Hej,
Har ett lite udda problem som jag hoppas någon kan hjälpa till med. Min gamla Asus N55sf har helt sonika "tappat bort" grafikkortet (GeForce GT 555M) och använder sig istället av det inbyggda intel HD Graphics-kortet.
1. Inga grafikrutiner går att installera, även om jag raderat de befintliga
2. Device Manager visar enbart Intel HD Graphics-kortet under fliken "Display adapters"
3.Inga externa program såsom afterburner hittar kortet.
Från en fungerande dag til en annan har detta inträffat.
Finns det något jag kan pröva för att lösa detta? Har någon hört om ett sånt här problem tidigare? eller lutar det starkt åt att grafkkortet pajjat?
Problemet är att jag inte har tillgång till det jag behöver för en omformatering förrän den 16:e., så tänkte ta mina chanser o se om det gick att lösa innan det
Men hittar jag inget annat så kör jag givetvis på det.
Under någon av menyerna i BIOS så kan det finnas en inställning där du väljer om datorn alltid skall använda den integrerade grafiken, om den skall växla eller om den alltid skall använda Nvidia-grafiken. Eventuellt kan "Optimus" nämnas (det är namnet på Nvidias teknik för att växla mellan de olika grafikkretsarna. Om du inte hittar ngt, lägg gärna upp bilder på de olika "sidorna" (Main, Advanced, Boot eller liknande namn) i BIOS så kanske vi kan hjälpa dig identifiera rätt inställning...är lite krångligt annars då olika BIOS skiljer sig åt.
I enhetshanteraren, hittas något alls förutom Intel-kretsen, typ "Generic VGA" eller kanske någon okänd enhet (markerad med frågetecken)?
Lite extra information förresten:
Jag genomförde en omformatering med windowsfilen på datorn (inte via sticka eller cd), och kunde följaktligen inte genomföra en helt clean omformatering. Kommer åt skivan den 16:e som sagt. Men, det jag märkte var att två grafikkort dök upp i enhetshanteraren. Denna gång gick det dessutom att installera nvidia-drivers, vilket inte har gått tidigare. Bingo, tänkte jag, innan datorn ville göra en omstart (som alltid efter en drivrutinsuppgradering). När datorn sedan startat om igen så finns bara det integrerade grafikkortet där... Vet inte rikigt vad jag ska göra av den informationen, men det ser ju onekligen ut som att grafikkortet inte har gått sönder, då datorn kunde hitta det OCH installera drivrutiner på det (även om det bara varade i 5 minuter).
Det ska tilläggas att tiden på datorn återställs, eller fuckar ur lite då och då. Jag sökte på det problemet och fann att det tyder på att det s.k CMOS-batteriet kan vara utslitet. Är det någonting som påverka om datorn hittar mitt grafikkort eller inte?