Uppgradera HTPC eller köpa nytt?

Permalänk
Medlem

Uppgradera HTPC eller köpa nytt?

Hej!
Sitter idag på en htpc med följade delar:
Asus E35M1-I DELUXE
4gb ram
60gb ssd

Men jag upplever vissa problem när jag spelar upp film. I vlc funkar 1080 drägligt, men skulle önska lite mer flyt. I XBMC får jag lagg i 1080 och det går inte att se på. Lyckades aldrig få bukt med xbmc så har gått över till PLEX som verkar funka bättre men fortfarande inte hela vägen fram.

Hur som helst så upplever jag att jag kommer behöva uppgradera eller köpa nytt.

Skulle ett nytt grafikkort (typ gforce 210 passivt) + 4gb ram till väcka datorn till liv? Eller ska jag köpa nytt? Jag vill kunna lira full blueray 3d filmer utan lagg.

Övrig info:
Kopplar htpc via hdmi --> pioneer reciever --> philips 7109 47"

Tack.

Permalänk
Inaktiv

Titta på en Intel Nuc. Perfekt för dina önskemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Hej!
Sitter idag på en htpc med följade delar:
Asus E35M1-I DELUXE
4gb ram
60gb ssd

Men jag upplever vissa problem när jag spelar upp film. I vlc funkar 1080 drägligt, men skulle önska lite mer flyt. I XBMC får jag lagg i 1080 och det går inte att se på. Lyckades aldrig få bukt med xbmc så har gått över till PLEX som verkar funka bättre men fortfarande inte hela vägen fram.

Hur som helst så upplever jag att jag kommer behöva uppgradera eller köpa nytt.

Skulle ett nytt grafikkort (typ gforce 210 passivt) + 4gb ram till väcka datorn till liv? Eller ska jag köpa nytt? Jag vill kunna lira full blueray 3d filmer utan lagg.

Övrig info:
Kopplar htpc via hdmi --> pioneer reciever --> philips 7109 47"

Tack.

Låter som du kör Windows. Har du testat OpenElec för att se om det flyter bättre där?

Jag har kort med samma CPU och i OpenElec flyter allt jag hittils kört

Permalänk
Permalänk
Medlem

Byt till ett J1900.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnjensen:

nej det är dumt dock har jag ett mitx chassi så paketet du länkade är inte aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Byt till ett J1900.

bättre fart i det menar du?

verkar dock sakna hdmi? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Låter som du kör Windows. Har du testat OpenElec för att se om det flyter bättre där?

Jag har kort med samma CPU och i OpenElec flyter allt jag hittils kört

Har testat xubuntu, ubuntu och win7 och kör just nu 8.1.

Samma problem på alla.

Inte testat openelec. Ska göra det genast. Tack.

Funkar även 3d filmer upp mot 40gb för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Titta på en Intel Nuc. Perfekt för dina önskemål.

Ja det lutar lite åt det. Räcker i3 tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

bättre fart i det menar du?

verkar dock sakna hdmi? :S

Klart bättre fart: Quadcore 2 Ghz, 2,4 Ghz turboläge.
Tror att det är ett av dom J1900-kort som finns som INTE har HDMI, mitt MSI J1900I har det i alla fall.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Klart bättre fart: Quadcore 2 Ghz, 2,4 Ghz turboläge.
Tror att det är ett dom J1900-kort som finns som INTE har HDMI, mitt MSI J1900I har det i alla fall.

ok super. tack.

Permalänk
Medlem

Jag kan också rekommendera J1900.
Jag har precis bytt ut mitt gamla Zotac iIon 330 moderkort med 4GB RAM mot ett Gigabyte GA-J1900M-D2P och 8GB RAM, och det blev en oerhörd skillnad.

Filmtittande i XBMC var egentligen inget problem tidigare även med 40+ GB .mkv-filer, men menyerna i XBMC och i största allmänhet så kändes datorn bara seg.
Nu flyter XBMC på som det ska, även med skal som var helt obrukbara tidigare, sen är det ju bara en bonus att man också får HD-ljudformaten till recievern.

Förövrigt så kör jag numera Windows 8.1 som jag faktiskt börjar gilla, eller är det bara att jag vant mig?

Permalänk
Medlem

Går själv i tankarna att uppgradera min HTPC till AMD 5350. Sweclockers gjorde en jämförelse av j1900 och 5350 där just mediauppspelning var lite vassare på 5350: http://www.sweclockers.com/recension/18984-amd-athlon-5350-oc...

Permalänk
Medlem

AMD 5350 är kanske lite vassare än J1900, men drar drygt dubbelt så mycket, vilket ger mer värme, viket kräver mer kylning som låter mer.
Det blir väl även lite dyrare antar jag? Ett J1900 moderkort kostar ju ungefär 700kr då ingår ju processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag kan också rekommendera J1900.
Jag har precis bytt ut mitt gamla Zotac iIon 330 moderkort med 4GB RAM mot ett Gigabyte GA-J1900M-D2P och 8GB RAM, och det blev en oerhörd skillnad.

Filmtittande i XBMC var egentligen inget problem tidigare även med 40+ GB .mkv-filer, men menyerna i XBMC och i största allmänhet så kändes datorn bara seg.
Nu flyter XBMC på som det ska, även med skal som var helt obrukbara tidigare, sen är det ju bara en bonus att man också får HD-ljudformaten till recievern.

Förövrigt så kör jag numera Windows 8.1 som jag faktiskt börjar gilla, eller är det bara att jag vant mig?

Tack, bra info. Är det inte gigabyte kortet som har strulat?

Skrivet av Hyzac:

Går själv i tankarna att uppgradera min HTPC till AMD 5350. Sweclockers gjorde en jämförelse av j1900 och 5350 där just mediauppspelning var lite vassare på 5350: http://www.sweclockers.com/recension/18984-amd-athlon-5350-oc...

Ska läsa på om detta. Tack.

Skrivet av No_Jah:

AMD 5350 är kanske lite vassare än J1900, men drar drygt dubbelt så mycket, vilket ger mer värme, viket kräver mer kylning som låter mer.
Det blir väl även lite dyrare antar jag? Ett J1900 moderkort kostar ju ungefär 700kr då ingår ju processor.

Ja 700 är ju taget om det funkar känns det som..

Permalänk
Medlem

Jag skrev lite fel tidigare. Det är alltså Gigabyte GA-J1900N-D2H som jag har, och inte GA-J1900M-D2P som jag skrev tidigare.