problem med, det är först om du istället vill använda dig av din reklamationsrätt som du kan stöta på patrul med Inet, därför kommer jag aldrig köpa en komplett dator av dom igen. Blir max någon liten lös del här och där, inga dyrare komponenter.
Felet med datorn var att grafikkortet vägrade boota (artefakter) in till Windows och förmodligen blev överhettat.
Gick så långt att jag behövde ta hjälp av ARN men där fula sig Inet och sa att det endast handlade om ett grafikkort som var värt under 1000 kr, fast jag hade köpt en komplett dator av dom för 12 000 kr och grafikkortet var värt långt över 1000kr, datorn fungerar ju inte utan grafikkortet.
ARN tog den lätta vägen och gick på vad Inet sa, att grafikkortet var värt under 1000 kr därför tar dom inte upp fallet. Kände mig en aning maktlös, hur ett så stort företag som Inet kan köra med ett sånt fulspel och lyckas manipulera dom tjänstemän som jobbar på ARN.

Har dessutom en polare som inte fick utnyttja sin garanti/reklamationsrätt när hans grafikkort drabbades av överhettning, han orka dock ej ta det vidare till ARN.

Du har helt rätt...Inet har blivit sämre.
Därför viktigt att folk berättar om det som de inte gillar/hur de behandlats.
Alla gnäller ju alltid på CDON (mycket är befogat!).
Inet behöver också få sig en skrapa. För jävligt om de kan bete sig hur som helst och ändå prenumerera på titeln "årets datorbutik".

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Ville bara säga att vid reklamation har du rätt till ersättning för kostnader, exempelvis bensinkostnader:

32 § Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.

Skadestånd enligt denna lag omfattar inte i andra fall än som avses i 31 § ersättning för förlust som köparen tillfogas genom skada på annat än den sålda varan.

Säljaren och köparen kan träffa avtal om att ersättning enligt första eller andra stycket inte skall omfatta förlust i näringsverksamhet.

Det här låter mycket intressant, ska nog läsa på lite om det. Tack för tipset!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Förstår väldigt gott om du är besviken med hur dom paketerar datorkomponenter. Det är trots allt känsliga saker som ska hanteras varsamt, det tycker iallafall jag.

Har bara handlat från Komplett, NetOnNet och Webhallen förut.

Komplett sin paketering kan lika gärna inte finnas där. En plastpåsa rundt komponenterna, inget som dämpar dom. Trist.

NetOnNet hade relativt bra. Beställde ett EVGA Z97 Classified, dyrt moderkort. Kom i sånadär uppblåsbara plastpåsar som omringade moderkortspaketet riktigt bra.

Webhallen har dock överlägsen paketering. God gammaldags hederlig brun papp, med mycket av det så att man kan linda inn produkten väldigt godt. Dessutom så får man ett utskrivet papper på det man har beställt samt diverse viktig information.

Har ej testat CDON, Inet, Alina, Dustin osv. så kan inte uttala mig om dom men jag kommer hädanefter bara att beställa från Webhallen då jag prioriterar säker paketering. Deras kundsupport verkar vara snäppet kunnigare än andra butiker (just vad gäller hårdvara). Kanske dom prioriterar att anställa datorkunniga än just folk som kan kundservice?

P.S. Köpte ett chassi från Komplett och hittade ett gäng döda spindlar inuti lådan, i ett hörn om frigoliten som satt rundt chassit. Inte direkt ett trevligt bemötande då jag vette fan vilken typ av spindel det är, om dom har lagt ägg, hunit smita ut i mitt rum osv.

Nej usch. Webhallen i all dagar.

Dustin har riktigt bra paketering, den är som den du beskriver att Webhallen har

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Det där med välpaketerat verkar inte vara specielt prioriterat hos Inet
Såhär såg det ut senast jag beställde från Inet:
http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/745/bWmpMM.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/661/T3hWa1.jpg

Intressant, verkar hålla ojämn kvalitet i packningen i så fall. Jag fick nämligen ett liknande paket när jag enbart beställt en SSD. Första tanken var att någon skojjat med mig

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux