Kan man lägga en till fläkt bara så där?

Permalänk
Medlem

Kan man lägga en till fläkt bara så där?

Tjena, jo det är så att jag fick en gamlare dator från en polare som innehöll bl.a. ett chassi fläkt. Kan jag sätt in den i mitt g3610 chassi?
PS. Datorn är en acer OEM g3610 som jag köpte från media market.
Tänkte liksom det blir ju väl ännu bättre med fler fläktar sen finns ju detta med insugning och utsugning?
Tror inte detta fungerar men iallafall tänkte det kanske gick

Visa signatur

mvh D.

Permalänk
Medlem

Om det finns en öppen fläktplats i chassit kan du skruva in en fläkt. Om inte kan du alltid sätta på en fläkt ändå med typ buntband.

Vad är det exakt som behöver kylas?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Ja det ska fungera, varför inte? Så länge fläkten har en kontakt som passar och rätt diameter på fläkten så ska det vara några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Om det finns en öppen fläktplats i chassit kan du skruva in en fläkt. Om inte kan du alltid sätta på en fläkt ändå med typ buntband.

Vad är det exakt som behöver kylas?

Inget särkilt faktist, annars vad rekommenderas att kyla?

Skrivet av MRHoltik:

Ja det ska fungera, varför inte? Så länge fläkten har en kontakt som passar och rätt diameter på fläkten så ska det vara några problem

Menade du "så ska det inte vara några problem"?

EDIT: Men tack för svaren!

Visa signatur

mvh D.

Permalänk

Ja om du har en ledig fläktkontakt så går det.

Men tänk på att datorns ljudnivå (i de flesta fall) kommer att öka. Detta brukar ju inte vara önskvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragneel:

Inget särkilt faktist, annars vad rekommenderas att kyla?

Menade du "så ska det inte vara några problem"?

Antingen passar det eller så passar det inte. Så simpelt är det.
Du måste f.ö ha en ledig fan-header på moderkortet för att fläkten ska få ström, om den nu inte leds av molex.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Men tänk på att datorns ljudnivå (i de flesta fall) kommer att öka. Detta brukar ju inte vara önskvärt.

Ok, tack! Om det blir för högt så kan jag ju ändå ta bort den när jag vill

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

mvh D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Du behöver ingen ledig fläktkontakt. Koppla fläkten direkt in i nätaggregatet om du saknar kontakt.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell