Dator fryser utan anledning
Hej, let's get straight to the point.
Specs:
i5 750 @ 3.8 GHz, varit stabil i runt två år.
8gb 1600MHz ram, memtest kört och fick inga fel
Asus p7p55d, inga "konstiga" lampor som lyser
Kingston HyperX 120gb som boot drive, fick ny på garanti ett par dagar sedan
Linux Mint, version 17, Cinnamon
Redan innan jag fick min nya SSD på garanti frös min dator helt slumpmässigt i Ubuntu bootat från en av mina dåliga hårddiskar, så jag trodde att felet låg i hårddisken, men tydligen ej. Jag har absolut ingen aning angående var felet skulle kunna ligga.
Med att datorn "fryser" menar jag att all information på skärmen blir konstant, inklusive klocka och dylikt. Operativsystemet svarar varken på mus- eller tangentbordsinformation, CTRL+ALT+backspace eller alt gr+sys rq +reisub funkar ej, absolut ingenting. Den inbyggda "reboot"-knappen på mitt chassi fungerar dessutom ej som normalt (där den normala funktionen är att datorn direkt stängs av och startas om igen), och kräver inhållning i 2-3 sekunder innan datorn stängs av, ej startas om.
EDIT: Ni kan få en lång bakgrundshistoria också, ty jag tycker om att skriva (insätt smiley av ett hjärta här)
Tiden mellan augusti 2011 och fredagen den 29e augusti, 2014 kännetecknas av att min dator fungerade exakt som jag ville att denne skulle fungera. Plötsligt på den ovannämnda fredagen kom jag hem från skolan till en rosa skäm med ett "KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR", och en krossande insikt i att min ssd ej längre upptäcktes av BIOS. Jag skickade in SSDn till Kingston för att få en ny på garanti, och installerade Ubuntu 14.04 på en dålig hårddisk via DriveDroid. Jag märkte ganska tidigt att datorn fryste på det sätt som blivit beskrivet ovan, och gjorde resonemanget att det var hårddisken som var felet, i och med att det aldrig skett förr. När jag fick min nya SSD, exakt två veckor efter att den gamla blivit skickad till Storbrittanien, installerade jag Linux Mint 17 på den via DriveDroid. Åter igen kom frysningarna, helt utan orsak. Jag har testat byta SATA-kabel.