Wordpress två-kolumn layout i version 4

Permalänk
Avstängd

Wordpress två-kolumn layout i version 4

Hej,
Jag har inte lattjat med Wordpress på några år, men nu när jag tänkte börja lägga upp en ny sajt så undrar jag om Wordpress så här i responsive-eran har "begränsat" möjligheten att layouta på vissa sätt för att det ska flyta smidigare vid övergången till mobila enheter? Jag vill göra en responsiv sajt som i desktopläget har två kolumner, den vänstra med logo/header och vertikal meny undertill, och sen content/innehåll i den bredare högra kolumnen med start hela vägen uppifrån (alltså header ska inte vara full width).

Jag har kikat på flera populära grid-baserade teman inklusive 2012-14 och Responsive, och jag ser bara en massa "full width headers" och inga inställningsmöjligheter för att göra lite annorlunda. Det känns som allt nuförtiden stöps i samma form.

1) Är det nåt i Wordpress som drar sidorna till att se ut på samma sätt?
2) eller kan jag fortfarande lika enkelt som förut skriva om positioning-regler i CSS (inget PHP!) så att jag får min tvåkolumnslayout i vilket tema jag än använder av de ovanstående, till exempel?

Permalänk
Medlem

Varken Wordpress eller PHP styr layouten av ditt innehåll.

Svaret är ja, om temat du använder följer någon logisk gird med klasser bör du utan svårighet kunna bygga om den. Men har du ingen aning om media-queries och temat inte har en logisk övergång för det du behöver lära dig skriva om saker i CSS.

Kolla efter Bootstrap teman/grundmall och bygg utifrån det. Väldigt enkelt att styra alla upplösningar och kollumnbreddar för PC/Platta/mobil.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Avstängd

ok! Tack!