Rykte: Samsung Galaxy S6 får QHD-skärm och välvd syskonmodell

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Samsung Galaxy S6 får QHD-skärm och välvd syskonmodell

Nästa Samsung Galaxy S-telefon sägs utvecklas "från scratch" utan bagage från tidigare modeller i serien. Nu läcker specifikationerna ut på nätet och med det uppgifter om en välvd syskonmodell.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja jag har då aldrig förstått mig på det här med tillböjda skärmar. Men det är ju tur att de kommer ge folk ett alternativ för de som inte vill ha det i alla fall. Verkar som vissa andra företag borde ta lärdom av det

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja jag har då aldrig förstått mig på det här med tillböjda skärmar. Men det är ju tur att de kommer ge folk ett alternativ för de som inte vill ha det i alla fall. Verkar som vissa andra företag borde ta lärdom av det

Vad har (Microsoft antar jag) med nyheten att göra? Att du är anti dom det vet jag, men dom försöker ju om något rätta till det som gick fel sist.
Men...jag förstår inte vad dom har med den här nyheten att göra?
Edit. Har jag fel ang. MS ber jag om ursäkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja jag har då aldrig förstått mig på det här med tillböjda skärmar. Men det är ju tur att de kommer ge folk ett alternativ för de som inte vill ha det i alla fall. Verkar som vissa andra företag borde ta lärdom av det

Var och tittade på några böjda skärmar och fasiken! I 60"+ klassen så ger dom nästan en liten 3D effekt! Väldigt fint! Kan bara föreställa mig hur det är med aktiv 3D på dom! Helst i 144Hz och 4K

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Taggad på S6, har en gammal S4 som det börjar bli dags att byta ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mer än att förbättra bildkvaliteten så hoppas jag på att de klurar ut hur de kan få ut en längre livslängd på OLED samt motverka känsligheten för inbränning.
Jag antar att det är därför skärmtekniken inte finns i TV apparater ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Vad har (Microsoft antar jag) med nyheten att göra? Att du är anti dom det vet jag, men dom försöker ju om något rätta till det som gick fel sist.
Men...jag förstår inte vad dom har med den här nyheten att göra?
Edit. Har jag fel ang. MS ber jag om ursäkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det har inget med Microsoft att göra, även om de historiskt också har varit dåliga på att ge kunderna alternativ, nu när du säger det. Men nej det jag syftar på är att de flesta tillverkare har dåligt utbud av telefoner i samma klass. Det finns oftast bara en "topmodell" med en typ av hårdvara, och det är ju inte så kul för konsumenten. Bättre om det finns fler modeller i alla prisklasser, även toppsegmentet.

Skrivet av Esseboy:

Var och tittade på några böjda skärmar och fasiken! I 60"+ klassen så ger dom nästan en liten 3D effekt! Väldigt fint! Kan bara föreställa mig hur det är med aktiv 3D på dom! Helst i 144Hz och 4K

Men vi får nog vänta ett tag innan vi kommer upp i 60" på smartphones även om det går åt det hållet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Men vi får nog vänta ett tag innan vi kommer upp i 60" på smartphones även om det går åt det hållet.

Säg inte det, om nuvarande takten hålls så lär vi vara där om några år..;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja jag har då aldrig förstått mig på det här med tillböjda skärmar. Men det är ju tur att de kommer ge folk ett alternativ för de som inte vill ha det i alla fall. Verkar som vissa andra företag borde ta lärdom av det

Jag önskar att fler mobiler istället har en skyddande kant runt skärmen så den inte spräcks efter ett tapp från låg höjd mot en plan yta..Men då skulle ju mobilen bli 0,5mm tjockare och det går inte för sig...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli en S6 i vilket fall som, så länge dom har kvar fysiska bak,home knapparna.

Permalänk
Medlem

Det verkar i alla fall inte som man behöver oroa sig nämnvärt för batteritiden med stora och högupplösta skärmar om de görs rätt. Min Note 4 klarade sig utan laddning i drygt 4 dagar, där skärmtiden var ca 4.5h. Då ska det dock nämnas att den var i flygplansläge när jag sov. Skärmtiden går att få upp mer än så, men då får man såklart inte ut någon flerdagarstid på totalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, det har inget med Microsoft att göra, även om de historiskt också har varit dåliga på att ge kunderna alternativ, nu när du säger det. Men nej det jag syftar på är att de flesta tillverkare har dåligt utbud av telefoner i samma klass. Det finns oftast bara en "topmodell" med en typ av hårdvara, och det är ju inte så kul för konsumenten. Bättre om det finns fler modeller i alla prisklasser, även toppsegmentet.

Ah ok, jo det håller jag med dig om.
Som vanligt skulle jag väl tro att det handlar om pengar, dvs låta den breda massan köpa en modell.
"de säljer ju bra så varför införa valfrihet" ?
Är ju inte allför många tillverkare som verkar ha insett att alla inte är beredda att betala 5-6.000 som dom flesta flaggskeppen brukar lägga sig i när det är dags för ny telefon.
Enda tillverkaren som jag egentligen tycker har fått genomslag på den punkten är ju one+1 (eller hur man nu skriver). Bara hoppas don växer och att fler tillverkare tag efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ännu en S-modell alltså. Det börjar bli aningen gammalt nu om ni frågar mig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Intressant men behövs verkligen upplösningen? Det känns som att det börjar bli löjligt, 1920x1080 på 5.5tum är 401ppi. Känns som att längre batteritid, snabbare (läs bättre flyt), skulle få mer kunder intresserade. Jag kollar på batteritid mer ån någonsin nu för tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Ännu en S-modell alltså. Det börjar bli aningen gammalt nu om ni frågar mig.

hehe, vad menar du med gammalt? Menar du att volvos v70-modeller börjar bli gammla också då eller eller bmws m3 modeller osv.

Permalänk
Medlem

Finns ju bara nackdelar men den upplösningen i relevant storleksklass?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Zhacha:

hehe, vad menar du med gammalt? Menar du att volvos v70-modeller börjar bli gammla också då eller eller bmws m3 modeller osv.

amen du, V70n kom faktiskt 2012!

namnet har funnits kvar sen 1998 men där slutar likheterna

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Intressant men behövs verkligen upplösningen? Det känns som att det börjar bli löjligt, 1920x1080 på 5.5tum är 401ppi. Känns som att längre batteritid, snabbare (läs bättre flyt), skulle få mer kunder intresserade. Jag kollar på batteritid mer ån någonsin nu för tiden.

Om man tänker så här enkelt: Din telefon har i många fall högre upplösning än din tv? Helt sjukt.
Dom stora tillverkarna av paneler skulle ha i mitt tycke satsat på att göra högupplösta paneler tillgängliga i dom större storlekarna först, dvs där det syns och gör mest skillnad. Finns säkert någon som hävdar att dom kan se skillnad på sin 2K upplösning i mobilen gentemot 1080p.

Snart ska väl dessutom 4K komna till mobilen? Allt det lär leda till (i dagsläget) är ju sämre batteritid. Satsa istället på att få ut dom högupplösta panelerna till min tv först...sen får dom gärna lansera det till mobiler om dom känner för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Om man tänker så här enkelt: Din telefon har i många fall högre upplösning än din tv? Helt sjukt.
Dom stora tillverkarna av paneler skulle ha i mitt tycke satsat på att göra högupplösta paneler tillgängliga i dom större storlekarna först, dvs där det syns och gör mest skillnad. Finns säkert någon som hävdar att dom kan se skillnad på sin 2K upplösning i mobilen gentemot 1080p.

Snart ska väl dessutom 4K komna till mobilen? Allt det lär leda till (i dagsläget) är ju sämre batteritid. Satsa istället på att få ut dom högupplösta panelerna till min tv först...sen får dom gärna lansera det till mobiler om dom känner för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag skrev ovan tycker jag det är rätt bra med 4 dagar/4,5h skärmtid på en telefon med 5.7" 2K display. Batteritiden går att få bra om man satsar på det. Sedan är VR-teknik i ropet och då behövs det hög upplösning på små skärmar, så det är mer än bara som vanliga telefoner dessa kommer användas. Vad som sedan ska driva det hela är väl en annan fråga.

Vad gäller tv-storlerkar så är det ju knappast så att de inte försöker, men det är uppenbart att det är mer problematiskt. Bara för att t ex Samsung för tillfället väljer att inte massproducera några OLED-tvapparater betyder ju inte att de inte fortsätter utveckla tekniken i den storleken. Sedan styrs vilken del som får mest pengar naturligtvis av vilken del som tros generera mest inkomster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nästa Samsung Galaxy S-telefon sägs utvecklas "från scratch" utan bagage från tidigare modeller i serien. Nu läcker specifikationerna ut på nätet och med det uppgifter om en välvd syskonmodell.

Läs artikeln

Om telefonen byggs om från "scratch" tycker jag att dom kan skrota namnet galaxy s och ersätta med något annat. To make it official.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Om man tänker så här enkelt: Din telefon har i många fall högre upplösning än din tv? Helt sjukt.
Dom stora tillverkarna av paneler skulle ha i mitt tycke satsat på att göra högupplösta paneler tillgängliga i dom större storlekarna först, dvs där det syns och gör mest skillnad. Finns säkert någon som hävdar att dom kan se skillnad på sin 2K upplösning i mobilen gentemot 1080p.

Snart ska väl dessutom 4K komna till mobilen? Allt det lär leda till (i dagsläget) är ju sämre batteritid. Satsa istället på att få ut dom högupplösta panelerna till min tv först...sen får dom gärna lansera det till mobiler om dom känner för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte mer än hålla med.
Visst, skulle inte byta ner mig till en 1080p desktop skärm igen, tror att det är samma med telefoner om man har en 1440 istället för 1080 display går man inte bakåt.... Det blir nog liite skillnad men pixlarna är redan så små att jag tror det är försumbart om man inte har enheten ~20cm från ögonen.
Få ut 1440/4k till den breda massan innan det slängs in i mobiler, så det faktiskt finns material och det inte bara är GUI/Appar man får högupplösta utan även media.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedenVirre:

amen du, V70n kom faktiskt 2012!

namnet har funnits kvar sen 1998 men där slutar likheterna

Nuvarande modell av V70 kom redan 2007. Gör om gör rätt!

Första V70 lanserades 1997 inte 1998.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Nuvarande modell av V70 kom redan 2007. Gör om gör rätt!

Första V70 lanserades 1997 inte 1998.

Juste ja! namn ändringen kom redan då ja, både 960 och 850 fick sig en remake vid 94-95 någon gång och sedan kom namn ändringen och ytterligare en uppdate 850 som blev S/V70

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Upplösningen är väl onödigt hög när den används i telefonen, det viktiga tycker jag är att få den till Oculus riften. Den andra utvecklarmodellen använder ju idag en samsung note 3 skärm.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Ser absolut ingen nytta med det här. Jag kan inte se en enskild pixel på min OPO, och den har bara 1920x1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Om man tänker så här enkelt: Din telefon har i många fall högre upplösning än din tv? Helt sjukt.
Dom stora tillverkarna av paneler skulle ha i mitt tycke satsat på att göra högupplösta paneler tillgängliga i dom större storlekarna först, dvs där det syns och gör mest skillnad. Finns säkert någon som hävdar att dom kan se skillnad på sin 2K upplösning i mobilen gentemot 1080p.

Snart ska väl dessutom 4K komna till mobilen? Allt det lär leda till (i dagsläget) är ju sämre batteritid. Satsa istället på att få ut dom högupplösta panelerna till min tv först...sen får dom gärna lansera det till mobiler om dom känner för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo exakt, jag tycker personligen att efter 1080P blir det töntigt på 5 tum. Då kan jag spela HD film, har 400+ ppi och fortfarande någorlunda batteritid.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Testpilot
Skrivet av m4gnify:

Ser absolut ingen nytta med det här. Jag kan inte se en enskild pixel på min OPO, och den har bara 1920x1080.

Beror la lite på det där, hade en Samsung Galaxy S4 och bytte till LG G3 (1440p). Och även om jag inte kunde se pixlarna på S4.an så är det skillnad vilket som i helhets upplevelsen, sedan nu när en del appar börjar hänga med på det också så ser jag bara framtiden i 1440p+ på mobilerna med.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Tycker det här med upplösningen på mobilerna börjar bli fånigt. Varför inte lägga krutet på bättre batteritid till exempel.

Permalänk
Datavetare

QHD skärm och Cortex A57 (sitter i både Snapdragon 810 och Exynos 7420)... Frågan om man ska börja mäta batteritid i minuter i stället för timmar på denna telefon.

Känns som Snapdragon 610 är den bästa kompromissen mellan prestanda och batteritid. Cortex A15 var rätt misslyckad, är så nära P4 och Bulldozer ARM varit så här långt, Cortex A57 är till väldigt stor del en A15 med 64-bitars stöd.

Snapdragon 610 använder sig av Cortex A53 som still stor del är en Cortex A7 med 64-bitars stöd. Cortex A7 har relativt låg absolut prestanda men är väldigt billig och har mycket bra perf/W. De förbättringar man gjort i 64-bitars ARM borde rimligen relativt sätt hjälpa mer på en enkelt in-order design som A7/A53 än på en out-of-order design som A15/A57, vidare så verkar man lyckats klocka A53 rätt mycket högre än de 1.0-1.2GHz som Cortex A7 typisk körde på.

Snapdragon 610 kan klocka upp till 1.7GHz vilket med arkitekturförbättringar borde ge runt 75% bättre prestanda än dagens Cortex A7 baserad budget/mellansegment-telefoner.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evil Peter:

Som jag skrev ovan tycker jag det är rätt bra med 4 dagar/4,5h skärmtid på en telefon med 5.7" 2K display.

1080P er 2K (mer eller mindre).

1440P er 2,5K.