Val av leverantör till stadsnätet i Sollentuna

Permalänk
Medlem

Val av leverantör till stadsnätet i Sollentuna

Jag fick idag hem ett brev från Tele2 där dom berättar att fiber och kabelverksamheten är såld till Bredbandsbolaget. Eftersom jag inte är direkt intresserad av att ha BBB som leverantör så undrar jag om någon kan dela med sig av era erfarentheter kring dom övriga leverantörerna. Bor ni i Sollentuna och är anslutna till stadsnätet så är det givetvis ett plus, men alla kommentarer är välkomna.

Tele2 har alltid funkat bra för mig, alltid låg ping och hastigheten som dom har lovar har alltid hållits. Jag spelar en hel del onlinespel så jag är inte intresserad av bolag som routar över halva Europa, vilket antagligen kommer att ge mig dålig eller orolig ping.

Leverantörerna jag har att välja på är följande:

AllTele, Bahnhof, Bredband2, Com Hem, T3, Tyfon, Universal och Viasat.

Tack på förhand

Patrik

Permalänk
Medlem

Bahnhof

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BPL72:

Jag fick idag hem ett brev från Tele2 där dom berättar att fiber och kabelverksamheten är såld till Bredbandsbolaget. Eftersom jag inte är direkt intresserad av att ha BBB som leverantör så undrar jag om någon kan dela med sig av era erfarentheter kring dom övriga leverantörerna. Bor ni i Sollentuna och är anslutna till stadsnätet så är det givetvis ett plus, men alla kommentarer är välkomna.

Tele2 har alltid funkat bra för mig, alltid låg ping och hastigheten som dom har lovar har alltid hållits. Jag spelar en hel del onlinespel så jag är inte intresserad av bolag som routar över halva Europa, vilket antagligen kommer att ge mig dålig eller orolig ping.

Leverantörerna jag har att välja på är följande:

AllTele, Bahnhof, Bredband2, Com Hem, T3, Tyfon, Universal och Viasat.

Tack på förhand

Patrik

Bahnhof +
Comhem -
Resten är whatever.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Jag kör sedan igår T3 100/100 och hittils fungerar det bra, gick från AllTele som jag kört ett tag och aldrig haft problem men fick för mig att börja jämföra priser och T3 var över 100kr billigare i månaden för 100/100 så tog o bytte, får se hur det blir framöver.. var sugen på Bahnof men samma där, kände inte för att betala typ 80kr extra för samma hastighet, dessutom fick jag 6 månader halva priset med T3.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Avstängd

Bahnhof

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Har haft T3 100/100 nu ett par månader och aldrig upplevt några problem med varken ping eller med uppkopplingen, så kan rekommenderas! Hade AllTele innan och det funkade inte bra där jag bodde tidigare.

Permalänk
Medlem

Jag har läst lite om att Bahnhof har/har haft lite problem med routingen vilket en del onlinespelare har haft problem med. Fördelen med dom är att dom har varit med länge och då förhoppningsvis inte har några barnsjukdomar kvar.

Sen är givetvis T3 intressanta med tanke på det låga priset. Det som ligger T3 lite i fatet är att dom har en uppstartsavgift på nästan 400 kronor vilket gör att det bär emot att testa en månad för att sen komma på att man inte är nöjd. Däremot har jag inte läst någonstans att någon har varit missnöjd med T3, så jag kanske skulle slå dom en pling och höra hur deras trafik routas.

Permalänk
Medlem

Troligtvis så får du OpenUniverse som stadsnäts operatör vilket är Telenor, som även äger BBB. Och de är väl idag den största leverantören när det gäller öppna nät i Sverige.

Vad du väljer kommer inte spela sån stor roll egentligen för det är bara en väg ut mot internet, de flesta felen kommer att uppstå hos ditt öppna nät.

När det gäller routing sa har Bahnhof ett avtal med Telia och routar ut från Sverige i Europa genom dem, sedan så verkar de använda Cogent för routing till USA. T3 t.ex om jag nu minns rätt har Telenor som internet routing partner. Sedan så hade väl T3 problem i höstas med att alla som bodde i norra Sverige var utan internet i över en vecka.

Det flesta råder Bahnhof eller använder dem som leverantör, men en sak att tänka på är att t.ex Telenor kan logga och spara din trafik oberoende på vad Bahnhof säger och gör, vilket till viss del, iaf från min synpunkt gör att Bahnhofs säkerhets uttal och påståenden är lite av en marknasförings grej mot de som skulle välja dem över andra leverantörer.

Mitt enda riktiga råd är att hålla dig borta from Tyfon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BPL72:

Jag har läst lite om att Bahnhof har/har haft lite problem med routingen vilket en del onlinespelare har haft problem med. Fördelen med dom är att dom har varit med länge och då förhoppningsvis inte har några barnsjukdomar kvar.

Sen är givetvis T3 intressanta med tanke på det låga priset. Det som ligger T3 lite i fatet är att dom har en uppstartsavgift på nästan 400 kronor vilket gör att det bär emot att testa en månad för att sen komma på att man inte är nöjd. Däremot har jag inte läst någonstans att någon har varit missnöjd med T3, så jag kanske skulle slå dom en pling och höra hur deras trafik routas.

fick betala 245 som startavgift, kan tycka att det är lite old school men samtidigt fick jag som sagt 6 månader för halva priset så jag kände att det är skitsamma.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk

Haft T3 100/100 i snart 7 år, och det har fungerat klanderfritt, med undantag för planerade avbrott då.
Bra svarstider och höga hastigheter när som helst på dygnet, helnöjd

Permalänk
Medlem

Sollentuna stadsnät är tänkt att uppgraderas för att klara gigabit-tjänster. Man har hållt på nu snart i 3 år utan att egentligen fått tummen ur. För stunden har man släppt på 250/100 som en mjukstart.( http://www.sollentunaenergi.se/stadsnat/temp/info_201409.asp ) Upplever att det är klåpare/amatörer som jobbar där. 100/100 fungerar ju ok men att få till en riktig Gigabit-tjänst verkar sitta långt inne. Kan nämnas att Bahnhof är redo att släppa en Gigabit-tjänst så snart stadsnätet förmår att öppna kranarna fullt ut.