Apple lanserar Imac med 5K-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Äsch... En dator som inte kan spela spel är inte en dator som är värd att köpa. Tänk att du sitter där och surfar och så plötsligt blir du sugen på att spela ett Formel-1 spel. Du laddar spelet och upptäcker men va fa... en frame per varannan sekund...?!

Roligt då va?

.... Eller så sänker du upplösningen i grafikinställningarna i spelet? R9 M295X är inte alls en dålig mobil GPU.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Betyder det att det kommer en Thunderbolt Display med 5K ips nu? Hoppas!

Skulle det fungera? Thunderbolt har ju en DP-signal inkapslad men mig veterligen kör 290x med 1.2 som inte klarar av den upplösningen rakt upp och ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

För mig som inte är insatt i Mac-världen. Då den nya iMacen är en skärm med datorkomponenter inuti, kommer man att kunna köpa skärmen separat? För att koppla till sin PC alltså. Jag känner dock att jag har tillräckligt bra koll på Apple för att säga att det inte kommer vara möjligt. Skärmen verkar ju fantastisk, så jag hoppas min magkänsla har fel...

Fråga istället om det kommer gå att koppla ytterligare en dator till den. Det har gått på tidigare iMac, även om lösningen var mer än lovligt klumpig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Imac är ingen speldator. Det är en arbetsdator, och där gör processorn än så länge större delen av jobbet. 5K på 27" är en fröjd för alla som sysslar med medieproduktion och grafisk design.

Jag är mycket väl medveten om att det inte är en speldator. Den fyller det behovet den var gjord för att fylla, men jag tycker det är konstigt Apple inte anger hur många herz skärmen är på. Detta hade varit intressant att veta.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Att dells 5K skärm inte finns ute beror ju på att äpplet köpt deras skärmar

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

....för jag inte vill lägga 25k på en dator som jag har ingen som helst möjlighet att byta ut komponenter på? Från rent konsument position anser jag det fruktansvärt dåligt designat.

Priset skulle jag annars kunna ursäkta pga av AIO designen. Men jag ser dock ingen vettig praktisk anledning att offra uppgraderings funktionalitet bara för att göra den några mm tunnare.. Ren idioti..
Speciellt med en skärm som utgör en så enorm stor del av kostnaden..

En skärm av den typen bör anses vara en långtids investering. Som man behåller för flera framtida dator byten..

***bort/mod***
En sak är att du inte inser vad Apple åstakommit, spelar ingen roll hur mycket du hatar Apple, dom har gjort nått som ingen annan gjort tidigare.

Självklart kan dom ha gjort den 4mm fetare, men det motsträvar Apples filosofi, du ska inte behöva skruva i en jätteavancerad dator där allt är ihoptryckt till dess yttersta gräns och lite till, det gör saker och ting lite svårare och saker kommer att gå sönder..

BMW, Audi osv går inte och serva själv idag, du måste ha tillgång till speciella verktyg och datorer som säkerställer att saker och ting inte får spelet.. gör det BMW och Audi till skit? Nej!

Allt handlar om vilken målgrupp man vill nå, Apple vill inte nå den normala SweC användaren.

Så gå och köp din plastburk på billigaste möjliga ställe så får jag välja vilken jävla dator jag vill, du kanske har den snabbaste och mest överklockade datorn utav dig och mig, men när jag sitter vid en dator vill jag bara göra det jag ska göra sen gå där ifrån, om jag sparar in 10% i tid genom att köra Mac är det en stor investering.
Att köpa en dyr dator som håller tre gånger så lång tid och dessutom har jävligt bra andrahandsvärde (vilket gör att nästa inköp blir lättare att finansiera) borde också tas in i beräkningen.

Hoppas du får lite perspektiv.

Div. fanboytrams
Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Skulle det fungera? Thunderbolt har ju en DP-signal inkapslad men mig veterligen kör 290x med 1.2 som inte klarar av den upplösningen rakt upp och ner.

Ingen tvingar någon att köra en eventuell Thunderbolt skärm med ett 290x

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Dyr kan jag hålla med om att den är men fortfarande ruskigt prisvärd om man ser till vad man får. Sen att det inte är en dator som är optimal för alla är en annan sak.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Rawet:

- Wifi
- All-in-one ?!!?!?!
- OS X följer inte med där va?
- 5k?
- Tangentbord/mus
- design

Jag skulle itne säga det är samma grej, men du får 1+ för att du försökte.

Os x behöver inte följa med. Ja det är bättre än Windows men det finns bättre alternativ.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Ok, så jag får inte klaga eller kritisera saker? Eller lämna mina åsikter? Nice. Förklarar Apple mentaliteten perfekt åt mig då.

Jo men din kritik faller rätt så hårt i och med att du baserar den bara på att du inte alls har behov av produkten. Du kan säga att du inte vill ha den p.g.a att den inte passar dina behov, inte att den ÄR dålig bara för att den inte passar dina behov. Det är som att du skulle titta på lägenheter i Tyskland och säga att de alla är kassa lägenheter bara för att dem inte ligger i Sverige... Lite smådum anekdot kanske men är trött på dem som handlar om bilar

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Det är allt för många som missar syftet med denna datorn. Absolut kan du få en mycket bättre dator prestandamässigt för dessa pengar, inget snack om saken. Detta är dock INTE en speldator som många verkar tro. Som någon annan nämnde, innan man smutskastar apple så får man faktiskt ta och kliva ur sin bubbla och inse att det faktiskt finns andra ändamål än bara spel. De kliver upp till en 5K skärm och samtidigt smäller in all den prestanda bakom skärmen utan att tumma på designen för mycket. Jag är långt ifrån ett applefan, men måste faktiskt säga att det inte finns jättemycket att klaga på i det stora hela om denna iMac. Grattis apple för lyckad design skulle jag säga.

Permalänk
Skrivet av edde97:

+ snygg
+ snygg
+ snygg

- bra prestanda/krona = haha tror du det själv eller?
- svindyr
- apple
- för dyr för gemene man
- riktar sig till top 1% rikaste i världen som vill ha en snygg excelmaskin

En svensk som tjänar ~41000 / mån tillhör de 1% rikaste. Tror målgruppen är ännu lite högre

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Jag skulle bli postivt överraskad om den skulle ens kan leverera 30FPS i 5K.

Lite kul att du jämför en 4K TN-panel med en 5K IPS-panel. 5K är i en klass för sig. En skärm i klass med iMacen skulle säkert kosta 12000+ i dagsläget.

http://puu.sh/ceSRN/4e54900a4e.png

Visst, men har väldigt svårt att se var 5k är objektivt bättre än 4k. Som arbetsdator, visst, men för gemene man så är nog 5k bara möda och värk för lite upplevelse. UI och GUI scale över 2560 är i stort sett obefintligt mig veterligen (inom PC, antar att det finns för mac), och det blir nog svårt att hitta filmer i 5k upplösning bortom demoskivor med regnskogsteman. Ska du sedan spela spel... ja, antar att du vet vad som händer där. Försök att driva någonting i 4k med ett 7850 (om man är pessimistisk, 7870 om man är jätteoptimistisk).

TN-panelen kostar lika mycket som Dells IPS-panel, och går utmärkt att byta ut. Ska även passa på att tillägga att jag tycker att det verkar vara en mycket lyckad produkt för Apples målgrupp, dock tillhör inte jag denna målgrupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

***bort/mod***
En sak är att du inte inser vad Apple åstakommit, spelar ingen roll hur mycket du hatar Apple, dom har gjort nått som ingen annan gjort tidigare.

Självklart kan dom ha gjort den 4mm fetare, men det motsträvar Apples filosofi, du ska inte behöva skruva i en jätteavancerad dator där allt är ihoptryckt till dess yttersta gräns och lite till, det gör saker och ting lite svårare och saker kommer att gå sönder..

BMW, Audi osv går inte och serva själv idag, du måste ha tillgång till speciella verktyg och datorer som säkerställer att saker och ting inte får spelet.. gör det BMW och Audi till skit? Nej!

Allt handlar om vilken målgrupp man vill nå, Apple vill inte nå den normala SweC användaren.

Så gå och köp din plastburk på billigaste möjliga ställe så får jag välja vilken jävla dator jag vill, du kanske har den snabbaste och mest överklockade datorn utav dig och mig, men när jag sitter vid en dator vill jag bara göra det jag ska göra sen gå där ifrån, om jag sparar in 10% i tid genom att köra Mac är det en stor investering.
Att köpa en dyr dator som håller tre gånger så lång tid och dessutom har jävligt bra andrahandsvärde (vilket gör att nästa inköp blir lättare att finansiera) borde också tas in i beräkningen.

Hoppas du får lite perspektiv.

Detta var otroligt bra skrivet!

3 gånger så lång tid var nog att överdriva lite. men men, alla ska få ha sina åsikter ^^

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Ni som spyr galla över Apple i nyhet efter nyhet, blir ni inte trötta på er själva?

Datorn är inte designad som nån gamingrigg med häftiga färger och plexiglas. Den är riktad för professionella användare. Man får en fantastiskt bra fabrikskalibrerad skärm, ett smidigt AIO-format, ett operativsystem som innehåller mjukvara som man till en PC skulle behöva köpa till för tusentals kronor och i övrigt ett betydligt trevligare operativsystem att jobba i än Windows och en kundsupport som är värd namnet.

Fortsätt för all del att importera koreaskärmar till era Fast and the furious-inspirerade, överklockade hårtorkar men för en gångs skull - ta ett steg ur bubblan eller rikta åtminstone gallan någon annanstans för det är så tröttsamt med det evinnerliga gnällandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Läser du ens vad du själv skriver? Så för vanligt kontorsarbete eller hemmadator behöver man en dator för 25'000kr? Det behöver man inte ens för tung gaming.

Nej, helt sjukt prissatt som vanligt av Apple. Men folk kommer ju köpa det ändå eftersom folk tydligen inte har koll på vad hårdvara ska kosta.

Edit: puck2a

Är ni dem som bestämmer vem som ska få köpa vad till vilken användning och ifall det är prisvärt eller ej? Har man pengar så har man. Har man inget intresse eller behov av apples produkter förstår jag inte ens varför man klickar in sig här och hatar.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Det folk verkar glömma är att skärmen lär inte köras i full 5k upplösning... Det är precis som med retina som finns nu. Den dubbla upplösningen ser en mycket högre DPI som Apple kallar för Retina. Min Macbook Pro retina har 2880x1800 i upplösning. Körs den i det? Nej... Jag kör den i 1920 x 1200. Man kan köra den i 2880x1800 men då blir allt otroligt litet.

Permalänk
Inaktiv

För att störa alla som tycker den är dyr. Kommer att köpa den bara för att kolla youtube

Permalänk
Medlem

Jag som arbetar med layout av tidningar och foldrar i InDesign samt fotograferar kan absolut se stor nytta av den högupplösta skärmen i datorn. Är dock väldigt nöjd med min iMac 21" som jag har idag så någon uppdatering blir det inte riktigt än! (Är förövrigt inte mycket för att köpa första generationen av Apples produkter, men det är en annan historia)

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Ingen tvingar någon att köra en eventuell Thunderbolt skärm med ett 290x

Sant, tänkte bara på de som vill köra dubbla skärmar med en iMac. Men ja, det finns väl knappt ett enda grafikkort i dagsläget som stödjer 5K så vad annat än en iMac tänkte du koppla till en 5K-thunderboltskärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Japp för en 4k skärm med en sketen TN panel är jämförbar med iMac:ens 5k skärm med IPS?

Valde TN-skärmen då jag tycker den gör sitt jobb väldigt bra. Vill man ha en IPS-skärm kostar den precis lika mycket, det står längre ner i inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Att köpa en dyr dator som håller tre gånger så lång tid och dessutom har jävligt bra andrahandsvärde (vilket gör att nästa inköp blir lättare att finansiera) borde också tas in i beräkningen.

Hoppas du får lite perspektiv.

Som håller tills typ hårddisken dör. Och man har ingen garanti kvar på skitet. Good luck byta ut det själv. Ifall man inte vill hosta ut kostnaderna för att låta en av deras service ställen göra det. Som lär kosta en slant.. för ett fucking enkelt HDD byte..

Eller för den delen SSD.. ifall du inte visste så håller de inte för hur många skrivningar som helst..

Till och med laptops tillåter enkelt byte av diskarna. Då just är dessa komponenter som slits ut fortast. Och har i regel högst chans att faila. Och kan ursäkta visa super kompakta laptops som Macbook Air att de inte är lätta att byta ut komponenter på. För en av huvud fokusen är iofs kompakthet. och då kan man till viss del offra lite på reparation och uppgraderings möjligheter.
Men för en desktop så ser jag inte riktigt vettet med detta.

Som iofs mest gör köp av en imac i andrahand som ett fruktansvärt korkat köp.. Kul för dig som lyckas sälja det till en dum fåne som inte fattar bättre.. inte så kul för han som sen får äga skitet. Men hej, du kanske inte bryr dig om andra människor? Så kul för dig!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asusboy:

Det folk verkar glömma är att skärmen lär inte köras i full 5k upplösning... Det är precis som med retina som finns nu. Den dubbla upplösningen ser en mycket högre DPI som Apple kallar för Retina. Min Macbook Pro retina har 2880x1800 i upplösning. Körs den i det? Nej... Jag kör den i 1920 x 1200. Man kan köra den i 2880x1800 men då blir allt otroligt litet.

Du får det att låta som om de extra pixlarna slösas bort. Så är ju dock inte fallet! Du får bättre skärpa med fler pixlar, trots omskalning.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Asusboy:

Det folk verkar glömma är att skärmen lär inte köras i full 5k upplösning... Det är precis som med retina som finns nu. Den dubbla upplösningen ser en mycket högre DPI som Apple kallar för Retina. Min Macbook Pro retina har 2880x1800 i upplösning. Körs den i det? Nej... Jag kör den i 1920 x 1200. Man kan köra den i 2880x1800 men då blir allt otroligt litet.

Visst körs den i full upplösning men man skalar om UI:t till en upplösning som motsvarar en lägre för att man ska kunna se vad sakerna är.

Dvs (ett icke bekräftat exempel) Medans en 1650 skärm ritar en bokstav i en viss storlek med säg 20 pixlar så ritar en 2560 skärm som skalar om till 1650 samma bokstav med c:a 40 pixlar. Det ger en betydligt mjukare bild och ger en naturlig AA utan jaggies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Det folk verkar glömma är att skärmen lär inte köras i full 5k upplösning... Det är precis som med retina som finns nu. Den dubbla upplösningen ser en mycket högre DPI som Apple kallar för Retina. Min Macbook Pro retina har 2880x1800 i upplösning. Körs den i det? Nej... Jag kör den i 1920 x 1200. Man kan köra den i 2880x1800 men då blir allt otroligt litet.

Det är väl ändå det som är tanken, att det ska bli så många pixels per inch så man inte kan urskilja pixlarna.
Precis som med mobiler, skulle bli riktigt jobbigt att köra Android på en 400+ ppi mobil för att få ytan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Grabbar, (jag utgår från fördomar).
Ni ser komponent per krona och skriker er halvtorra över att någon gör en All in one!
Detta paket är inte för er!
Sitter man med 2d grafik (illustrationer, vektorer, cadritningar etc) och jävlar anamma ! hade jag cashen hade jag hade jag gärna suttit med denna pärla.
Men det är kanske konstigt att förstå att skärmen TITTAR man på dygnet runt!
Dator 25kkr
Autocad Architecure 50kkr
Adobe Creative Suite 30kkr
Skecthup + V-ray 8kkr + 2kkr
Ja. en dator för 25kkr är verkligen det värsta som kan hända League of Legends folket.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Du får det att låta som om de extra pixlarna slösas bort. Så är ju dock inte fallet! Du får bättre skärpa med fler pixlar, trots omskalning.

Det är väl precis det jag sa med högre DPI?

Permalänk

Hur tänkte dom med instegsmodellen? 2gb videoram, core i5 och 8gb DDR3... och 5k. Har man inte brådis när man skyfflar pixlar så varför inte.

Jag vill helt klart ha den, men vad ska jag ha den till? Använda itues och läsa reddit? ( Reddit ser säkert supernice ut i 5k )

Är det någon som vet vad det är för uppdateringsfrekvens på skärmen? Du orkar ju inte dra runt nära 60hz i något lite mer grafikkrävande.. inte ens på värstingmodellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

För att störa alla som tycker den är dyr. Kommer att köpa den bara för att kolla youtube

Jag behöver en ny maskin att betala räkningar med, denna verkar perfekt

Permalänk
Musikälskare

Wow! Om man hade haft råd så

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?