SweClockers drop!

Kan det vara klent nätagg (500W) [Hittar ej hårddiskarna]

Permalänk
Medlem

Kan det vara klent nätagg (500W) [Hittar ej hårddiskarna]

Har en längre tid (ett år) kört följande specc.
1*Intel i7 4790
16 gb ram
2*Radeon 6950
Corsair H100i
1 ssd och en 5200rpm
1* Corsair 500 W CX

Detta har rullat på utan problem.
Bytte till en ny låda i helgen med ett par fläktar av större modell.
När jag försökte starta datorn så startade den, men hittade inte diskarna när alla var inkopplade, Testade att koppla ur alla utom systemdisken och då funkade det om den var kopplad på egen strömsladd, Kopplade jag den till samma strömsladd som H100 så ville den inte lira, Kan detta ha med mitt (Antagligen) undermåliga nätagg att göra?

Rubrik förtydligad
Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Hedersmedlem

Rent teoretiskt kan det vara ditt nätagg som är klent, dock så är det inte min första gissning. Kopplade du strömsladdarna likadant som tidigare? Ett snabbt test kan vara att koppla ur det ena grafikkortet.

Att bara starta datorn ska inte dra så mycket ström att ditt nätagg dukar under. Det är först om du drar igång ett spel som förbrukningen springer iväg. Nu tycker jag att du ska köpa ett större nätagg i alla fall, och helst ett av bättre kvalitet än Corsair CX. Tex ett EVGA SuperNova G2. Men bered dig på att historien inte slutar där.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ja du 2st 6950 på 500w nätagg är då nära gränsen.
Skulle köpt minst 700w eller högre för att ha utrymme för eventuell överklockning, men samtidigt ha ett nätagg som inte belastas fullt ut.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Jag har kikat på just EVGA Supernova G2.
Jag kan spela spel utan bekymmer vilket då antyder att det inte är nättaget som är det primära problemet.
Det konstiga var att beroende hur jag kopplade diskarna så sa datorn olika saker, ibland hittade inte Bios nån disk, ibland hittade inte windows nån disk, Ibland var disken skadad och jag var skulle stoppa in en skiva för att reparera felet, Men med endast 2 SSD så hoppade den igång och fungerar nu (vill dock kunna hänga på en eller ett par diskar till)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Jag har kikat på just EVGA Supernova G2.
Jag kan spela spel utan bekymmer vilket då antyder att det inte är nättaget som är det primära problemet.
Det konstiga var att beroende hur jag kopplade diskarna så sa datorn olika saker, ibland hittade inte Bios nån disk, ibland hittade inte windows nån disk, Ibland var disken skadad och jag var skulle stoppa in en skiva för att reparera felet, Men med endast 2 SSD så hoppade den igång och fungerar nu (vill dock kunna hänga på en eller ett par diskar till)

Låter som att du är på gränsen på användningen av antalet W då ifall diskarna inte hittas eller stänger av sig helt slumpmässigt med dem inkopplade. (nätagget som stänger av en 12v rail för att skydda sig kanske?)

Nätagg *speciellt budgetagg* Slits med tiden ganska snabbt om de är nära maxbelastning eller har en hög belastning på sig konstant tillsammans med värme, och kan i värsta fall dö och ta med sig x antal komponenter anslutna till datorn om det är ett riktigt budgetbygge.
(Där de kanske tar ett 400w agg, skriver 600w på det och säger i specifikationerna att 5v linan har de sista 200w och i deras logik att det är 600w )

Dock så skulle ditt i värsta fall ta med sig grafikkorten eller moderkortet om det nu skulle ge upp på det sättet.

Om du klarar dig på ett hd 6950 så kan du ta ur ena kortet helt och köra i alla diskarna tills nya nätagget dyker upp om du nu behöver lagringen mer än spelprestanda med high settings det där och 4x msaa i den titeln osv.

Hade inte försökt använda nätagget med dubbla 6950 längre. Diskar i eller ej då det kan tappa kapacitet snabbt om det redan börjat tappat orken utöver de åren du haft nätagget.

i just uppstarten av datorn så drar alla komponenter du har i datorn upp till sin peak användning i antalet w oftast så det kan vara problemet med nätagget när du har diskarna i (mellan 30 till 140w beroende på hur många diskar det är men gissar på att det är 4 st utöver ssd enheterna.)
Ett par ssd enheter i sin peak kanske drar 16w totalt så det kan vara nätagget som ger tillräckligt med ren ström till grafikkorten och övrigt men är kasst när det gäller de känsligare hårddiskarna.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Igår när jag startade datorn så händer följande.
Första uppstart, Fläktarna snurrar igång Skärmarna hoppar igång, Blåskärm, Omstart
Andra gången, Fläktar snurrar redan, Datorn startar och windowsloggan börjar snurra, Blåskärm, omstart.
valde i detta läge att inte prova mer utan stängde av datorn.
Hade för plan att investera i ett nytt nätagg idag, Finns det något annat som kan vara tänkvärt ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du följt hans råd och kopplat bort ena 6950 ? för att testa om det är psu som inte orkar?
Kollat att du har lagt diskarna på samma sata platser och alla strömförsörjningar sitter som de skall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaydreamerVlad:

Har du följt hans råd och kopplat bort ena 6950 ? för att testa om det är psu som inte orkar?
Kollat att du har lagt diskarna på samma sata platser och alla strömförsörjningar sitter som de skall?

Hade inte en tanke på att testa att koppla ur ena Grafikkortet, Ska testa det i eftermiddag, Tack.
Har kollat och dubbelkollat strömförsörjningen till diskarna..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En liten update. Köpte ett 1000W och langade in i datorn, i med alla diskar och koppla in båda grafikkorten etc. Nu rullar den igen.
Tack för all hjälp!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ddr:

En liten update. Köpte ett 1000W och langade in i datorn, i med alla diskar och koppla in båda grafikkorten etc. Nu rullar den igen.
Tack för all hjälp!

Vad för 1000watts agg?

CX är inte kända för någon vidare kvalité snarare tvärt om.

Men två stycken 6950 på ett bra agg bör gå på 500 watt. Men runt 700 watt är mer lagom, bättre att satsat på ett med lite färre watt och bra kvalité det lönar sig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Grattis, jag har själv haft 2 st 6950 och skulle inte rekommendera 500w utan ca 650w-750w då har du lite spelrum.
Har du köpt ett 1000w som är av kvalité och kanske även är semipassiv ?

Permalänk
Medlem

Efter chassibyte funkar inte diskarna

Halloj.
Bytte chassi till datorn förra helgen. Alla prylar var desamma förutom några fläktar som tillkom och några som föll bort.
När jag sedan hade pluggat i allt och drog igång datorn så började problemen.
Om jag endast kopplade i systemdisken (128gb SSD) så säger Bios ifrån att det inte finns nån disk inkopplad.
Om jag då kopplar in ytterligare en SSD disk så säger den istället att maskinvaran ändrats och att jag måste slänga i en skiva, Men jag äger ingen optisk enhet, så det har inte kunnat göras. När jag installerat en 3:e disk (gammal 5200rpm )på detta så har datorn märkligt nog hoppat igång. En blåskärm här och där, men det har jag trott berodde på den sista disken som jag vet varit risig.
Igår tänkte jag lösa felet, Men hur jag än kopplade sladdarna så vill den nu inte hoppa igång, Inte ens med alla 3 diskar inkopplade.
vad kan jag ha gjort fel?
Kanske ska nämna att jag körde på ett 500W nätagg innan lådbytet, Men när datorn började strula efter detta så ville jag vara på den säkra sidan och köpte ett nytt med lite mer kräm i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet du att det nya aggregatet fungerar? Du kan ju ha fått ett måndags ex.
Notera sen att 500W vs 500W ändå kan skilja sig åt. Det är ofta 12V effekten och spänningskvaliteten som är intressant, allt annat är bara tillbehör.

De bättre aggregaten brukar ha nästan hela effekten tillgänglig på 12V i sig själv. (En 500W hemma minns jag har 490W totalt på 12V). Det är ingen garanti att det är bra, men en indikering i rätt riktning).

Börja med att koppla in delarna en del i taget. Moderkort + PSU, kommer den till BIOS (det går att ta ur CPU, minne mm också men det fungerar ju eftersom du kom in i BIOS). Sen sätter du i en disk, och testar den med olika SATA kablar, olika strömkablar från nätaggregatet. Får du inte igång den, testa en annan disk, och om möjligt, testa den felande disken i en annan dator.
Hur du än gör, ändra max en sak åt gången, även om det känns segt. Annars kommer du testa lite slumpmässigt och ev kommer aldrig hitta felet.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Sammanfogar dina trådar då vi, av rättviseskäl, inte tillåter flera trådar om samma ämne. Dessutom lär du få bättre svar med all information samlat i en tråd och våra medlemmar slipper ställa samma frågor/ge samma svar om och om igen. Flyttade även tråden till Stationära datorer: Support och övriga trådar, tror du får bättre svar här.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av ddr:

Halloj.
Bytte chassi till datorn förra helgen. Alla prylar var desamma förutom några fläktar som tillkom och några som föll bort.
När jag sedan hade pluggat i allt och drog igång datorn så började problemen.
Om jag endast kopplade i systemdisken (128gb SSD) så säger Bios ifrån att det inte finns nån disk inkopplad.
Om jag då kopplar in ytterligare en SSD disk så säger den istället att maskinvaran ändrats och att jag måste slänga i en skiva, Men jag äger ingen optisk enhet, så det har inte kunnat göras. När jag installerat en 3:e disk (gammal 5200rpm )på detta så har datorn märkligt nog hoppat igång. En blåskärm här och där, men det har jag trott berodde på den sista disken som jag vet varit risig.
Igår tänkte jag lösa felet, Men hur jag än kopplade sladdarna så vill den nu inte hoppa igång, Inte ens med alla 3 diskar inkopplade.
vad kan jag ha gjort fel?
Kanske ska nämna att jag körde på ett 500W nätagg innan lådbytet, Men när datorn började strula efter detta så ville jag vara på den säkra sidan och köpte ett nytt med lite mer kräm i.

Vad köpte du för agg för det första?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar