SweClockers drop!

Vilket chassi ska jag ta, egentligen?

Permalänk
Medlem

Vilket chassi ska jag ta, egentligen?

Hej,

Ändrat mig flera gånger senaste veckan om vilket jag tänker köpa. Det lutar åt Fractal Design Define R4, men är även lite sugen på ett NZXT H440.

Jag är ute efter, ett chassi med bra luftflöde. Stilrent, och som håller datorn kyld. Det får gärna vara lite tystare men samtidigt ha många fläktplatser.
Funderade ett tag på Phanteks Enthoo Primo, men anser att det är över min budget.

Någon som har tips att ge mig?

Mvh
/ e

Permalänk
Medlem

Tjena!
h440 från NZXT är nog mycket bra för de som vill ha bra kylning. Dock så går fläktarna på 100% hela tiden om man inte kopplar de till moderkortet och använder fläktkontroll i bios. Alternativet är fläktkontroll, men denne måste vara extern då det ej finns några 5.25" platser. Valde själv bort detta pga bristen på fläktkontroll.

Fractal Designs R4 är nästan lika vad gäller kylning. Jag har själv beställt den till min nya dator. Ljudnivån är något lägre men inte jättestor skillnad.

Välj den du tycker är snyggast skulle jag säga.

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cityguysims:

Tjena!
h440 från NZXT är nog mycket bra för de som vill ha bra kylning. Dock så går fläktarna på 100% hela tiden om man inte kopplar de till moderkortet och använder fläktkontroll i bios. Alternativet är fläktkontroll, men denne måste vara extern då det ej finns några 5.25" platser. Valde själv bort detta pga bristen på fläktkontroll.

Fractal Designs R4 är nästan lika vad gäller kylning. Jag har själv beställt den till min nya dator. Ljudnivån är något lägre men inte jättestor skillnad.

Tack för svaret!

Då lutar det ännu mer åt R4-hållet.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cityguysims:

Tjena!

Det går alldeles utmärkt att köra en Intern PWM fan splitter och köra allt på CPU-fanheadern eller annan fläkt-pin med PWM styrning. Man måste inte ha en låda utanför bara för att det saknas 5.25" platser.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det går alldeles utmärkt att köra en Intern PWM fan splitter och köra allt på CPU-fanheadern eller annan fläkt-pin med PWM styrning. Man måste inte ha en låda utanför bara för att det saknas 5.25" platser.

Precis vad jag skrev i mitt inlägg. Du använde bara en annan formulering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cityguysims:

Precis vad jag skrev i mitt inlägg. Du använde bara en annan formulering.

Nej det är inte en annan formulering utan ett syftningsfel. Se nedan:

Skrivet av Cityguysims:

Tjena!

Se understrykningen i citatet ovan.

Extern = inte i chassit. Detta för att chassit är enheten som benämns som objekt i meningen.
Möjligen att du menar tredje-parts kontroller/styrenhet för fläktarna men då är fläktstyrningen intern. Således är det inte en annan formulering i meningen ovan utan en helt annan innebörd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej det är inte en annan formulering utan ett syftningsfel. Se nedan:

Se understrykningen i citatet ovan.

Extern = inte i chassit. Detta för att chassit är enheten som benämns som objekt i meningen.
Möjligen att du menar tredje-parts kontroller/styrenhet för fläktarna men då är fläktstyrningen intern. Således är det inte en annan formulering i meningen ovan utan en helt annan innebörd.

Ok sorry att jag inte formulerar min svenska så bra :). Tillbaka till ämnet...

Fractal design r4 = Kan styra fläktar genom moderkortet (PWM) samt genom en fläktkontroll (hårdvara, sån man kan ta på, som sitter i en 5.25" plats, som är på framsidan av chassit)

h440 = I min mening snyggare (MIN ÅSIKT) Kan styra fläktar genom moderkortet (PWM) samt genom en extern fläktkontroll (hårdvara, sån man kan ta på, som inte sitter i en 5.25" plats)

Bättre så? Hoppas att du tycker du fått tillräckligt med hjälp, erantk

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cityguysims:

Ok sorry att jag inte formulerar min svenska så bra :). Tillbaka till ämnet...

Fractal design r4 = Kan styra fläktar genom moderkortet (PWM) samt genom en fläktkontroll (hårdvara, sån man kan ta på, som sitter i en 5.25" plats, som är på framsidan av chassit)

h440 = I min mening snyggare (MIN ÅSIKT) Kan styra fläktar genom moderkortet (PWM) samt genom en extern fläktkontroll (hårdvara, sån man kan ta på, som inte sitter i en 5.25" plats)

Bättre så? Hoppas att du tycker du fått tillräckligt med hjälp, erantk

Hyfsat bättre, dock kan väl inte ett chassi styra fläktar via moderkortet utan funktionaliteten kommer med valda moderkortet? Sedan tror jag nog att samtliga fläktar i R4 och även H440 endast är 3-pin och således ej stödjer PWM styrning utan endast DC. Ännu en gång, detta beror på moderkortet om stödet för att styra mha DC finns.

Sedan en extern fläktkontroll är en kontroller som ligger på utsidan av chassit om du pratar om ett chassi och möjligheten att styra fläktar. Förstår att det inte vad du menar. Ett sätt att lösa detta på är att inte försöka använda ordet extern utan nöja sig med att säga:

• "En fläktkontroller som monteras i chassit (valfritt vart)."

eller:

• "En fläktkontroller skilt från den integrerade styrningen som finns i moderkortet."

Väldigt off-topic men välmenat till dig:

Tänk på att all betoning försvinner i text.
Det är ganska populärt att säga följande på forum:
"Skriver man som en idiot så ska man inte förvänta sig uppfattas som något annat än en idiot".
(idiot: i den grekiska ursprungliga bemärkelsen; utan att ta ansvar/ betänka sina handlingar).

Syftar absolut inte att du skriver dåligt utan kanske bara saknar lite rutinen att läsa vad du själv skrivit med någon annans ögon. Hur skulle en annan person som inte har samma logiska associations-mönster uppfattat det du har skrivit? Vad har ordet för innebörd och vad blir syftningen av denna satsen?
Ett exempel:
"- Vi åt Farmor; sa pojken."
eller mer korrekt:
" - Vi åt, farmor; sa pojken. (till sin farmor)"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cityguysims:

Hoppas att du tycker du fått tillräckligt med hjälp, erantk

Ja, absolut!
En till fråga bara...

Hur pass mycket "bättre" är Phanteks Enthoo Primo än dessa två?
Är det värt för mig att lägga ut en extra tusenlapp och dra in på annat denna månaden, eller skiljer det inte sig så jättemycket? Tänker speciellt på luftflöde.

Tack!

/ e

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hyfsat bättre, dock kan väl inte ett chassi styra fläktar via moderkortet utan funktionaliteten kommer med valda moderkortet? Sedan tror jag nog att samtliga fläktar i R4 och även H440 endast är 3-pin och således ej stödjer PWM styrning utan endast DC. Ännu en gång, detta beror på moderkortet om stödet för att styra mha DC finns.

Sedan en extern fläktkontroll är en kontroller som ligger på utsidan av chassit om du pratar om ett chassi och möjligheten att styra fläktar. Förstår att det inte vad du menar. Ett sätt att lösa detta på är att inte försöka använda ordet extern utan nöja sig med att säga:

• "En fläktkontroller som monteras i chassit (valfritt vart)."

eller:

• "En fläktkontroller skilt från den integrerade styrningen som finns i moderkortet."

Väldigt off-topic men välmenat till dig:

Tänk på att all betoning försvinner i text.
Det är ganska populärt att säga följande på forum:
"Skriver man som en idiot så ska man inte förvänta sig uppfattas som något annat än en idiot".
(idiot: i den grekiska ursprungliga bemärkelsen; utan att ta ansvar/ betänka sina handlingar).

Syftar absolut inte att du skriver dåligt utan kanske bara saknar lite rutinen att läsa vad du själv skrivit med någon annans ögon. Hur skulle en annan person som inte har samma logiska associations-mönster uppfattat det du har skrivit? Vad har ordet för innebörd och vad blir syftningen av denna satsen?
Ett exempel:
"- Vi åt Farmor; sa pojken."
eller mer korrekt:
" - Vi åt, farmor; sa pojken. (till sin farmor)"

Lovar att jag ska tänka på detta i fortsättningen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av erantk:

Ja, absolut!
En till fråga bara...

Är det värt för mig att lägga ut en extra tusenlapp och dra in på annat denna månaden, eller skiljer det inte sig så jättemycket? Tänker speciellt på luftflöde.

Tack!

/ e

Jag själv har ingen erfarenhet om detta chassi, men tycker det ser väldigt fint ut! Extremt bra kylkapacitet med 16st fläktplatser. Läs igenom olika recensioner och kanske kolla lite forum och se vad andra tycker. Exempelvis http://www.sweclockers.com/recension/17531-phanteks-enthoo-pr...

Citat:

Vidare syns en inbyggd fläkthubb som kan driva upp till 6 st. fläktar (11 st. med egna förgreningskablar). Det finurliga med denna är att den drivs och styrs via en enskild PWM-kontakt som kopplas till moderkortet, vilket eliminerar behovet av en separat fläktkontroller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av erantk:

Ja, absolut!
En till fråga bara...

Tack!

/ e

köp ett enthoo pro annars.

att börja jämföra enthoo primo och define r4 blir genast knasigt då enthoo primo är minst sagt större och i en helt annan prisklass.

edit: rekommenderar jag som har ett enthoo primo chassit? ja, absolut, men man ska vara medveten om att man köper ett massivt och oerhört tungt chassi. mycket av fokuset i just enthoo primo (gäller även enthoo pro) ligger på vattenkylning, även om båda givetvis har mycket goda förutsättningar för luftkylning. ett enthoo primo för luftkylning kan jag tycka känns lite onödigt stort och dyrt. å andra sidan kan du ju koppla in roliga mängder fläktar, tror att det blir 11-12 120mm och 4 140mm på samma gång om man nu vill det.

nu har jag inte kvar mitt r4 längre men för att ge dig en idé över hur stor storleksskillnaden faktiskt är så kan du kika på moderkortet i de här två bilderna.
http://images.bit-tech.net/content_images/2012/07/fractal-des...
http://www.vortez.net/articles_file/23472_phanteks%20enthoo%2...

jävla vortez som håller på. tror inte att länkar funkar men det funkar för mig när jag kopierar och klistrar.

Permalänk
Medlem

Ett litet tips till er som funderar på h440 men som avskräcks av fläkhubben som distruberar 12v.

Flytta på en av pinsen till molex så att det blir 5v. Då går fläktarna tyst.

http://www.heatsink-guide.com/psplug.gif

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk

Om det är R4 vs h440 skulle jag säga h440, har upplevt bägge och nzxt har gjort ett grymt jobb även om R4an absolut inte är dålig.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

köp ett enthoo pro annars.

att börja jämföra enthoo primo och define r4 blir genast knasigt då enthoo primo är minst sagt större och i en helt annan prisklass.

edit: rekommenderar jag som har ett enthoo primo chassit? ja, absolut, men man ska vara medveten om att man köper ett massivt och oerhört tungt chassi. mycket av fokuset i just enthoo primo (gäller även enthoo pro) ligger på vattenkylning, även om båda givetvis har mycket goda förutsättningar för luftkylning. ett enthoo primo för luftkylning kan jag tycka känns lite onödigt stort och dyrt. å andra sidan kan du ju koppla in roliga mängder fläktar, tror att det blir 11-12 120mm och 4 140mm på samma gång om man nu vill det.

nu har jag inte kvar mitt r4 längre men för att ge dig en idé över hur stor storleksskillnaden faktiskt är så kan du kika på moderkortet i de här två bilderna.
http://images.bit-tech.net/content_images/2012/07/fractal-des...
http://www.vortez.net/articles_file/23472_phanteks%20enthoo%2...

jävla vortez som håller på. tror inte att länkar funkar men det funkar för mig när jag kopierar och klistrar.

Ska ta och kolla upp det. Jo vet att vattenkylning är mer optimalt för dessa - vem vet, jag kanske orkar lära mig hur det fungerar i framtiden. Det är ju egentligen bara positivt att båda kylsätten fungerar klockrent.

Tack, fick inte den ena bilden att funka men hittade måtten:

Phanteks Enthoo Primo
Width 25 cm
Height 65 cm
Weight 17.90 kg

Fractal Define R4
Width 23.20 cm
Height 46.40 cm
Weight 12.30 kg

Så visst kommer det allt bli en stor skillnad där! Men datorn kommer stå under mitt skrivbord så det spelar ingen jättestor roll. Jag kommer köpa ett chassi imorgon, så vi får väl se vilket jag bestämmer mig för. Tack för all respons!

/ e

Permalänk
Medlem
Skrivet av erantk:

Ska ta och kolla upp det. Jo vet att vattenkylning är mer optimalt för dessa - vem vet, jag kanske orkar lära mig hur det fungerar i framtiden. Det är ju egentligen bara positivt att båda kylsätten fungerar klockrent.

Tack, fick inte den ena bilden att funka men hittade måtten:

Phanteks Enthoo Primo
Width 25 cm
Height 65 cm
Length 6 cm
Weight 17.90 kg

Fractal Define R4
Width 23.20 cm
Height 46.40 cm
Length 52.30 cm
Weight 12.30 kg

Så visst kommer det allt bli en stor skillnad där! Men datorn kommer stå under mitt skrivbord så det spelar ingen jättestor roll. Jag kommer köpa ett chassi imorgon, så vi får väl se vilket jag bestämmer mig för. Tack för all respons!

/ e

bilden ska fungera om du kopierar och klistrar adressen, eller om du bara öppnar adressen igen när du är på 403 forbidden. man kan läsa om mått om man vill men för mig personligen så ger en bild en mycket bättre... bild av hur stor skillnaden faktiskt är.

köp ett enthoo pro, sjukt prisvärt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

bilden ska fungera om du kopierar och klistrar adressen, eller om du bara öppnar adressen igen när du är på 403 forbidden. man kan läsa om mått om man vill men för mig personligen så ger en bild en mycket bättre... bild av hur stor skillnaden faktiskt är.

köp ett enthoo pro, sjukt prisvärt chassi.

Aah, jo nu fungerade det. Skillnaden var stor, det som jag tänker på mest är att det är jobbigare att bära med sig hem.

Jämförde R4 och Enthoo Pro: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2655133,1350063 men blev inte särskilt klokare av det heller. Ska kolla på dina länkar och se om jag kan komma fram till någonting. Verkade stå mer information om R4an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erantk:

Aah, jo nu fungerade det. Skillnaden var stor, det som jag tänker på mest är att det är jobbigare att bära med sig hem.

Jämförde R4 och Enthoo Pro: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2655133,1350063 men blev inte särskilt klokare av det heller. Ska kolla på dina länkar och se om jag kan komma fram till någonting. Verkade stå mer information om R4an.

mer eller mindre helt irrelevant jämförelse. det blir konstigt att jämföra chassin med specs på det här sättet. dessutom är det inte korrekt, t.ex. är det underligt att kalla define r4 för stål och enthoo pro för plast.

edit: ang att bära hem ett enthoo primo så tror jag inte att det går. själva chassit i förpackning är på drygt 22kg och fruktansvärt stort, bil eller hemleverans. jag skulle få mitt till hemköp där jag brukar hämta ut saker men posten ville inte skicka dit det då det var för tungt (hon på telefonen sade att 22kg var gränsen). jag fick dock gratis hempaket istället så det löste sig.