Apple lanserar nya, större Iphone 6 och Iphone 6 Plus med NFC och mobilbetalningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Tråkiga nyheter tycker jag, det känns bara som de försöker efterapa androidvärlden (och specifikt kanske samsung) med stora telefoner, phablets och smartklockor.

Bara bra med större skärm så att man faktigst kan trycka vart man vill utan att behöva sikta varje gång!

Men vart får du phablet från? jag har då inte sett dom lansera någon ännu.

Permalänk
Medlem

Intressant att de ökar skärmstorleken ändå om det nu var så optimalt med 4". Betyder det att de erkänner att de hade fel angående det påståendet?

För egen del så är det här den enda Iphonen på pappret som jag skulle kunna tänka mig köpa, oavsett om det skulle vara den lilla eller den stora.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

VARFÖR ska mobilerna bara bli större o större för?

Har en HTC One nu som jag varit trött på under en längre tid... men det är ju mest bara stora klumpiga mobiler som finns idag.

Även om de numera är supertunna så är skärmarna på tok för stora för att man ska kunna ha dem bekvämt i fickan.

4,7" är en väldigt måttlig storlek tycker jag och inte minsta klumpigt, om designen är bra.
Min LG G3 är 5.5" och har inga problem med storleken alls, går ner i alla fickor jag har också utan problem.

Men förstås gäller att designen är bra för att det ska kännas inte klumpigt, tex en Sony Z2 är klumpigare att hantera och kantigare än tex LG G3 osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om kameran sticker ut lite grann? 99% av användarna kommer ju vara smarta nog att ha ett case runt telefonen...

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

"Note 4 vs iPhone 6 Plus"

Krig i mitt huvud just nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Bara bra med större skärm så att man faktigst kan trycka vart man vill utan att behöva sikta varje gång!

Men vart får du phablet från? jag har då inte sett dom lansera någon ännu.

5.5" räknades väl som phablet i alla fall i början när Samsung började med sin Galaxy Note och sen Note II som är just 5.5". Sen behöver du väl inte övertolka det han säger, det han menar är ju att apple har efterapat det samsung redan har ute när det kommer till just allt större telefoner (phablets) och smartklockor. Sen vet inte jag om måttet på vad som sägs vara phablet har vuxit också. LG G3 är väl också 5.5" och anses väl inte vara en phablet längre.

Jaja, leka med ord kan man ju göra men hur det än är så kommer det behövas en ny utformning på en handhållen enhet om man vill ha ännu större bildyta.

Vore inte "pergamentvarianten" vid behov en trevlig variant om det går att lösa de tekniska bitarna. Det borde ju inte vara omöjligt med oled-tekniken att ha en display som går att rulla ut.

Samsung Galaxy Perga kanske?
HTC Perga?

Jaja, drömma kan man ju få göra.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

60FPS på kameran och Slow motion i 240FPS? Vad ska nu det betyda? I slow motion brukar ju FPSen sjunka för att "sakta ner tiden"

Vilken upplösning rör detta sig om tro, med tanke på att de inte bara skriver 1080p @ 240FPS

Den spelar in i 60 FPS. Om man hade spelat upp det i 30 FPS hade den spelat up i halverad hastighet. Dvs spelar jag in i 240 FPS kan jag spela upp det i 60 FPS och få ut 4 gånger långsamare än verkligheten. 480 FPS, 8 gånger så långsamt vid 60 FPS, osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Vad spelar det för roll om kameran sticker ut lite grann? 99% av användarna kommer ju vara smarta nog att ha ett case runt telefonen...

Och den procenten som inte använder skal får du alltså skylla sig själv? Mycket konstigt resonerat.

Hur mycket kommer kameran att sticka ut? Jag funderar kring scenariot då man lägger telefonen platt på ett bord och sedan trycker på något på skärmens högra sida, kommer den då svikta någon millimeter då den inte ligger helt plant? Det vore i sådana fall helt befängt.

Permalänk
Medlem

Enda intressanta var NFC stödet annars ett väldigt "meh" event. Stor humor över den s.k "klockan" dock, design teamet måste ha drabbats av totalt hjärnsläpp.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Rätt ok ändå. Förra året kände jag mig besviken för att de inte kom med någonting nytt som kunde sätta trender i mobilvärlden men just nu känns det som det var helt rätt att visa att man inte behöver 8k skärm och 20 mpix för att kunna konkurera

Permalänk
Medlem

Grattis Apple för att äntligen ha HD-skärm av något slag! Det var på tiden! Och sen lite äpplepaj (Apple Pay) samt en iPhone 3GS-miniWatch som topping på det hela! Apple levererar!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

"Note 4 vs iPhone 6 Plus"

Krig i mitt huvud just nu.

Varför egentligen, det är ju som att välja mellan en Iphone 5 och en Z1 compact. Två helt olika telefoner pga olika operativ.

Både Note 4 och 6 Plus är stora telefoner, frågan är om du gillar IOS eller Android eller vad du vill använda rättare sagt. Valet står väl ändå mellan IOS eller Android och inte mellan något annat?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Ooh happy day. Nu när jag såg att iPhone 5 är kompatibel med Apple Watch kanske det inte blir en ny mobil i höst trots allt, men Apple Watch känns som ett givet köp vid årsskiftet

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Tycker nya iPhones är riktigt snygg.
Är apple först med wifi 802.11ac stöd i telefon, eller har någon annan tillverkare hunnit före?

Permalänk

Vafan, dom borde ha minst 1920x1080 på 4,7tummaren, och högre på 6plus.
Helt ointressant nu ju

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem

äsch min iphone 5 är fortfarande fräsch. så behåller den till minst nästa höst. Synd att det inte var bättre batteri på iphone 6 (5,5" tycker jag är för stort).

Tycker inte om dessa krigen . Men när man körde android kändes mobilen gammal betydligt mycket tidigare än min nuvarande iphone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Rätt ok ändå. Förra året kände jag mig besviken för att de inte kom med någonting nytt som kunde sätta trender i mobilvärlden men just nu känns det som det var helt rätt att visa att man inte behöver 8k skärm och 20 mpix för att kunna konkurera

Hur konkurerar de istället då?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blade80:

Intressant att de ökar skärmstorleken ändå om det nu var så optimalt med 4". Betyder det att de erkänner att de hade fel angående det påståendet?

För egen del så är det här den enda Iphonen på pappret som jag skulle kunna tänka mig köpa, oavsett om det skulle vara den lilla eller den stora.

Enligt Jobs var 3,5" optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Tycker nya iPhones är riktigt snygg.
Är apple först med wifi 802.11ac stöd i telefon, eller har någon annan tillverkare hunnit före?

Tror Samsung har det i SS5:an

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Tycker nya iPhones är riktigt snygg.
Är apple först med wifi 802.11ac stöd i telefon, eller har någon annan tillverkare hunnit före?

Apple att vara först med något, ha!
802.11ac i lurar är över 1 år gammalt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Helt värdelöst med bättre spec på den större modellen och att plocka bort 32gb var ju riktigt fult om de inte är så att de sänker 64gb priserna till 32gb nivån.

64gb iPhone 6 kommer kosta lika mycket som 32gb iPhone 5s gjorde vid lansering?

Visa signatur

CPU:i7 3770k @4,5Ghz Kylning:Custom water-loop RAM:16GB @1866Mhz GPU: 2 X R9 290x @ 1200Mhz PSU:Corsair AX 1200w MB: P8 Z77-pro Chassi:NZXT swich 810 white

Macbook Pro Retina.iPhone 7
200/200Mbit/s fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Äntligen NFC! Då kanske vi får se fler implementationer av det när Apple äntligen är med i matchen.

Var inte för säker. 2012 ringde och ville ha tillbaka NFC

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Vad spelar det för roll om kameran sticker ut lite grann? 99% av användarna kommer ju vara smarta nog att ha ett case runt telefonen...

Extremt få jag känner som har skal till sina mobiltelefoner, typ 1 av 10 max.
Har aldrig haft det själv heller, kommer aldrig att ha.

Permalänk

Någon som vet vad prislappen kommer att ligga på?
Blir det ungefär som då 5S:en kom?

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Tycker nya iPhones är riktigt snygg.
Är apple först med wifi 802.11ac stöd i telefon, eller har någon annan tillverkare hunnit före?

Samsung Mega är den första med wifi ac och det var förra året. Sen flera dussintals efter, mobiler och plattor. Apple är sällan först ut med nåt nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av guos89:

30fps äv väll standard på filmer så om du spelar in i 240fps så betyder det att du kan spela en sådan film 8ggr så långsamt och ändå få ett flyt på 30fps.

Skrivet av afterburned:

Man filmar i 240 FPS och visar upp klippet i en lägre bildfrekvens för att uppnå slow motion.

Skrivet av Arazand:

Den spelar in i 60 FPS. Om man hade spelat upp det i 30 FPS hade den spelat up i halverad hastighet. Dvs spelar jag in i 240 FPS kan jag spela upp det i 60 FPS och få ut 4 gånger långsamare än verkligheten. 480 FPS, 8 gånger så långsamt vid 60 FPS, osv.

Tror att ni helt missuppfattat vad jag menade Hur man åstadkommer "slow motion" är jag väl medveten om...

Skriver man att man "Slow motion i 240FPS" är det ju den nersaktade videon som är i slow motion, och därmed skulle en mycket högre ursprunglig frame rate behövas för att uppnå 240FPS när man redan saktat ner videon.

Antagligen är det inte detta de menar, utan att de har ett speciellt läge de kallar slow motion, där man kan spela in i "240FPS", gissningsvis i 120FPS med någon Twixtor-liknande effekt över, kanske även med en lägre upplösning.

Är det faktiskt äkta 240FPS i 1080p är det ju rätt coolt, lär dock bli dyrt, köper man en GoPro som klara 240FPS, och då endast i 480p, får man punga ut 3000:-

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Efter några snabba beräkningar så kan jag meddela att den nya versionen är alldeles för stor.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid dröjde det mellan eventet och ett svenskt releasedatumet samt pris när iPhone 5S släpptes? Jag följde ej den lanseringen.

Permalänk
Medlem

Från en hängiven apple fanboy

Jag har haft iphone 3,4 och nu 5. Men nu blir det ingen 6:a för mig. Oförändrad batteritid jämfört med 5S och en större skärm gör helt enkelt att jag avstår. Det som ser mest intressant ut är apple pay, att de äntligen hoppar på nfc spåret känns som att en nfc revolution är på gång. Men jag vill helt enkelt inte ha en telefon som jag knappt får ner i byxan och som inte håller mer än en dags användning. Apple sålde ut sig för det icke erövrade segmentet men tappar mig.

Angående watch så känns det som ett skämt, mellan allt lagg så fastnade en bild på klockan som jag var helt övertygad var en parodi på konkurrenters försök! Men icke, det är deras svar på "wearables". Jag får vibbar från iphone 3 och 3GS. Denna design kommer 4 år försent. Det är även oroväckande att de väljer att släppa fler produkter inom sina kategorier. 3 stycken klockor! Det känns som ett förvirrat apple, lite som apple in steve jobs kom tillbaka. Moto 360 ser fantastisk ut i jämförelse med denna klocka. Jag har alltid tyckt att apple har slagit sina konkurrenter i design 10 gånger av 10, funktionaliteten har vissa gånger varit bristande men just design har varit deras grej och denna gång faller de pladask.

Fruktansvärt missnöjd men intresserad av att läsa vad ni andra tycker.

Visa signatur

Vilsen mac älskare som har hittat in till sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaniZzH:

Vad fasiken är "Gorilla Glass" för glastyp på Iphone 5?

http://www.corninggorillaglass.com/

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB