Permalänk
Medlem

Ny dator, Låg fps med bra delar

Systemet

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Premium
Processor: Intel Core i5 4690K - overclockar till 4GHz
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: MSI z97 Gaming 7
Minne: 2x 4 GB Crucial DDR3 1600mhz
Grafikkort: Geforce MSI 970 4GB PhysX
Hårddisk: Samsung SSD 840 EVO 250GB
Nätaggregat: Corsair CX 750M W
Övrig kylning: 1x140mm insug och 1x120mm utblås i lådan
Temperaturer: ~45C i Idle, och runt 60-65C i spel

Beskrivningen
Jag har märkt att i spel (ex, Counter-strike Global Offensive) så ligger min fps ligger på runt 800
-999 när jag är i menyn. Men när jag går in i ett game med så droppar den ner mot 100-250 och åker upp och ned oavbrutet, till och med på låga grafikinställningar.
Och datorn är även overclockad!

Jag byggde den själv, och det som gjorde mig lite orolig är att min kompis har en ungefär likadan build men har sin fps på över 300 utan overclockning. Skillnaden mellan våra datorer är att jag har den nya generationen av grafikkortet GTX, alltså 970 serien och han han ett 770.
Varför droppar min fps så extremt?.
Får mitt grafikkort inte nog med ström?, kanske jag kopplade strömmen fel?

Uppskattar den hjälp jag får

Permalänk

Standard intel-kylare och överklockning brukar inte gå hand i hand men inte säkert att det är problemet.
Drivrutiner är uppdaterat förutsätter jag!?!

Permalänk
Medlem

Se till att alla drivisar och sånt är uppdaterat/installerat, ibland kan vissa spel kräva speciella drivrutiner så se till att du har installerat:

DirectX 11
Microsoft Visual C++ Redistributable Package version 2008, 2010, 2012 och 2013, både x86 och x64
.NET Framework 3.5, 4.0 och 4.5
Senaste NVIDIA drivrutinerna

Skulle som Mike säger inte föredra att du har en överklockad processor med original-kylaren då temperaturerna kan sticka iväg.
Grafikkortet får absolut nog med ström. Komponenterna synkar varandra du måste bara se till att ha alla de senaste drivrutinerna och firmware till att börja med.

Visa signatur

Lian Li O11D Evo | Full custom loop | 6900XT Red Devil Ultimate | Ryzen 5800x3d | MSI B550 Mortar | G.Skill Ripjaws V 3600mhz CL16 32g | LG 32GP850-B | Topping DX3Pro+ | Sivga SV021| Logitech G Pro X Superlight| Akkogear 3084B Jelly Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Standard intel-kylare och överklockning brukar inte gå hand i hand!

Temperaturen brukar inte gå över 60 grader, spelar inte allt för krävande spel

Drivrutinerna har jag även uppdaterat till de senaste versionerna. Ska nog kontakta kompletts support nästa vecka