Falskt anklagad av Elgiganten!

Permalänk
Medlem

Falskt anklagad av Elgiganten!

Hejsan kära Sweclockers!

Det hela började för några månader sen då jag tappade min Iphone i backen och den gick i kras, så jag ringer min försäkrings bolag och dom som vanligt säger att det bara är och lämna in den där jag köpte den och be om ett kostnadsförslag. Så vi lämnar in den hos Elgiganten och säger flera gånger att vi inte vill laga den nu utan att vi bara vill ha ett kostnadsförslag för det är vad vårt försäkringsbolag ville ha. sen så tog det 1 vecka och dom ringde till min pappa och var super stressade och sa att dom behövde svar nu direkt om vi skulle laga den. Pappa som inte är insatt i sånt här så såklart Ja.. När vi får reda på detta blir vi sura för det var inte detta vi skulle göra, så vi försöker ringa Elgiganten men får inte tag i dom så vi åker dit, då säger dom att om man väl svarat ja så kan man inte avbryta det och man blir tvungen att få den lagad. Men i svensk lag står det att man måste berätta att man inte har någon ånger eller vad det heter för att det ska gälla vilket inte Elgiganten gjorde. Sen när vi frågar om Kostnadsförslaget så vill dom först inte ge ut det utan vi får stå där i 15 minuter och bråka innan dom vill ge det till oss..

2 veckor senare: Så ringer Elgiganten oss och säger att min telefon är redo för uthämtning, och jag hade varit borta hela veckan innan tills söndag då vi hämta ut telefonen, när jag väl kommer hem och testar den så till min förvåning så funka den inte, utan wifi delen var trasig.. och på måndag så åkte jag till Italien på student resa så Mamma fick åka in med min syster och lämna in telefonen igen, Nu ville dom knappt ta emot telefonen och laga den igen dom mena på att jag måste göra ett Apple konto för att den skulle funka?!, och så hade jag glömt stängt av kod låset så efter många om och tvång så fick dom åka hem igen.

När jag kommer hem från Italien så åker vi in igen dagen efter och ber dom laga den, så dom tar emot den, men då stämmer inte IME numret överens med pappren men dom tog emot den och skulle laga den. Nu 3 veckor senare så tyckte vi det tog lite väl lång tid så Mamma åkte in dit och kolla hur det går för dom, då säger dom det dummaste jag någonsin hört? Eftersom ditt IME nummer inte stämmer överens med papperna och vi vet att din son varit utomlands så tror vi att den har blivit utbytt alltså att det inte är samma telefon som innan.. och dom sa att dom inte skulle göra något och att jag inte skulle få tillbaka den. Men Mamma förklarade då att jag inte hade med mig telefonen då den hade mamma försökt lämna in samma dag som jag redan var halvvägs i Italien så jag kunde inte ha bytt ut den där. Men dom fortsatte med att vi vet att din son varit utomlands så den är utbytt.. Men då säger Mamma att det var en Norrman som stod i kön före oss som lämnade in en Iphone och att dom kanske blandat ihop dessa? Men dom var så sura och vrånga, så Mamma sa att om ni ska fortsätta såhär så kopplar jag in advokat då blev dom rädda och sa att vi inte behövde gå så långt. tillslut sa dom att dom skulle ta kontakt med Apple iallafall.

Börjar bli riktigt sur nu, hur kan man behandla sina kunder såhär? Nån som vet om det är något jag kan göra? om man ens får behandla kunder på detta viset?

Mvh/Jesper

Visa signatur

Set-up
NZXT Manta, ASUS ROG STRIX B350-I GAMING, AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz, NZXT Kraken X62 280mm, Corsair 32GB DDR4, Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum, Samsung 850-Series PRO 512GB (2X), ROG-STRIX-GTX1070TI-A8G-GAMING, Samsung 27'' C27FG70F Curved, ASUS 24" MG248QR 144Hz, ZOWIE EC1-A Gaming Mouse, QPAD MK-90 RGB MX Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeepenVilgot:

Hejsan kära Sweclockers!

Det hela började för några månader sen då jag tappade min Iphone i backen och den gick i kras, så jag ringer min försäkrings bolag och dom som vanligt säger att det bara är och lämna in den där jag köpte den och be om ett kostnadsförslag. Så vi lämnar in den hos Elgiganten och säger flera gånger att vi inte vill laga den nu utan att vi bara vill ha ett kostnadsförslag för det är vad vårt försäkringsbolag ville ha. sen så tog det 1 vecka och dom ringde till min pappa och var super stressade och sa att dom behövde svar nu direkt om vi skulle laga den. Pappa som inte är insatt i sånt här så såklart Ja.. När vi får reda på detta blir vi sura för det var inte detta vi skulle göra, så vi försöker ringa Elgiganten men får inte tag i dom så vi åker dit, då säger dom att om man väl svarat ja så kan man inte avbryta det och man blir tvungen att få den lagad. Men i svensk lag står det att man måste berätta att man inte har någon ånger eller vad det heter för att det ska gälla vilket inte Elgiganten gjorde. Sen när vi frågar om Kostnadsförslaget så vill dom först inte ge ut det utan vi får stå där i 15 minuter och bråka innan dom vill ge det till oss..

2 veckor senare: Så ringer Elgiganten oss och säger att min telefon är redo för uthämtning, och jag hade varit borta hela veckan innan tills söndag då vi hämta ut telefonen, när jag väl kommer hem och testar den så till min förvåning så funka den inte, utan wifi delen var trasig.. och på måndag så åkte jag till Italien på student resa så Mamma fick åka in med min syster och lämna in telefonen igen, Nu ville dom knappt ta emot telefonen och laga den igen dom mena på att jag måste göra ett Apple konto för att den skulle funka?!, och så hade jag glömt stängt av kod låset så efter många om och tvång så fick dom åka hem igen.

När jag kommer hem från Italien så åker vi in igen dagen efter och ber dom laga den, så dom tar emot den, men då stämmer inte IME numret överens med pappren men dom tog emot den och skulle laga den. Nu 3 veckor senare så tyckte vi det tog lite väl lång tid så Mamma åkte in dit och kolla hur det går för dom, då säger dom det dummaste jag någonsin hört? Eftersom ditt IME nummer inte stämmer överens med papperna och vi vet att din son varit utomlands så tror vi att den har blivit utbytt alltså att det inte är samma telefon som innan.. och dom sa att dom inte skulle göra något och att jag inte skulle få tillbaka den. Men Mamma förklarade då att jag inte hade med mig telefonen då den hade mamma försökt lämna in samma dag som jag redan var halvvägs i Italien så jag kunde inte ha bytt ut den där. Men dom fortsatte med att vi vet att din son varit utomlands så den är utbytt.. Men då säger Mamma att det var en Norrman som stod i kön före oss som lämnade in en Iphone och att dom kanske blandat ihop dessa? Men dom var så sura och vrånga, så Mamma sa att om ni ska fortsätta såhär så kopplar jag in advokat då blev dom rädda och sa att vi inte behövde gå så långt. tillslut sa dom att dom skulle ta kontakt med Apple iallafall.

Börjar bli riktigt sur nu, hur kan man behandla sina kunder såhär? Nån som vet om det är något jag kan göra? om man ens får behandla kunder på detta viset?

Mvh/Jesper

Jag kan absolut förstå att det väcker frågor om man kommer tillbaka med en telefon och IMEI-numret inte stämmer med det de noterade förra gången, det är ju trots allt ett unikt ID-nummer för telefonen.

Dock finns ju absolut möjligheten att det är de själva som gjort fel och det känns väl som att en viss finkänslighet vore lämplig i sammanhanget, att inte direkt börja antyda att kunden försöker bedra dem.

Sedan vet jag inte, de som hanterar serviceärenden kanske faktiskt har att göra med mycket folk som verkligen försöker att bluffa med både det ena och det andra. I så fall kanske de tappat perspektiv men det låter ju inte som någon vidare kundvård iaf, oavsett om man "får" säga sådär eller inte.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vänd dig till konsumentombudet i din kommun, säg även till någon ansvarig chef på Elgiganten att du varit i kontakt med ARN angående ditt ärende.

Stämmer IMEI numret inte överens med det som står på ditt serviceintyg/servicerapport från då elgiganten lagade din telefon mot vad som faktiskt står i din telefon?

Är alla siffror helt fel eller bara en kanske? Isf mest troligen att teknikern skrivit av fel IMEI nummer. Stämmer IMEI nr från din operatör mot din telefon? Vet inte om man kan ändra IMEI nr som tekniker för det kanske elgigantens servicepartner har gjort...

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag kan absolut förstå att det väcker frågor om man kommer tillbaka med en telefon och IMEI-numret inte stämmer med det de noterade förra gången, det är ju trots allt ett unikt ID-nummer för telefonen.
Dock finns ju absolut möjligheten att det är de själva som gjort fel och det känns väl som att en viss finkänslighet vore lämplig i sammanhanget, att inte direkt börja antyda att kunden försöker bedra dem.

Sedan vet jag inte, de som hanterar serviceärenden kanske faktiskt har att göra med mycket folk som verkligen försöker att bluffa med både det ena och det andra. I så fall kanske de tappat perspektiv men det låter ju inte som någon vidare kundvård iaf, oavsett om man "får" säga sådär eller inte.

Ja men problemet är ju det att IMEI nummret måste varit fel från början när jag tog ut telefonen första gången dom lagade den :/

Skrivet av Ralle_81:

Vänd dig till konsumentombudet i din kommun, säg även till någon ansvarig chef på Elgiganten att du varit i kontakt med ARN angående ditt ärende.

Stämmer IMEI numret inte överens med det som står på ditt serviceintyg/servicerapport från då elgiganten lagade din telefon mot vad som faktiskt står i din telefon?

Är alla siffror helt fel eller bara en kanske? Isf mest troligen att teknikern skrivit av fel IMEI nummer. Stämmer IMEI nr från din operatör mot din telefon? Vet inte om man kan ändra IMEI nr som tekniker för det kanske elgigantens servicepartner har gjort...

Jag har funderat på att vända mig till konsumentombudet.
Det stämde inte överens alls, när jag ringde försäkrings bolaget och jag inte hade kvitto då bad dom om IMEI numret och då stämde det men när jag lämnade in den stämde det inte alls. Bra skumt iallafall.

Visa signatur

Set-up
NZXT Manta, ASUS ROG STRIX B350-I GAMING, AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz, NZXT Kraken X62 280mm, Corsair 32GB DDR4, Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum, Samsung 850-Series PRO 512GB (2X), ROG-STRIX-GTX1070TI-A8G-GAMING, Samsung 27'' C27FG70F Curved, ASUS 24" MG248QR 144Hz, ZOWIE EC1-A Gaming Mouse, QPAD MK-90 RGB MX Red.

Permalänk

Som vanligt när man har o göra med svenska företag. Fotografera, spela in med diktafon deras röster, och anta att dom är satan. Blir så trött på sånt här.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Nu säger jag inget om ditt fall men jag kommer heller aldrig att köpa telefon på Elgiganten igen. Fick en med dålig skärm men de vägrade att byta ut den mot en ny trots att den bara var någon dag gammal. Den skulle bestämt in på service ingen DOA där inte. Man har heller ingen rätt att ångra köpet där om man använt den lite till skillnad mot alla andra större elkedjor där det inte är några problem alls så länge telefonen är i nyskick. Blev kraftigt arg över deras CP-policys och jag mer eller mindre stod och skrek åt dem i reklamationsrummet när jag var där innan jag lugnade ner mig. När jag väl fick tillbaka telefonen från service så hade den en glapp vibrator som lät som fan istället. To be continued...

Aldrig mer Elgiganten.

Men angående ditt fall. Hur kan de tycka att din telefon har ett annat IMEI det låter ju väldigt märkligt. Något konstigt måste ha hänt.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Inaktiv

Därför handlar man inte från ett skitföretag som Elgiganten...

Trist att bli behandlad sådär, men det är tyvärr vanligare än att folk går nöjda ut därifrån.

Permalänk
Geeks Gaming

Har också blivit dåligt bemött med deras kundservice, kontakta ARN så löser det sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av disafilmberg:

Som vanligt när man har o göra med svenska företag. Fotografera, spela in med diktafon deras röster, och anta att dom är satan. Blir så trött på sånt här.

Jo det är väl så man blir tvungen att göra nuförtiden..

Skrivet av deeyay:

Nu säger jag inget om ditt fall men jag kommer heller aldrig att köpa telefon på Elgiganten igen. Fick en med dålig skärm men de vägrade att byta ut den mot en ny trots att den bara var någon dag gammal. Den skulle bestämt in på service ingen DOA där inte. Man har heller ingen rätt att ångra köpet där om man använt den lite till skillnad mot alla andra större elkedjor där det inte är några problem alls så länge telefonen är i nyskick. Blev kraftigt arg över deras CP-policys och jag mer eller mindre stod och skrek åt dem i reklamationsrummet när jag var där innan jag lugnade ner mig. När jag väl fick tillbaka telefonen från service så hade den en glapp vibrator som lät som fan istället. To be continued...

Aldrig mer Elgiganten.

Men angående ditt fall. Hur kan de tycka att din telefon har ett annat IMEI det låter ju väldigt märkligt. Något konstigt måste ha hänt.

Det jag tror är att dom antingen blandade ihop den med norrmanens mobil eller gjort något fel, för försäkringsbolaget hittade rätt IMEI nummer innan den skickades in, så nånting har ju hänt när dom haft den på reparation..

Skrivet av Segas:

Därför handlar man inte från ett skitföretag som Elgiganten...

Trist att bli behandlad sådär, men det är tyvärr vanligare än att folk går nöjda ut därifrån.

Jaa tyvärr är det väl så..

Visa signatur

Set-up
NZXT Manta, ASUS ROG STRIX B350-I GAMING, AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz, NZXT Kraken X62 280mm, Corsair 32GB DDR4, Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum, Samsung 850-Series PRO 512GB (2X), ROG-STRIX-GTX1070TI-A8G-GAMING, Samsung 27'' C27FG70F Curved, ASUS 24" MG248QR 144Hz, ZOWIE EC1-A Gaming Mouse, QPAD MK-90 RGB MX Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeepenVilgot:

Det stämde inte överens alls, när jag ringde försäkrings bolaget och jag inte hade kvitto då bad dom om IMEI numret och då stämde det men när jag lämnade in den stämde det inte alls. Bra skumt iallafall.

"Då stämde det"? Visste försäkringsbolaget ditt IMEI redan? Eller var det så att de inte hade något att jämföra med och accepterade det IMEI de fick?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det är inte så att elgigantens verskstad inte alls har lagat utan de ha bytt ut den? Då borde den få ett nytt IMEI nummer och det borde stå på service lappen du fick vid utlämning.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"Då stämde det"? Visste försäkringsbolaget ditt IMEI redan? Eller var det så att de inte hade något att jämföra med och accepterade det IMEI de fick?

Alltså som när jag skrev att vi bad om kostnadsförslag och på den lappen stod det mitt IMEI nummer som jag hade när jag väl köpte mobilen, och när jag gav försäkringsbolaget det numret så såg dom vem mobilen stod på. och då använde dom det som kvitto.

Skrivet av Zippeer:

Det är inte så att elgigantens verskstad inte alls har lagat utan de ha bytt ut den? Då borde den få ett nytt IMEI nummer och det borde stå på service lappen du fick vid utlämning.

Elgigantens Iphone verkstad hanteras av LAN-masters, exakt dom byggde en helt ny telefon av delar från andra trasiga mobiler, jo jag vet men tydligen stämde inte det numret då.

Visa signatur

Set-up
NZXT Manta, ASUS ROG STRIX B350-I GAMING, AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz, NZXT Kraken X62 280mm, Corsair 32GB DDR4, Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum, Samsung 850-Series PRO 512GB (2X), ROG-STRIX-GTX1070TI-A8G-GAMING, Samsung 27'' C27FG70F Curved, ASUS 24" MG248QR 144Hz, ZOWIE EC1-A Gaming Mouse, QPAD MK-90 RGB MX Red.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara att dom swapat ut din telefon till en refurb istället för att reparera för att snabba på processen men då även missat notera detta.

Permalänk
Medlem

Apple lagar inte telefoner som lämnas in. (Förutom de modeller som hade problem med låsknappen) så du fick förmodligen en swap vid första service. Om dom hittade fel på telefonen. Kolla som tidigare personer nämnt servicerapporten från första tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av disafilmberg:

Som vanligt när man har o göra med svenska företag. Fotografera, spela in med diktafon deras röster, och anta att dom är satan. Blir så trött på sånt här.

Håller med.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Sluta handla på Felgiganten. Förstår inte hur alla dessa stora butiker kan ha så dålig service... Onoff var lika värdelösa de med varje gång jag hade med dem att göra, skönt att de har försvunnit.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag har bara bra erfarenheter av Elgiganten. Konstigt det där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N!klas:

Jag har bara bra erfarenheter av Elgiganten. Konstigt det där.

Jobbar du på Elgiganten?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jobbar du på Elgiganten?

Nej.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så byts alla Iphones ut mot refurbs vid fel och då får man ett nytt IMEI. Det är väl bara i USA & England som de reparerar? Så Elgiganten har helt säkert eller deras service partner dokumentation på att den blivit utbytt.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Kan ju vara att dom swapat ut din telefon till en refurb istället för att reparera för att snabba på processen men då även missat notera detta.

Vad är en refurb då? Dom sa iallafall vid servicen när jag lämnade in den första gången att dom bygger en ny mobil fast med delar från andra Iphones som också gått sönder.

Skrivet av charmless:

Apple lagar inte telefoner som lämnas in. (Förutom de modeller som hade problem med låsknappen) så du fick förmodligen en swap vid första service. Om dom hittade fel på telefonen. Kolla som tidigare personer nämnt servicerapporten från första tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Swap?

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Sluta handla på Felgiganten. Förstår inte hur alla dessa stora butiker kan ha så dålig service... Onoff var lika värdelösa de med varje gång jag hade med dem att göra, skönt att de har försvunnit.

instämmer sista gången..

Skrivet av I`m:

Vad jag vet så byts alla Iphones ut mot refurbs vid fel och då får man ett nytt IMEI. Det är väl bara i USA & England som de reparerar? Så Elgiganten har helt säkert eller deras service partner dokumentation på att den blivit utbytt.

hmm okej :/

Visa signatur

Set-up
NZXT Manta, ASUS ROG STRIX B350-I GAMING, AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz, NZXT Kraken X62 280mm, Corsair 32GB DDR4, Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum, Samsung 850-Series PRO 512GB (2X), ROG-STRIX-GTX1070TI-A8G-GAMING, Samsung 27'' C27FG70F Curved, ASUS 24" MG248QR 144Hz, ZOWIE EC1-A Gaming Mouse, QPAD MK-90 RGB MX Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeepenVilgot:

Vad är en refurb då? Dom sa iallafall vid servicen när jag lämnade in den första gången att dom bygger en ny mobil fast med delar från andra Iphones som också gått sönder.

:/

Refurb är en begagnad telefon som är uppfräschad, dvs. som du nämnde att de byggt en mobil utav använda delar alt. att de har en gammal mobil med förstörd display som de byter ut och därefter skickar till dig. Så det låter mycket väl att du kunnat fått en mobil med ett annat imei nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jobbar du på Elgiganten?

Sluta tramsa, många säger att t.ex Siba är skit, har själv handlat där väldigt mycket och har bara bra erfarenhet av dom. När det gäller Elgiganten vet jag inte då jag endast handlat där någon enstaka gång

Permalänk
Medlem

Hur svårt kan det vara, ta med serviceprotokollet och telefonen och gå ner och säg att den fungerar fortfarande inte. Är det en refurb så står det i protokollet. Annars får de väl ringa sitt servicecenter och kolla.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Har de lagligt stöd att beslagta en telefon bara för att den har ett annat IMEI än vad som står i pappret? Låter mycket märkligt och har för mig att det endast är polisen som får beslagta saker. (Och lärare i skolan; störande elevers telefoner)

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Har de lagligt stöd att beslagta en telefon bara för att den har ett annat IMEI än vad som står i pappret? Låter mycket märkligt och har för mig att det endast är polisen som får beslagta saker. (Och lärare i skolan; störande elevers telefoner)

Beslagtagit??? Var står det?
Iofs när ts skriver "Mamma sa att om ni ska fortsätta såhär så kopplar jag in advokat då blev dom rädda" då kan man börja undra hur det här skötts av ts, som verkar vara 10 år gammal.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Beslagtagit??? Var står det?
Iofs när ts skriver "Mamma sa att om ni ska fortsätta såhär så kopplar jag in advokat då blev dom rädda" då kan man börja undra hur det här skötts av ts, som verkar vara 10 år gammal.

Skrivet av JeepenVilgot:

...
När jag kommer hem från Italien så åker vi in igen dagen efter och ber dom laga den, så dom tar emot den, men då stämmer inte IME numret överens med pappren men dom tog emot den och skulle laga den. Nu 3 veckor senare så tyckte vi det tog lite väl lång tid så Mamma åkte in dit och kolla hur det går för dom, då säger dom det dummaste jag någonsin hört? Eftersom ditt IME nummer inte stämmer överens med papperna och vi vet att din son varit utomlands så tror vi att den har blivit utbytt alltså att det inte är samma telefon som innan.. och dom sa att dom inte skulle göra något och att jag inte skulle få tillbaka den.
...

Här skriver TS att de lade beslag på den. Sedan kanske han fått tillbaka den nu men det jag reagerar på är att de överhuvudtaget beslagtog telefonen.

Åldern kan jag inte svara på så det kanske stämmer. Trots det ger det inte storbolagen rätt att bete sig hur de vill.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Hur svårt kan det vara, ta med serviceprotokollet och telefonen och gå ner och säg att den fungerar fortfarande inte. Är det en refurb så står det i protokollet. Annars får de väl ringa sitt servicecenter och kolla.

Jag ska åka dit nån gån denna vecka och kolla hur det går för dom. Ifall dom nu inte kommit någon vart ska jag be om alla dokument.

Skrivet av Erwya:

Har de lagligt stöd att beslagta en telefon bara för att den har ett annat IMEI än vad som står i pappret? Låter mycket märkligt och har för mig att det endast är polisen som får beslagta saker. (Och lärare i skolan; störande elevers telefoner)

Dom kan beslagta mobilen ifall jag inte betalat Reparations avgiften vilket vi gjort därför det är sjukt att dom gjorde det.

Skrivet av f@boy:

Beslagtagit??? Var står det?
Iofs när ts skriver "Mamma sa att om ni ska fortsätta såhär så kopplar jag in advokat då blev dom rädda" då kan man börja undra hur det här skötts av ts, som verkar vara 10 år gammal.

Nejdu jag är inte 10. är 17 och Pluggar Juridik på gymnasiet. Då jag inte står som ägare av telefonen och att jag pluggar i Örebro och den är Inlämnad i Dalarna där jag bor så hinner jag inte alltid med att åka in dit utan då åker Mamma in dit.

Skrivet av Erwya:

Här skriver TS att de lade beslag på den. Sedan kanske han fått tillbaka den nu men det jag reagerar på är att de överhuvudtaget beslagtog telefonen.

Åldern kan jag inte svara på så det kanske stämmer. Trots det ger det inte storbolagen rätt att bete sig hur de vill.

Nej är 17 och pluggar Juridik. Har pratat med min juridik lärare förra veckan. så ska in denna vecka och se hur det går för dom annars ska jag gå vidare med detta till kommunens konsumentombud. ska därefter be om alla dokument handlingar. och om dom fortsätter vägra laga den ska jag kräva reparations avgiften tillbaka och min gamla trasiga mobil tillbaka.

Visa signatur

Set-up
NZXT Manta, ASUS ROG STRIX B350-I GAMING, AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz, NZXT Kraken X62 280mm, Corsair 32GB DDR4, Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum, Samsung 850-Series PRO 512GB (2X), ROG-STRIX-GTX1070TI-A8G-GAMING, Samsung 27'' C27FG70F Curved, ASUS 24" MG248QR 144Hz, ZOWIE EC1-A Gaming Mouse, QPAD MK-90 RGB MX Red.

Permalänk
Medlem

Angående att din pappa svarade ja och att kodlåset var aktiverat har ni bara er själva att skylla.
Men att anklaga dig på det viset är väldigt vågat gjort av dem. IMEI numret har säkert ändrats för att de bytte ut delar på luren, inte alltför ovanligt och de borde de veta.
Det kommer säkert att lösa sig, företagen brukar backa för jobbiga kunder.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Angående att din pappa svarade ja och att kodlåset var aktiverat har ni bara er själva att skylla.
Men att anklaga dig på det viset är väldigt vågat gjort av dem. IMEI numret har säkert ändrats för att de bytte ut delar på luren, inte alltför ovanligt och de borde de veta.
Det kommer säkert att lösa sig, företagen brukar backa för jobbiga kunder.

Jo just det med att Pappa svarade ja och att kodlåset var på det vet jag själv att det är vårt fel Men jag trodde jag inte behövde fixa det då han sa att det enda jag behövde fixa innan den skulle skicka in var att hitta min Iphone inte var igång :/
Jo jag tycker också det var vågat av dom.. Ja vi får hoppas det iallafall

Visa signatur

Set-up
NZXT Manta, ASUS ROG STRIX B350-I GAMING, AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz, NZXT Kraken X62 280mm, Corsair 32GB DDR4, Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum, Samsung 850-Series PRO 512GB (2X), ROG-STRIX-GTX1070TI-A8G-GAMING, Samsung 27'' C27FG70F Curved, ASUS 24" MG248QR 144Hz, ZOWIE EC1-A Gaming Mouse, QPAD MK-90 RGB MX Red.