Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Look on the bright side - Nu är iallafall den allmäna kunskapen om DNS bra mycket högre

Bästa inställningen
Och vid nästa attack så får svenska folket göra som man gjorde på Arpa-net på 60-talet och ha listor med IP adresser ligga bredvid datorn och skriva in http://185.49.132.3 i webbläsaren när man ska in på blocket, eller http://81.201.220.164 när vi måste in på Sweclockers och lösa nästa värlsproblem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men, helt plötligt idag så kräver routern att jag anger superbare och password? Det har den i te gjort innan, någon som har koll på default? Står ju inte på den?

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem

Märkte även av dessa attacker som kund hos comhem, verkar som deras dns'er hade problem under tidig morgon onsdag, jag ruttnade då det inte är första gången då comhems sunkiga dnser har strular så jag uppdaterade min router att köra googles dnser, det har varit felfritt sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

Men, helt plötligt idag så kräver routern att jag anger superbare och password? Det har den i te gjort innan, någon som har koll på default? Står ju inte på den?

Användarnamn är "Administrator" och "access key" på din router är lösenordet. Telia aktiverade inloggningen för ett par veckor sedan, utan att säga ett knyst till sina kunder. Fick googla mig in till deras forum för att förstå vad som hade hänt. Trodde jag hade lyckats låsa hela routern eftersom jag pillade i den kvällen innan...

Permalänk
Medlem

Så tydligen hade jag rätt, det var Lizard Squad som var "bovarna".
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20005334.ab

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk

Folk har börjat tro att det är thepiratebay som har vart på de..

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Så tydligen hade jag rätt, det var Lizard Squad som var "bovarna".
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20005334.ab

Yes jag hade rätt! Jag har medlidande men jag finner fortfarande deras handlingar extremt roliga.

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Yes jag hade rätt! Jag har medlidande men jag finner fortfarande deras handlingar extremt roliga.

Extremt super-mega-skojj för oss som inte kunde titta på TV igår/förrgår.
Så roligt att man ramlar av stolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Extremt super-mega-skojj för oss som inte kunde titta på TV igår/förrgår.
Så roligt att man ramlar av stolen.

Förstår att det inte var särskilt roligt men det mesta finns ju att streamas online. Personligen ser jag endast på Aktuellt och det går ju att se på SVT Play.
Det var ju även ganska lätt fixat genom att bara byta DNS på routern hemma, så jag ser inte riktigt varför man skulle bli särskilt upprörd.

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreasPC:

Förstår att det inte var särskilt roligt men det mesta finns ju att streamas online. Personligen ser jag endast på Aktuellt och det går ju att se på SVT Play.
Det var ju även ganska lätt fixat genom att bara byta DNS på routern hemma, så jag ser inte riktigt varför man skulle bli särskilt upprörd.

Jo visst garvar jag skiten ur mig när folk som inte är lika tekniska begåvade som dig men ändå förlitar sig på internetförbindelse (TV, telefoni, bredband osv.) inte kan åstadkomma viktiga saker som att betala räkningar eller kolla på deras favoritprogram på tv.

Jo visst, ingen anledning alls att bli upprörd.

Stolpskott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Jag vet ju inte men jag skulle gissa att internets pirater är lite smått irriterade på den svenska polisen just nu.
Kan ju inte vara the lizard squad i alla fall då hade de nog redan erkänt.

Skrivet av AndreasPC:

Eeeh, du menar att du hade fel?!?

Permalänk
Medlem

Något nytt på gång nu igen, precis samma felbeteende som igår/förrgår. Telias DNS(er) är nere för mig sen ett par timmar.

Vill minnas att Telia småstolta lät sig citeras igår med att anledningen till att blev så illa som det blev berodde på en felkonfad server, och att det därför aldrig skulle kunna bli lika illa igen. Here we are, less than 24hours later?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Vill minnas att Telia småstolta lät sig citeras igår med att anledningen till att blev så illa som det blev berodde på en felkonfad server, och att det därför aldrig skulle kunna bli lika illa igen. Here we are, less than 24hours later?

Hallå... Du tror väl inte att de har hunnit åtgärda felkonfigureringen. Det tar dem minst 6 månader.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hallå... Du tror väl inte att de har hunnit åtgärda felkonfigureringen. Det tar dem minst 6 månader.

B!

Haha, såklart... My bad!

Permalänk
Medlem

Inga problem med mitt Internet eftersom jag använder Googles DNS men min digital TV är helt åt helvete. Så uppenbarligen pågår det en ny attack!

Följande står att läsa på Telias FB:
" Det förekommer för närvarande problem med våra bredbandstjänster samt vår IPTV tjänst på grund av ytterligare en attack som drabbar våra DNS servrar.Vi beklagar de problem som detta medför."

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Inga problem med mitt Internet eftersom jag använder Googles DNS men min digital TV är helt åt helvete. Så uppenbarligen pågår det en ny attack!

Följande står att läsa på Telias FB:
" Det förekommer för närvarande problem med våra bredbandstjänster samt vår IPTV tjänst på grund av ytterligare en attack som drabbar våra DNS servrar.Vi beklagar de problem som detta medför."

Tack för den infon.
Har också haft problem med även 3G nätet den senaste timmen.

EDIT: nu släppte de, nu funkar mina enheter som dom ska för stunden, få se hur länge de håller.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Blir att byta ut min TG789vn då den inte går att konfigurera DNS på. Är ju inga problem att göra det på datorerna, men hur fan gör man det på en smart tv?

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Konstigt nog syns inte ett spår av den här attacken på denna attack karta som visar attacker live:

http://map.ipviking.com/

Så vad är det frågan om?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Konstigt nog syns inte ett spår av den här attacken på denna attack karta som visar attacker live:

Så vad är det frågan om?

Kartan visar bara några enstaka % om ens det av allt som händer. Den visar alltså inte allt som händer i hela världen utan bara några små saker nu och då. Sedan har dom inte möjlighet att kolla allt som händer då dom inte har honey pots överallt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Typiskt, det kom igen för mig, nu missade jag nattens roliga.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Så vad är det frågan om?

Du kan inte ta kartor likt dessa som en indikation på om det sker attacker eller inte. Det är fluff som mest är designat att visa upp för management det stora onda internet.
Sedan så är det inte säkert att Norse har sensorer host Telia eller i de näten attackerna härstammar från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Ja, precis, och det var ju just internet som inte funka. IPTv tjänsten hade problem även efter dns servrarna hoppa igång, så jag är inte övertygad om att Googles dns servrar skulle löst det problemet. Kan de ens resolva IPTV sakerna som ligger gömt i ett eget vlan?
Spelar egentligen ingenroll, att några skitungar inte har något bättre för sig än IT världens motsvarighet till att kasta sten på glasrutor är f*n inte underhållande, oavsett hur "lätt" det är att byta ut dom.
Vill du ha dina egna rutor krossade?

Permalänk
Medlem

Överbelastningsattackerna från en hackergrupp med ryskt ursprung sammanfaller väldigt bra med en enorm militärövning som Ryssland just nu genomför. Slump?

http://cornucopia.cornubot.se/2014/12/lagesrapport-it-attacke...

http://www.dn.se/nyheter/varlden/polsk-minister-sverige-mest-...

Visa signatur

Intel Core i7 4790 | Asus B85M-G | HyperX Fury 1600Mhz 8GB | GeForce GTX 960 2GB | SAMSUNG EVO 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roob82:

Överbelastningsattackerna från en hackergrupp med ryskt ursprung sammanfaller väldigt bra med en enorm militärövning som Ryssland just nu genomför. Slump?

http://cornucopia.cornubot.se/2014/12/lagesrapport-it-attacke...

http://www.dn.se/nyheter/varlden/polsk-minister-sverige-mest-...

Rysslands gas går till europa via Ukraina, vilket som bekant inte är helt problemfritt.
För att komma runt problemet har Ryssland under flera år byggt två Pipelines till.
Nord Stream som går utanför Gotland/Öland och Southstream som kommer in via Bulgarien.

EU stoppade South Stream förra veckan.
Den ryska militärövningen som är vid Nord Stream startade förra veckan. Vilket sammanträffande.

Sveriges och Finland kan stoppa Nord Stream och får utan tvekan påtryckningar att göra så.
Cyber attacker och en militärövning med bombflyg kan vara en liten påminnelse om att saker har konsekvenser.

Sverige har en attityd gentemot Ryssland som om vi var en ekonomisk eller militär stormakt. Så är inte fallet.

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Så vad är det frågan om?

Den kartan visar andra typer av attacker, man kan sänka servrar på flera olika sätt och i Telias fall handlar det inte om att trafiken i sig skapar problem utan att deras servrar får så krävande och många frågor så det suger musten ur dom att arbeta fram ett svar som egentligen ingen vill ha eller bryr sig om!

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Ja, precis, och det var ju just internet som inte funka. IPTv tjänsten hade problem även efter dns servrarna hoppa igång, så jag är inte övertygad om att Googles dns servrar skulle löst det problemet. Kan de ens resolva IPTV sakerna som ligger gömt i ett eget vlan?
Spelar egentligen ingenroll, att några skitungar inte har något bättre för sig än IT världens motsvarighet till att kasta sten på glasrutor är f*n inte underhållande, oavsett hur "lätt" det är att byta ut dom.
Vill du ha dina egna rutor krossade?

Även om det finns många duktiga skitungar så är detta rätt genomtänkt och välorganiserat, och ska supermakter bedriva framtida krig på internet i stället för på leråkrar med slangbella så måste de ju också öva på Internet och varför inte prova saker på lilla snälla Sverige som alla vet vänder den högra kinden till efter en örfil på den vänstra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Data Marcus:

Även om det finns många duktiga skitungar så är detta rätt genomtänkt och välorganiserat, och ska supermakter bedriva framtida krig på internet i stället för på leråkrar med slangbella så måste de ju också öva på Internet och varför inte prova saker på lilla snälla Sverige som alla vet vänder den högra kinden till efter en örfil på den vänstra...

Så vitt jag förstått är det frågan om överbelastningsattacker (Ddos?) mot bland annat dns servrar, känns inte så välorganiserat och genomtänkt även om följderna blir stora.
Men jag har inte läst några detaljer så du kanske kan vidareutveckla ditt resonemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Så vitt jag förstått är det frågan om överbelastningsattacker (Ddos?) mot bland annat dns servrar, känns inte så välorganiserat och genomtänkt även om följderna blir stora.
Men jag har inte läst några detaljer så du kanske kan vidareutveckla ditt resonemang?

Att kunna slå ut Sveriges största teleoperatör samtidigt synkat med attacker mot Finland tycker jag känns välorganiserat och planerat.
http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/47812

Visa signatur

Intel Core i7 4790 | Asus B85M-G | HyperX Fury 1600Mhz 8GB | GeForce GTX 960 2GB | SAMSUNG EVO 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Jag tycker det blir helt fel om vi använder detta forum för att ge varandra och många tysta läsare vatten på kvarnen och elda på nyfikenheten om hur man gör för att sabba på bästa sätt, jag är övertygad om att om alla här la sin energi på att lista ut smarta sätt att lösa liknande framtida problem på i stället så får vi ännu bättre funderande tv och internet i framtiden.
Jag har redan kommit med ett förslag tidigare i denna tråd om hur Telia och alla andra Internetleverantörer via DHCP på ett snabbt och enkelt sätt kan göra en quickfix för att tjäna tid till att fixa en permanent superlösning.
Du verkar ju ha lite koll så du kanske har nån ännu bättre ide än vad jag kom med?

Permalänk
Medlem

Min digital TV box är fortfarande inte fungerande efter 12 timmar så denna attacken är klart värre än den förra. Nu kommer jag i alla fall till den lila startskärmen med laddningsbaren men det fastnar kring 78%-88% och så blir det nått modulfel. Så trött på detta nu!

Visa signatur