Dålig SSD prestanda i Acer Aspire 5820TG

Permalänk
Medlem

Dålig SSD prestanda i Acer Aspire 5820TG

Hej!
Jag har lite problem med en Acer Aspire 5820TG. I sommras införskaffades en Samsung 840 evo 250gb till den, då den medföljande hårddisken gav upp. Efter att ha läst om problemen med dessa SSDerna, körde jag HD Tune för att kolla prestandan och mycket riktigt droppade den frekvent ner till ett fåtal MB/s.

Efter att ha kör Samsung restoration tool, försvan alla djupa dalar till enstaka MB/s. Men den går fortfarande inte över ca 200MB/s, och jag undrar nu vad detta kan bero på. Har är två tester jag kört:

Detta är, som jag förstår det, betydlig lägre än vad jag borde förvänta mig av denna SSD. Dessutom talar HW-Monitor om för mig att den använder Sata 3, så det borde inte vara problemt. Det jag har provat är att installera alla senaste drivrutiner får chipset/sata-kontrollern, kollat så att satakontrollern är inställd på AHCI i BIOS. Jag har även uppdaterat BIOS till senaste versionen. Inget av detta har påverkat prestandan, utan jag får exakt samma värde nu som förut.

Så nu hoppas jag på att ni har några fler förslag på vad som kan orsaka detta. Eller en förklaring till varför den presterar så dåligt. Visst är den fortfarande otroligt mycket snabbare än en mekanisk hårddisk, men det är fortfarande lite tråkigt att den inte presterar som den bör.

Permalänk
Medlem

Har du installerat senaste Firmware till Evo? Hört att det skulle lösa detta problem med att prestandan försämras

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedyDT:

Har du installerat senaste Firmware till Evo? Hört att det skulle lösa detta problem med att prestandan försämras

Samsung restoration tool löste problemet med att gammla filer läses långsamt. Den både uppdaterar firmwaren och skriver om data så att det ska gå snabbare. Och som jag skrev så har jag redan kört det programmet.

Permalänk
Medlem

SATA 3 är begränsningen

http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-upgrade-sata-3gbps,34...

Från sista sidan:

Our real-world metrics demonstrate that those theoretical differences aren't always practical, though. In most cases, a SATA 3Gb/s-attached Samsung 840 Pro is almost as fast as the same drive connected to a 6 Gb/s link.

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Hej!
Jag har lite problem med en Acer Aspire 5820TG. I sommras införskaffades en Samsung 840 evo 250gb till den, då den medföljande hårddisken gav upp. Efter att ha läst om problemen med dessa SSDerna, körde jag HD Tune för att kolla prestandan och mycket riktigt droppade den frekvent ner till ett fåtal MB/s.

Efter att ha kör Samsung restoration tool, försvan alla djupa dalar till enstaka MB/s. Men den går fortfarande inte över ca 200MB/s, och jag undrar nu vad detta kan bero på. Har är två tester jag kört:
http://i.imgur.com/n03CtIv.jpg

http://i.imgur.com/Yck8fhA.jpg

Detta är, som jag förstår det, betydlig lägre än vad jag borde förvänta mig av denna SSD. Dessutom talar HW-Monitor om för mig att den använder Sata 3, så det borde inte vara problemt. Det jag har provat är att installera alla senaste drivrutiner får chipset/sata-kontrollern, kollat så att satakontrollern är inställd på AHCI i BIOS. Jag har även uppdaterat BIOS till senaste versionen. Inget av detta har påverkat prestandan, utan jag får exakt samma värde nu som förut.

Så nu hoppas jag på att ni har några fler förslag på vad som kan orsaka detta. Eller en förklaring till varför den presterar så dåligt. Visst är den fortfarande otroligt mycket snabbare än en mekanisk hårddisk, men det är fortfarande lite tråkigt att den inte presterar som den bör.

Skrivet av Vapo:

SATA 3 är begränsningen

Från sista sidan:

Our real-world metrics demonstrate that those theoretical differences aren't always practical, though. In most cases, a SATA 3Gb/s-attached Samsung 840 Pro is almost as fast as the same drive connected to a 6 Gb/s link.

SATA 6Gbps kallas ibland för SATA3, och SATA3Gbps kallas ibland för SATA2.

Säger den att det är SATA3Gbps, eller säger den att det är SATA3 som i tredje generationens S-ATA? Om det är SATA6Gbps så är det inget flaskhals, men om det är 3Gbps så är det den som begränsar hastigheten. Man får oftast inte ut mer än 220-250MB/s(2Gbps) på en SATA3Gbps på grund av overhead. På en SATA6Gbps ska det inte vara några problem att få 500MB/s och högre.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

SATA 3 är begränsningen

Från sista sidan:

Som Dethdancer säger så klarar SATA 3 av 6Gb/s.

Skrivet av Deathdancer:

SATA 6Gbps kallas ibland för SATA3, och SATA3Gbps kallas ibland för SATA2.

Säger den att det är SATA3Gbps, eller säger den att det är SATA3 som i tredje generationens S-ATA? Om det är SATA6Gbps så är det inget flaskhals, men om det är 3Gbps så är det den som begränsar hastigheten. Man får oftast inte ut mer än 220-250MB/s(2Gbps) på en SATA3Gbps på grund av overhead. På en SATA6Gbps ska det inte vara några problem att få 500MB/s och högre.

Och angående om det är SATA 2 eller SATA 3 i den så är jag ganska säker på att det är SATA 3. Bla HW monitor säger SATA 3. (altså 6Gb/s) Men även om det är SATA 2 tycker jag att jag borde få högre värden. Den ligger ju faktiskt en bit under 200MB/s i HD Tune. =/ Och även 4k värdena är lägre än vad jag tycker jag borde få.. Det kanske beror på hårddisken trotts allt?

Jag funderar på att stoppa in den i min stationära för att utesluta fel på hårddisken, samt att jag skulle kunna testa SATA 2 vs SATA 3 prestandan.

Permalänk
Medlem

Kärt barn har många namn....
SATA 1.5, SATA 3 och SATA 6 - så det var SATA 2 aka SATA 3 jag menade

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS