MAXIMUS VII RANGER Z97 ATX Qcode Error 55 - memory not installed.

Permalänk
Medlem

MAXIMUS VII RANGER Z97 ATX Qcode Error 55 - memory not installed.

Hej.

Nu har råkat ut för ett problem som jag inte kan klura ut!

Det är så att datorn ibland vägrar att starta helt till windows, det som händar är att datorn startar men blir svart efter den har gått förbi bios delen, sen går bildskärmen i sparläge och säger "No Signal" sen blir det bara svart, ibland så bootar datorn om sig med 2 sekunder's mellanrum och visar ingen bild, så fortsätter det tills jag släcker på Nättagget och väntar lite.

Kan säga att jag får felmeddelande på Qcode displayen som heter felmeddelande 55 - "Memory not installed" när Corsair minnena sitter i A1 och A2 så kommer felet, men när jag sedan flyttar dem till B1 och B2 så funkar det felfritt! Vad jag kunne se när jag monterade Cpu kylaren va inga pinnar böjda på moderkortet. Allt är uppdaterad i datorn och har provat uppdatera BIOS men det funkade inte heller.

Vad jag tror så är det Moderkortet som strular, men ville höra med sweclockers om någon hade en lösning på problemet.

Datorn vi snackar om:

Chassi: NZXT H440W Ultra Svart/Röd
MOBO: ASUS MAXIMUS VII RANGER Z97 ATX
CPU: i5 4670K 3.4GHz (Haswell)
Cooling: be quiet! Dark Rock Pro 3
GPU: ASUS GeForce GTX 780 DirectCU II
NIC: ASUS PCE-AC68 Dualband AC1900
RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600MHz
PSU: Corsair AX760W 80+ Platinum Modulär
SDD: Samsung EVO Basic 250GB

Mvh

Emil Thrane.

Permalänk

Med största sannolikhet så är det en pin i sockeln som är skadad. Det är typiskt för kod 55, endast single channel funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MedionR:

Hej.

Nu har råkat ut för ett problem som jag inte kan klura ut!

Det är så att datorn ibland vägrar att starta helt till windows, det som händar är att datorn startar men blir svart efter den har gått förbi bios delen, sen går bildskärmen i sparläge och säger "No Signal" sen blir det bara svart, ibland så bootar datorn om sig med 2 sekunder's mellanrum och visar ingen bild, så fortsätter det tills jag släcker på Nättagget och väntar lite.

Kan säga att jag får felmeddelande på Qcode displayen som heter felmeddelande 55 - "Memory not installed" när Corsair minnena sitter i A1 och A2 så kommer felet, men när jag sedan flyttar dem till B1 och B2 så funkar det felfritt! Vad jag kunne se när jag monterade Cpu kylaren va inga pinnar böjda på moderkortet. Allt är uppdaterad i datorn och har provat uppdatera BIOS men det funkade inte heller.

Vad jag tror så är det Moderkortet som strular, men ville höra med sweclockers om någon hade en lösning på problemet.

Datorn vi snackar om:

Chassi: NZXT H440W Ultra Svart/Röd
MOBO: ASUS MAXIMUS VII RANGER Z97 ATX
CPU: i5 4670K 3.4GHz (Haswell)
Cooling: be quiet! Dark Rock Pro 3
GPU: ASUS GeForce GTX 780 DirectCU II
NIC: ASUS PCE-AC68 Dualband AC1900
RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600MHz
PSU: Corsair AX760W 80+ Platinum Modulär
SDD: Samsung EVO Basic 250GB

Mvh

Emil Thrane.

har du 2st stickor så ska dom sitta i A2+B2 borde gå i A1+B1 oxå.
inte A1+A2 alt. B1+B2

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Skrivet av fAkkFejz:

har du 2st stickor så ska dom sitta i A2+B2 borde gå i A1+B1 oxå.
inte A1+A2 alt. B1+B2

Som fAkkFejz sa samt är det dom nya Vengence minnes moduler så kan du behöva en Bios update till BIOS 2012

Visa signatur

| Asus ROG STRIX Z370-F | i7 8700K 4.7 GHz |
| 16GB Corsair Vengeance | MSI GTX1080ti Sea Hawk EK |
| FSP Aurum 650W | Samsung 960Pro 512GB |
| Fractal Design Define R5 | Rog Swift PG348Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

har du 2st stickor så ska dom sitta i A2+B2 borde gå i A1+B1 oxå.
inte A1+A2 alt. B1+B2

Självklart! har dock provat alla kombinationer, har också testat en sticka i taget! Det är bara A1 och A2 som inte funkar, även en sticka i en slot i taget.

Dock funkar B1 och B2 kombinationen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryptoraptor:

Som fAkkFejz sa samt är det dom nya Vengence minnes moduler så kan du behöva en Bios update till BIOS 2012

som jag skrev i mitt första inlägg " Cpu kylaren va inga pinnar böjda på moderkortet. Allt är uppdaterad i datorn och har provat uppdatera BIOS men det funkade inte heller."

Har redan senaste Bios, funkade inte...

Permalänk
Medlem

du kanske även pillat på settings i bios som heter
Channel A DIMM Control [Enable Both DIMMS]
Channel B DIMM Control [Enable Both DIMMS]

Kolla sida 93 här: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/MAXIMUS-VII-RANGE...
Allows you to enable or disable the Channel A DIMM slots with the following configuration options:
[Enable Both DIMMS] [Disable DIMM0] [Disable DIMM1] [Disable Both DIMMS

Men detta är endå rätt osanolikt eftersom du upgraderat bios och ifall allt är satt till default/standard så borde dessa vara rätt.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

du kanske även pillat på settings i bios som heter
Channel A DIMM Control [Enable Both DIMMS]
Channel B DIMM Control [Enable Both DIMMS]

Kolla sida 93 här: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/MAXIMUS-VII-RANGE...
Allows you to enable or disable the Channel A DIMM slots with the following configuration options:
[Enable Both DIMMS] [Disable DIMM0] [Disable DIMM1] [Disable Both DIMMS

Men detta är endå rätt osanolikt eftersom du upgraderat bios och ifall allt är satt till default/standard så borde dessa vara rätt.

Får kolla detta! men ska kolla pinnarna för säkerhetsskull

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Tråden flyttat till Stationära datorer: Support och övriga trådar då enskilda supportärenden ej hör hemma i Butiker och tillverkare, se sub-forumreglerna. Ifall man råkar placera en tråd i fel forumdel bör man kontakta en moderator eller anmäla egen tråd, vi kommer gärna och hjälper till.

Citat:

§ 3.2 Trådar ska placeras i den forumdel som bäst passar det behandlade ämnet. Om man är osäker på var en tråd ska placeras kan man skapa den i en forumdel som verkar lämplig och sedan anmäla sitt eget inlägg till moderatorerna för att få placeringen kontrollerad.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av MedionR:

som jag skrev i mitt första inlägg " Cpu kylaren va inga pinnar böjda på moderkortet. Allt är uppdaterad i datorn och har provat uppdatera BIOS men det funkade inte heller."

Har redan senaste Bios, funkade inte...

Kan nästan sätta en slant på att det är någon pin i sockeln som inte är ok. Kan räcka att cpu kylaren inte har jämnt tryck mot cpu.

Har hänt mig ett antal gånger. Och endast A1 och A2 funkar då.

Kolla pinsen i bra ljus och väldigt noga med förstorningsglas. Oftast går det att fixa om inte pinnen är allt för trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Kan nästan sätta en slant på att det är någon pin i sockeln som inte är ok. Kan räcka att cpu kylaren inte har jämnt tryck mot cpu.

Har hänt mig ett antal gånger. Och endast A1 och A2 funkar då.

Kolla pinsen i bra ljus och väldigt noga med förstorningsglas. Oftast går det att fixa om inte pinnen är allt för trasig.

Hoppas nästan det är någon pinne i detta tillfälle som går att rädda, har haft den inne på felsökning hos Inet och de hittade inga fel alls...

Kan säga jag har Be quiet Dark Rock pro 3, den väger en del och monteras liggandes då det nästan e omöjligt annars så vet inte om det med tryck mot CPU'en, då själva låset som låser CPU'en mot Sockeln också sitter hårt!

Permalänk
Skrivet av MedionR:

Hoppas nästan det är någon pinne i detta tillfälle som går att rädda, har haft den inne på felsökning hos Inet och de hittade inga fel alls...

Kan säga jag har Be quiet Dark Rock pro 3, den väger en del och monteras liggandes då det nästan e omöjligt annars så vet inte om det med tryck mot CPU'en, då själva låset som låser CPU'en mot Sockeln också sitter hårt!

Så allt funkade för inet?

Då kanske du har en skadad kontakt yta på cpu, det ger samma fel. Har en 3770k med en skadad kontakt pad och den fixar bara single channel allt annat ger kod 55.

Du kan ju prova med intel original kylaren, den bör ge jämnt tryck mot cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Så allt funkade för inet?

Då kanske du har en skadad kontakt yta på cpu, det ger samma fel. Har en 3770k med en skadad kontakt pad och den fixar bara single channel allt annat ger kod 55.

Du kan ju prova med intel original kylaren, den bör ge jämnt tryck mot cpu.

Med skadad Kontakt yta vad menar du då?

Sen samtidigt vad gör det för skillnad med single channel på RAM'en? Jag har inte märkt någon skillnad i performance

Permalänk
Skrivet av MedionR:

Med skadad Kontakt yta vad menar du då?

Sen samtidigt vad gör det för skillnad med single channel på RAM'en? Jag har inte märkt någon skillnad i performance

Halva bandbredden 64bit ist för 128bit. Märker ingen skillnad på min halv trasiga 3770k heller förutom i vissa benchmarks.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MedionR:

Med skadad Kontakt yta vad menar du då?

Sen samtidigt vad gör det för skillnad med single channel på RAM'en? Jag har inte märkt någon skillnad i performance

Hej,

Med kontaktyta så menar de undersidan av CPUn där varje beige-färgad plätt har kontakt med moderkortssockelns pinnar.

Kan du flytta ut moderkortet från chassit och bara ha de mest nödvändiga komponenterna monterat? Ställ moderkortet på ESD-påsen och lådan det kom i, ha bara CPU+kylare, RAM, HDD/SSD och PSU inkopplat. Ha minnena i A2 och B2, se till att de klickar i ordentligt. Kommer du förbli Q_Code 55 då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Med kontaktyta så menar de undersidan av CPUn där varje beige-färgad plätt har kontakt med moderkortssockelns pinnar.

Kan du flytta ut moderkortet från chassit och bara ha de mest nödvändiga komponenterna monterat? Ställ moderkortet på ESD-påsen och lådan det kom i, ha bara CPU+kylare, RAM, HDD/SSD och PSU inkopplat. Ha minnena i A2 och B2, se till att de klickar i ordentligt. Kommer du förbli Q_Code 55 då?

Hej, för att svara på en gammal och väldigt död tråd, har fortfarande CPU och Mobo kvar, problemet existerar fortfarande, men CPU's kontaktyta är inte skadad, kollade för en månad sen och den va ren och fin som ny, kollade också pinarna på Mobo och ingen av dem va böjda eller skadade.