Bygga en liten enkel server

Permalänk
Medlem

Bygga en liten enkel server

Hallå! jag studerar på högskolan inom datanätteknik och har precis börjat med Virtualisering med windows server 2008 r2. JAg tycker detta är rätt roligt och intressant så funderar på att bygga en liten server hemma för att kunna lära mig mer och konfigurera. Den behöver inte klara några avancerade saker utan mest för att kunna göra grundsakerna för en server. I mitt fall använda ad och dc, kontrollera inloggningar och liknande, ingen fil server utan endast för att kunna lära sig mer.

Så ska man köpa en färdig eller kan man bygga en liten billig som fixar detta? Ska man köra på integrerad cpu i mobo, och bygga själv, eller en liten färdigbyggd? Så billigt som möjligt då den inte ska användas för avancerade saker utan windows server 2008 r2. Tack

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Hallå! jag studerar på högskolan inom datanätteknik och har precis börjat med Virtualisering med windows server 2008 r2. JAg tycker detta är rätt roligt och intressant så funderar på att bygga en liten server hemma för att kunna lära mig mer och konfigurera. Den behöver inte klara några avancerade saker utan mest för att kunna göra grundsakerna för en server. I mitt fall använda ad och dc, kontrollera inloggningar och liknande, ingen fil server utan endast för att kunna lära sig mer.

Så ska man köpa en färdig eller kan man bygga en liten billig som fixar detta? Ska man köra på integrerad cpu i mobo, och bygga själv, eller en liten färdigbyggd? Så billigt som möjligt då den inte ska användas för avancerade saker utan windows server 2008 r2. Tack

Det billigaste blir väl en HP Microserver.
Du kan få tag på en begagnad N40L för under tusenlappen. Bra stöd för alla möjliga OS.
Har 3st själv och det var nog dem bästa köpen nånsin Så mycket för pengarna...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Vilket OS kör du på din hemmadator? har du win 8 så kan du väll installera hyper-v i den? ellerska du köra ESXI eller nå annat?

Visa signatur

Stationär i7 5820k @3.6ghz, Corsair h80i, 16gb Crucial 2133mhz, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung EVO SSD 240Gb, ASUS X99-S, Corsair 850w TX, Asus STRIX 970, Asus Xonar Essence stx, Silverstone Raven RV03, Mionix Zibal 60, Mionix Naoz 8200, Steelseries H, 27" Acer Predator (IPS, gsync, 144hz).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Det billigaste blir väl en HP Microserver.
Du kan få tag på en begagnad N40L för under tusenlappen. Bra stöd för alla möjliga OS.
Har 3st själv och det var nog dem bästa köpen nånsin Så mycket för pengarna...

Skall titta runt på dessa lite!

Det är också ett alternativ!

Skrivet av Mcozzan:

Vilket OS kör du på din hemmadator? har du win 8 så kan du väll installera hyper-v i den? ellerska du köra ESXI eller nå annat?

Köra 8 hemma men vill ha en egen server där jag ansluter med virtuella klienter. Vet inte om min cpu stödjer hyper-v sen vet man aldrig om man vill använda servern till något mer så vill gärna ha en fysisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fråga, har en gammal dator med amd athlon II x2 250, skulle det fungera att köra Windows server med den cpun?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Fråga, har en gammal dator med amd athlon II x2 250, skulle det fungera att köra Windows server med den cpun?

När jag var i samma sits som dig köpte jag en billig am3 bräda och den processorn, körde flertalet virtuella maskiner på den, både hyper-v och esxi vill jag minnas, funkade kalas, lagringen är förmodligen av större betydelse för dig när det gäller hastighet på virtuella maskiner. Skaffa en SSD att köra VMs på och tillräckligt med ram för några maskiner är mitt tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vacant:

När jag var i samma sits som dig köpte jag en billig am3 bräda och den processorn, körde flertalet virtuella maskiner på den, både hyper-v och esxi vill jag minnas, funkade kalas, lagringen är förmodligen av större betydelse för dig när det gäller hastighet på virtuella maskiner.

Alright, för tänkte eftersom den bara står kan jag likaväl köra in windows server på den då! Blir billigaste lösningen då jag precis bröt upp min externa disk och gjorde den till intern hehe. Just hastigheten bryr jag mig inte om så mycket. Vill att det ska fungera bara då jag gör såpass enkla saker!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/evga-... Det nätaggregatet borde väl fungera för en sådan liten enkel server.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tipps om du vill komma billigt undan. Ta en gammal dator 3-6 gammal dator stoppa in en SSD och maxa med ram. Du har en server som duger till mer än vad man tror.

Permalänk
Medlem

2008r2 är bra om man vill lära sig hyper-v konceptet. Men det har tillkommit en del nya funktioner i 2012r2 hyper-v.
Bland annat storage migration och att man man kan lagra virtuella maskiner på en vanlig filserver, om du inte har tillgång till ett san. Då kan du labba på saker som HA. Stödet för nic-teaming av olika slag har förbättrats. Powershellstödet har utökats om du vill lära dig administrera den vägen.

Det som sinkar i en virtuell miljö är oftast diskarna. Så se till att dela upp lasten över flera, eller köp en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

2008r2 är bra om man vill lära sig hyper-v konceptet. Men det har tillkommit en del nya funktioner i 2012r2 hyper-v.
Bland annat storage migration och att man man kan lagra virtuella maskiner på en vanlig filserver, om du inte har tillgång till ett san. Då kan du labba på saker som HA. Stödet för nic-teaming av olika slag har förbättrats. Powershellstödet har utökats om du vill lära dig administrera den vägen.

Det som sinkar i en virtuell miljö är oftast diskarna. Så se till att dela upp lasten över flera, eller köp en SSD.

Just 2012 verkar inte riktigt ha samma utbredning som 2008, samt att min kursbok är 1500 sidor på mastering Windows server 2008, men tack för de andra tipsen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Tipps om du vill komma billigt undan. Ta en gammal dator 3-6 gammal dator stoppa in en SSD och maxa med ram. Du har en server som duger till mer än vad man tror.

Tänkte få igång servern etc först, blir att skaffa mer ram när ekonomin tillåter!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Just 2012 verkar inte riktigt ha samma utbredning som 2008, samt att min kursbok är 1500 sidor på mastering Windows server 2008, men tack för de andra tipsen!

lite offtopic.

hade också rekommenderat att fokusera på nyare produkter, som 2012R2 hyper-v.

personligen kör jag enbart vmware, finns gratisversion du kan labba med.

den allmänna supporten på 2008R2 är slut 13 jan 2015, utökad support till 2020 iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tracked:

lite offtopic.

hade också rekommenderat att fokusera på nyare produkter, som 2012R2 hyper-v.

personligen kör jag enbart vmware, finns gratisversion du kan labba med.

den allmänna supporten på 2008R2 är slut 13 jan 2015, utökad support till 2020 iofs.

Just varför jag vill köra med 2008 är ju för att det är det vi kommer ha test och tenta på blandannat. Men kanske blir 2012 här hemma ändå!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ny fråga, eftersom jag ska in i servern virtuellt och den ska även vara uppkopplat mot nätet, behöver jag två nätverkskort eller kan det fungera med moderkortets + trådlöst usb nätverkskort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till flera publika IP-adresser från din ISP som du vill sätta direkt på servrarna behöver du två nätverkort. Kan fungera med trådlöst nu eftersom du kan köra hyper-v i Windows 8. Annars kör man ju bara nat i routern för att släppa ut publika tjänster och då räcker ett nätverkskort