Koppla ihop 2 routrar, där ena sköter endast wifi.

Permalänk
Medlem

Koppla ihop 2 routrar, där ena sköter endast wifi.

Hej!

Jag har ett ComHem modem(&router). Jag får ut 250 Mbit/s som jag ska när jag köra en kabel på 20m till min dator.
Underbart ju! WIFI ger drygt 100 mbit, inte dåligt alls det heller!

Problemet är nu att WIFI är inte så kraftfullt så att det räcker inte ens i den 3:a lägenhet jag bor i.
Det jag har gjort nu för tillfället är att i ComHem modemet har jag stängt av NAT så jag kör på nätverksbrygga (Antar att det jag gjort är att stänga av DHCP delning på ComHem modemet?).
Nu när det är avstängt så har jag koppat in den 20m nätverkskabel från ComHem modemet till en router som då är bredvid min dator med starkare WIFI.
Nu är det trådlösa perfekt, fungerar jättebra överallt i lägenheten men till förlust av 160 mbit.
Jag får numera bara ut drygt 80-90 Mbit/s. Och så får det inte vara.

Jag undrar hur jag kan lösa detta?
Min tanke är att fortfarande köra sladd från ComHem modemet till datorn som jag gjorde från början, och istället sätta routern bredvid ComHem modemet och låta den endast sköta det trådlösa för att det är mindre viktigt om en Smartphone eller Ipad inte har över 100 Mbit/s.

Jag vet inte ens om det är möjligt så här? ComHem modemet ska ge min dator en IP-adres samt skicka IP-adresser genom den andra routern så att WIFI användare kan använda internet?

Ge mig gärna tips på hur jag kan göra för att behålla mina 250 Mbit/s på datorn men ändå få bra WIFI signal i lägenheten.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

För att låta en router agera som accesspunkt (dvs. endast ha hand om WiFi) stänger du av NAT och DHCP. That't is.
Låt sen ComHem-routern ha NAT och DHCP igång och sätt upp ett WiFi där. Konfigurera WiFi med samma SSID och PSK som i accesspunkten, men sett gärna signalen på en annan kanal.