Vad krävs för en kanonbra CS-server hårdvarumässigt?

Permalänk
Avstängd

Vad krävs för en kanonbra CS-server hårdvarumässigt?

Jo det skulle jag vilja veta.

Tänkte köra den på en 10mbit lina, räcker det?

Funderar på mitt nuvarande system som server; alltså en P4 på 1,8 GHz, P4S533 mobo, 256Mb minne....mer kanske behövs.

Har ingen koll alls uppskattar tips.

Visa signatur

[size="1"][color="purple"]System I: P4 1.8A@2.4GHz | Asus P4S533 | 256Mb Samsung DDR333 | HIS Radeon 9700 Pro @default | Seagate Barracuda V 80Gb |[/size][/color][size="1"]
[color="white"]System II: AMD XP 2400+ @ 2700+| Asus A7n266-VM | 256Mb Nanya DDR333 @turbo | [/size][/color]

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan komma på skulle isf vara mer minne, beror ju lite på hur många som kommer vara inne på den.

Sen så, ska den göra mera? tänkte, en dedicated server klarar sig ju med "lägre" hårdvarukrav , gemfört med om den tex är FTP, www, o massa annat rappel också..

Visa signatur

ASUS TUF B650-E | Kingston Fury 4x16Gb 6000 CL36 | 9800X3D | Powercolor Hellhound 7800XT | NZXT Kraken 360mm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magican
Det enda jag kan komma på skulle isf vara mer minne, beror ju lite på hur många som kommer vara inne på den.

Sen så, ska den göra mera? tänkte, en dedicated server klarar sig ju med "lägre" hårdvarukrav , gemfört med om den tex är FTP, www, o massa annat rappel också..

Jag kan inte speciellt mycket om hur man sätter upp en server, vill dock att den ska klara av allt "rappel" som du säger. Hade väl tänkt mig att ha inne ca 20 personer som max.

Säg 768 Meg minne då, klarar jag mig då om jag inte vill köra en dedicated server.

+ Grafikkort behöver man ett sånt, alltså bra 3dgrafikkort. Känns lite onödigt att stoppa mitt radeon 9700 Pro i servern eller?

Visa signatur

[size="1"][color="purple"]System I: P4 1.8A@2.4GHz | Asus P4S533 | 256Mb Samsung DDR333 | HIS Radeon 9700 Pro @default | Seagate Barracuda V 80Gb |[/size][/color][size="1"]
[color="white"]System II: AMD XP 2400+ @ 2700+| Asus A7n266-VM | 256Mb Nanya DDR333 @turbo | [/size][/color]

Permalänk
Medlem

Det är sant .. faktiskt en bra fråga, tror ej det faktiskt, om det körs dedicated, alltså, typ bara ett fönster som är igång .. (iaf så på Q3) ..

men ta ett lite enklare GFX då, typ GF3 eller liknande o mata in 768 Mb ram , no fan ska det fungera bra tycker ja, om det inte gör det så prova dig fram till vad som inte flyter, alternativt sök lite på internet efter CS servers och kolla vad dom har för hårdvara.

Ser att du är Umeåbo , själv får jag fiberlina 1 Juni, får man lira på servern då Rätt låg ping om det tex är inom DMZ eller så.. vilket är trevligt.

Visa signatur

ASUS TUF B650-E | Kingston Fury 4x16Gb 6000 CL36 | 9800X3D | Powercolor Hellhound 7800XT | NZXT Kraken 360mm

Permalänk
Medlem

jofan lite mer minne sen har du en server som duger alldeles ypperligt..
jag har en polare som har en cs-server på en 333:a med telia.
iofs bara 8 spelare men det krävs inget geni för att lista ut att din server kommer klara 20spelare

sen kan du lika gärna sätta i ett vodoo2 lr nått.. en dedicated server kräver ju inge grafik-kraft.. det gör ju inte en www lr ftp-server heller för den delen.

Visa signatur

[size="1"]AMD Durån><700Mhz | Asus A7v133 | 256MB PC133 cas3|
Creative GF3 Ti200| Seagate 80GB |
Hercules Fortissimo II - [BBB] -[/size]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magican
Det är sant .. faktiskt en bra fråga, tror ej det faktiskt, om det körs dedicated, alltså, typ bara ett fönster som är igång .. (iaf så på Q3) ..

men ta ett lite enklare GFX då, typ GF3 eller liknande o mata in 768 Mb ram , no fan ska det fungera bra tycker ja, om det inte gör det så prova dig fram till vad som inte flyter, alternativt sök lite på internet efter CS servers och kolla vad dom har för hårdvara.

Ser att du är Umeåbo , själv får jag fiberlina 1 Juni, får man lira på servern då Rätt låg ping om det tex är inom DMZ eller så.. vilket är trevligt.

Klart som fan du får komma och lira på den;)

Citat:

jofan lite mer minne sen har du en server som duger alldeles ypperligt..
jag har en polare som har en cs-server på en 333:a med telia.
iofs bara 8 spelare men det krävs inget geni för att lista ut att din server kommer klara 20spelare

sen kan du lika gärna sätta i ett vodoo2 lr nått.. en dedicated server kräver ju inge grafik-kraft.. det gör ju inte en www lr ftp-server heller för den delen.

Hmm, jag tänkte inte köra en dedicated server. Vill ha lite mer funktioner än bara ett textfönster, skulle kännas som lite slöseri på hårdvaran annars. Hoppas den klarar det.

Satsar på 768Meg minne och hoppas på det bästa.

Jo just det. Någon som har lite länkar som kan hjäpa mig sätta upp servern, tips och trix och programvara etc etc...skulle vara kanon!

/NiLS

Visa signatur