Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-

Har tankat ner och kollat, men det hjälpte inte.. Läste i Exctrl om en sak...

Saxat från hjälpen:
"Note: Counter DLL’s that are loaded using WBEMPERF can be managed using ExCtrLst; however, native WMI/WBEM counter providers cannot."

Kan det vara så att WMI-skiten inte syns i det där programmet eller nåt sånt? Går det avaktivera på något annat ställe?

99% av alla som haft problem med Samurize stänger ner långsamt har kunnat fixa det med extrcl, så jag vet inte riktigt vad man kan testa...

Du får gärna testa en sak till. Gå in i Services -> Avaktivera WMI Performance Adapter (och om den är redan avaktiverad så slå på den Alltså inte bara stopped, utan totalt disable)

Services hittar du bland administrator verktygen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sim

99% av alla som haft problem med Samurize stänger ner långsamt har kunnat fixa det med extrcl, så jag vet inte riktigt vad man kan testa...

Du får gärna testa en sak till. Gå in i Services -> Avaktivera WMI Performance Adapter (och om den är redan avaktiverad så slå på den Alltså inte bara stopped, utan totalt disable)

Services hittar du bland administrator verktygen.

Hittade inget som hette WMI Performance Adapter ...
Dock så hittade jag "Windows Management Instrumentation" och försökte inaktivera den, men det hjälpte inte det heller...
Vet inte ens om det är rätt sak att inaktivera..

Alltså trögheten uppstår när man ska logga ut från windows och typ byta användare eller stänga av datorn... Det segar ner som faan.. även om man stänger samurize innan.. avinstallerar man det dock, så speedar windows upp igen...
skapligt irriterande =(
Tar liksom flera minuter att stänga av datorn eller logga ut..
Snart blir det ju så att jag inte kan köra samurize längre =( För så här kan jag inte ha det...

EDIT: Hittade även denna service aktiverad:
"Windows Management Instrumentation Driver Extensions"
Och beteckningen på den verkar vara Wmi... När båda dessa är inaktiverade och datorn ombootad så fungerar det fortfarande inte =(

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Efter att ha arbetat hårt ett par timmar med photoshop och mitt lilla projekt så ser jag nu att en ny version av samurize har kommit ut. Jippie! Det är underbart att kunna gruppera

Permalänk
Medlem

hmmm.........är det bara jag eller nya samurize 0,83a bara en tom zip fil för tillfället?

GLÖM DET JAG SA! Nu funka det som det skulle att ladda ner

Permalänk
Medlem

Hmm... Funkar det inte att lägga pngs över perfmons? Jag skulle vilja 'dölja' en bit av min cpumätare med en bild, fast det verkar inte funka så bra

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk

Najs med ctrl+mouse nu, grymt efterlängtat
Nu vart det bara det med att total down skall sparas

Börjar bli fulländat nu annars =p

Visa signatur

Mina Comps. 1:P4 3,6 1gb ram 660gb hd ati x850xt 256mb audigy2 zs. 2:Amd 3000+ 1gb ram 560 gb hd ati 9700 pro 128mb

Permalänk
Medlem

någon som vet vad fonten som gör att siffrorna är updelade i delar, dvs så som på ett digitalt armbandsur, heter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
någon som vet vad fonten som gör att siffrorna är updelade i delar, dvs så som på ett digitalt armbandsur, heter?

Såna fonter kallas vanligtvis för LCD fonter. Här har du några exempel:

http://www.abstractfonts.com/fonts
Digital dream
Digitalism
LCD
LCD Display Grid
LiquidCrystal

http://spacefonts.8m.com/font6.htm
LcdD

http://www.simplythebest.net/fonts/
Gas

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hittade inget som hette WMI Performance Adapter ...
Dock så hittade jag "Windows Management Instrumentation" och försökte inaktivera den, men det hjälpte inte det heller...
Vet inte ens om det är rätt sak att inaktivera..

Alltså trögheten uppstår när man ska logga ut från windows och typ byta användare eller stänga av datorn... Det segar ner som faan.. även om man stänger samurize innan.. avinstallerar man det dock, så speedar windows upp igen...
skapligt irriterande =(
Tar liksom flera minuter att stänga av datorn eller logga ut..
Snart blir det ju så att jag inte kan köra samurize längre =( För så här kan jag inte ha det...

EDIT: Hittade även denna service aktiverad:
"Windows Management Instrumentation Driver Extensions"
Och beteckningen på den verkar vara Wmi... När båda dessa är inaktiverade och datorn ombootad så fungerar det fortfarande inte =(

Kan du skicka din .ini fil till mig? det är en sak jag vill kolla. sim@samurize.com

Du kan testa att starta perfmon.exe och lägga till alla perfmon-mätare du använder samurize. Logga sedan av och kolla om perfmon.exe också segar ner avloggningen. Gör den också det så är det pretty kört, gör den inte det, så ska man ju iallafall kunna hitta en lösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hipshot
Hmm... Funkar det inte att lägga pngs över perfmons? Jag skulle vilja 'dölja' en bit av min cpumätare med en bild, fast det verkar inte funka så bra

Skulle dra för mycket prestanda tyvärr... ett knep är dock att starta upp två instanser av client.exe och på den ena (som ligger överst så klart) ha png-bilderna som ska överlappa mätarna. Det drar inte särskilt mycket minne med bara ett par bilder.

Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag fattar inte detta med två instanser av client, alltså, om jag nu gör det, hur håller den reda på vilken instans som har viken config sedan då? om jag startar om och öppnar ett client.exe igen???

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan du skicka din .ini fil till mig? det är en sak jag vill kolla. sim@samurize.com

Du vet väll att man inte kan dela configs grabben... ^^

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Avstängd
Citat:

Alltså, jag fattar inte detta med två instanser av client, alltså, om jag nu gör det, hur håller den reda på vilken instans som har viken config sedan då? om jag startar om och öppnar ett client.exe igen???

starta som multiple.

client.exe NAME

Där name kan vara vad som helst (det är namnet på din instans)

Nästa gång du startar client.exe skriver du efter ditt valda namn så startar den med den inställningarna du hade valt just för den.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag väntade på att nån skulle säga det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Han kanske bara vill kolla på källkoden?

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leon
http://www.bolina.hsb.se/hsidor/doze/Samurize_084b.zip

Taadaa

Yupps. Det är den sista verren på ett tag. nu ska vi fixa taskbar stöd

Permalänk
Avstängd

Nä, man kanske skulle ta och göra en seriös och försöka komma in på top-3 screenshots

Permalänk
Avstängd

Du tävlar "bara" mot ca 200 andra screenshots

Permalänk
Medlem
Citat:

Sim -->
Skickade ett mail till den mail du angav och fick tillbaka 4 timmar senare att det inte levererades... har försökt att skicka en gång till.. du kan ju kolla mailen och se om det kommit fram...

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem

Har ett litet problem när jag använder Samurize tillsammans med Talisman (v2.5). En bar i programfältet visas, utan titel men med Sam-ikonen.

Visa signatur

SLINKY + ESCALATOR = EVERLASTING FUN

Permalänk
Avstängd
Citat:

jo, men man bör tänkta på att ytterst få, om någon är lika begåvade som mig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Sim -->
Skickade ett mail till den mail du angav och fick tillbaka 4 timmar senare att det inte levererades... har försökt att skicka en gång till.. du kan ju kolla mailen och se om det kommit fram...

sim@samurize.com ?

Nej, jag har inte fått mailet. Och mailen fungerar som den ska.. Fast nu börjar man undra lite, eftersom jag hadde problem med att få mail från kennels forum också.. Hmm..

Kan du skicka till: doze@bolina.hsb.se istället?

Edit: Nu måste jag sova

Permalänk
Medlem

Vad är enklaste sättet att ersätta en gammal version av Samurize (t.ex 0.82) med den senaste? Alltså att få de allra nyaste filerna när man unzippar Samurize?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zydar
Vad är enklaste sättet att ersätta en gammal version av Samurize (t.ex 0.82) med den senaste? Alltså att få de allra nyaste filerna när man unzippar Samurize?

Avsluta allt vad Samurize heter sedan tar man bara och uzippar till din Samurize katalogen sedan startar du client igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

sim@samurize.com ?

Nej, jag har inte fått mailet. Och mailen fungerar som den ska.. Fast nu börjar man undra lite, eftersom jag hadde problem med att få mail från kennels forum också.. Hmm..

Kan du skicka till: doze@bolina.hsb.se istället?

Edit: Nu måste jag sova

SKickat... hoppas detta kommer fram ...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

SKickat... hoppas detta kommer fram ...

Hehe. Detta ska fixas.

Du nämnde att det fungerar när du startar det från ett annat login .

Saxat från samurize.com forumet:

Citat:

You also have to make sure that Performance Logs is being ran under Administrator powered privledges.

You can check this by going into your Services CP (Start, Run, "services.msc")

Find "Performance Log and Alerts"

Right click and go to properties.

Select the "Log On" tab, and make sure it is being loaded up by an account that has Administration Privledges.

After you have done this, you should be able to configure it to your hearts contents.

Så kan du kolla att du har adminrättigheter på perfmon och rapportera tillbaka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe. Detta ska fixas.

Du nämnde att det fungerar när du startar det från ett annat login .

Saxat från samurize.com forumet:

Så kan du kolla att du har adminrättigheter på perfmon och rapportera tillbaka?

Japp... jag är iofs inloggad med på en användare med adminrättigheter.. men jag gjorde det där också som du saxade från forumet.. ingen skillnad.. ska pröva att skapa ett nytt konto och se om det blir likadant där..

Är det här WMI: (Eller ska jag fortsätta att ha det aktiverat?)
Har prövat både och, utan nåt annat resultat...

Tjänstnamn: WinMgmt
Visning: Windows Management Instrumentation

Tjänstnamn: WMI
Visning: Windows Management Instrumentation Driver Extensions

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Japp... jag är iofs inloggad med på en användare med adminrättigheter.. men jag gjorde det där också som du saxade från forumet.. ingen skillnad.. ska pröva att skapa ett nytt konto och se om det blir likadant där..

Är det här WMI: (Eller ska jag fortsätta att ha det aktiverat?)
Har prövat både och, utan nåt annat resultat...

Tjänstnamn: WinMgmt
Visning: Windows Management Instrumentation

Tjänstnamn: WMI
Visning: Windows Management Instrumentation Driver Extensions

Om du har prövat både och, utan nån skillnad i resultat så gör det nog varken till eller från om de är aktiverade eller ej.

Fast det är klart, nu har jag stirrat mig blind på just perfmon-mätarna. Kan du testa att ta bort dom ur configen och sedan logga ur och se om det går snabbt då? Bara för att vara säker att det är dom som är problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du har prövat både och, utan nån skillnad i resultat så gör det nog varken till eller från om de är aktiverade eller ej.

Fast det är klart, nu har jag stirrat mig blind på just perfmon-mätarna. Kan du testa att ta bort dom ur configen och sedan logga ur och se om det går snabbt då? Bara för att vara säker att det är dom som är problemet.

Prövade att skapa en ny användare och starta Samurize.. TIll en början hittade en inte några configfiler men när jag startat config-editorn så hittade den ... Prövade sedan att logga ut, och då gick det fort ??? Varför detta nu då??
Fattar inget ?

Visa signatur