Permalänk
Frida 🥐

Chimaera by Zoyadog

Välkommen!

Jag presenterar nu mitt hittills största datorprojekt Chimaera. Ett projekt som har varit väldigt lärorikt och kul att få genomföra. Själva grundtanken bakom projektet var att bygga en TJ07, ett chassi jag har facinerats av enda sen jag började öppna ögonen för modding, det skulle bli ett perfekt chassi för mitt nya projekt. Men helt plöstligt satt jag hemma med ett begagnat Obsidian 800D, ganska ogenomtänkt. Jag började snabbt oroas över 800Ds begränsningar för att uppå mitt projekts krav, och började då istället bygga om chassit till ett TJ07.
Jag har valt att behålla en del av designen på 800D och förändra hela insidan av chassit. Första steget var att vända på hela chassit för att kunna göra det till reversed ATX. Följ hela förvandlingen här:

Projektlogg "CHIMAERA" by Zoyadog

Jag vill tacka:

Jazid som har funnits där för mig i vått och torrt, lärt mig nästan allt jag kan och varit min största inspiration.
C4B12 på Minimalistic PCs som har hjälpt mig med tips och införskaffande av delar.
Sweclockers forum som har varit där och peppat mig hela tiden.
tvelander som har hjälpt mig med hårdvara samt problem.

Hårdvara
Intel i7 3930k
GIGABYTE GA x79 UD3
GTX 680 2GB SLI
Team Xtreem 2x4GB 2133Mhz CL11
x2 Intel SSD 520 240GB
Samsung SSD EVO 830 120GB
Silverstone ST1000-P

Vattenkylning från Aquacomputer, Bitspower, EK, Monsoon och Primochill.

Tack till mina sponsorer!

Artur på Coolingstuff.se den bästa vattenkylningsåterförsäljaren.
GIGABYTE
Silverstone
Teamgroup

Detta projekt är avslutat.

Chimaera by Zoyadog

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Färgerna, fotografierna, hantverket. Den här 5 poängskalan räcker inte till....

Permalänk
Medlem

Woaw.........

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

fönster för kabeldragningen 10/10!!

Visa signatur

1.2 ghz Pentium 3
512 mb RAM
Radeon 9800
Windows 98

Permalänk
Medlem

Jag gillar stilen i fronten och toppen. Ser läckert ut!

Cablecombs på PCI-e kablarna för att matcha 24-pin hade varit snyggt. Du kunde iaf ha klippt av det överblivna på buntbanden

Hur får SSDerna på baksidan ström? Ser ut som dom bara är kopplade till varandra haha.

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Hiraeth:

Färgerna, fotografierna, hantverket. Den här 5 poängskalan räcker inte till....

*bugar och bockar*

Skrivet av Henrikfotograf:

Woaw.........

Tack! Eller något

Skrivet av Kylflänsen:

fönster för kabeldragningen 10/10!!

Kul att du gillar det

Skrivet av biorrith:

Jag gillar stilen i fronten och toppen. Ser läckert ut!

Cablecombs på PCI-e kablarna för att matcha 24-pin hade varit snyggt. Du kunde iaf ha klippt av det överblivna på buntbanden

Hur får SSDerna på baksidan ström? Ser ut som dom bara är kopplade till varandra haha.

Tack!

Det går en kabel från den högra ssdn in i moderkortsplåten, det var meningen att det inte skulle synas

Vilken miss.... Till mitt försvar så är det min dumma pojkvän här på forumet som satte dit dom och jag hade missat det helt (tror det är en eller två bilder som man ser buntbanden på, resten så har jag tagit bort dom).
Egentligen ville jag inte använda cable combs ö.h.t, det är inte riktigt min stil. Tack för feedbacken

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare

Bara att gratulera till att du slutfört ditt första seriösa bygge, och riktigt välgjort dessutom! Känner dock att jag vill ge lite konstruktiv kritik, hoppas det är ok:)
Det är främst kablarna som jag "stör" mig lite på. Det ser lite rörigt ut på baksidan. Även fast du fäst kablarna fint med p-clips skulle det bli så mycket finare med kablar i exakt rätt längd, speciellt när du har ett fönster (utan fönster?) på den sidan med. Ett så pass fint bygge som detta förtjänar custom kablar:)
Sedan angående combs så tycker jag att det kan vara ganska händiga. Jag använde själv combs i "No. 29", dock såg jag till att det inte var synliga från någon vinkel.
I övrigt gillar jag bygget skarpt. Alla mods är välgjorda och ser bra ut! Skulle kanske oroa mig lite för tempsen på moderkortet då det inte är vattenkylt och är helt utan luftflöde.

My 2 cents.

Permalänk
Medlem

Läckert! Lila + svart = Win!

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av MisterX:

Bara att gratulera till att du slutfört ditt första seriösa bygge, och riktigt välgjort dessutom! Känner dock att jag vill ge lite konstruktiv kritik, hoppas det är ok:)
Det är främst kablarna som jag "stör" mig lite på. Det ser lite rörigt ut på baksidan. Även fast du fäst kablarna fint med p-clips skulle det bli så mycket finare med kablar i exakt rätt längd, speciellt när du har ett fönster (utan fönster?) på den sidan med. Ett så pass fint bygge som detta förtjänar custom kablar:)
Sedan angående combs så tycker jag att det kan vara ganska händiga. Jag använde själv combs i "No. 29", dock såg jag till att det inte var synliga från någon vinkel.
I övrigt gillar jag bygget skarpt. Alla mods är välgjorda och ser bra ut! Skulle kanske oroa mig lite för tempsen på moderkortet då det inte är vattenkylt och är helt utan luftflöde.

My 2 cents.

Tack för feedbacken, mycket uppskattad!
Kablarna är gjorda allihopa i custom längd, GPU-kablarna har alla olika längd för att få rätt "böj". Själva sorteringen kan jag hålla med om att det kunde gjorts mer noggrant, annars tror jag att det är lite av en smaksak. Jag provade combs på gpukablarna men tyckte att det blev alldeles för stelt, vill gärna ha det lite "slarvigt" (som syns på förra bygget, Cypress). Ska testa försöka ordna combs om det blir snyggt i nästa bygge, tycker att det liknar bacon i många fall.
Just det med temps på moderkortet kom jag på för sent för att ändra designen, blev också orolig över det. Som det ser ut just nu så ligger temps ganska okej på komponenterna. Men håller med om att funktionellt-sett så kunde kylningen ha ordnats bättre.

Tack så mycket!

Skrivet av onYYx:

Läckert! Lila + svart = Win!

Many thanks!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket fint

Permalänk
Medlem

Full pott.
Riktigt bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt och stiligt. Gillar färgarna starkt!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Det var ju inte ens längesen du frågade mig om jag kunde komma till stockholm och hjälpa med din första vattenkylning och jag inte vågade. Fan vad fint Frida! Fortsätt såhär så blir du snabbt en legend inom modding communityt som du förtjänar!

Fast antar i slutändan kommer vi alltid vara console scrubs.

Halo 3 var fortfarande värt dom där hundratals timmarna, no regrets.

Dold text
Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Detta bygget kan nog bara förklaras med... <3
Underbart välbalanserat bygge
SweRigs is Proud of you !

Permalänk

Någon snodde min idé till färgtema Sjukt snyggt! Helt klart 5/5

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Underbart, underbart, underbart. Kan inte tro att de bara är ditt andra projekt.. För detta är helt klart topp klass i modding.

Du har nu blivit en utav mina inspirationer!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt med färgerna å framsidan gillade jag verkligen, men inte helt såld med öppen vänstersida med sladdar (snyggt dragna förresten), nätagg å ssd synliga. 4 för min dåliga smak

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem

Det var det snyggaste på länge! Nu blev man allt sugen på att sätta kapen i sitt 800d
God Jul!

Visa signatur

4670k, Gigabyte GA-Z87X-UD3H, Kingston Hyper X 2400Mhz 8 gb, Gigabyte 670 OC WF SLI, Corsair 800D, Samaung 128 Gb PRO systemdisk, Samsung 256 Gb EVO speldisk, Ett gäng WD Green som lager. Custom vattenkylning på cpu.

Permalänk
Medlem

Tror inte att jag är ensam om att sno dina färger, till nästa bygge.;)
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av DDemis:

Mycket fint

Tack, fint att du gillar det!

Skrivet av Bakteria:

Full pott.
Riktigt bra jobbat!

Härligt att göra! Tack!

Skrivet av anemic:

Riktigt snyggt och stiligt. Gillar färgarna starkt!

Vem älskar inte lila? Tack!

Skrivet av Zizoor:

Det var ju inte ens längesen du frågade mig om jag kunde komma till stockholm och hjälpa med din första vattenkylning och jag inte vågade. Fan vad fint Frida! Fortsätt såhär så blir du snabbt en legend inom modding communityt som du förtjänar!

Fast antar i slutändan kommer vi alltid vara console scrubs.

Halo 3 var fortfarande värt dom där hundratals timmarna, no regrets.

Dold text

Console scrubs forever. May our framrates be low and our temperatures high. <3

Skrivet av KoSoVaR:

Detta bygget kan nog bara förklaras med... <3
Underbart välbalanserat bygge
SweRigs is Proud of you !

Tack! Och alla ni har varit det största stödet ^^

Skrivet av PekkaJukkasson:

Någon snodde min idé till färgtema Sjukt snyggt! Helt klart 5/5

Tack så jättemycket!

Skrivet av ygd3n:

Underbart, underbart, underbart. Kan inte tro att de bara är ditt andra projekt.. För detta är helt klart topp klass i modding.

Du har nu blivit en utav mina inspirationer!

Skickades från m.sweclockers.com

*Bugar och bockar* Det värmer, tack för dina fina ord!

Skrivet av Laxen123:

Snyggt med färgerna å framsidan gillade jag verkligen, men inte helt såld med öppen vänstersida med sladdar (snyggt dragna förresten), nätagg å ssd synliga. 4 för min dåliga smak

Ingen fara Ville behålla ett fönster som var 800D-original och göra ett större likadant på andra sidan. Egentligen ska det vara glasruta där men den var borttagen för bilderna. Tack!

Skrivet av bebben79:

Det var det snyggaste på länge! Nu blev man allt sugen på att sätta kapen i sitt 800d
God Jul!

Tack så jättemycket! 800D är ett roligt chassi, kör hårt! God jul på dig!

Skrivet av Lifooz:

Tror inte att jag är ensam om att sno dina färger, till nästa bygge.;)
/Lifooz

Ingen fara, go for it!

God jul på er alla!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kjempebra! Saklart. Men hur ar det med strom kablarna till SSD's? De ser ut som om de bara gar till varandra?
Bra gomt dar du!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Avstängd

Så läckert bygge. Får man fråga vart namnet "Chimaera" kommer ifrån?

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av omnia:

Kjempebra! Saklart. Men hur ar det med strom kablarna till SSD's? De ser ut som om de bara gar till varandra?
Bra gomt dar du!

Har försökt göra en liten simpel bild över hur det fungerar Det är meningen att det ska vara lite mindfuck!

Skrivet av Michaelscott:

Så läckert bygge. Får man fråga vart namnet "Chimaera" kommer ifrån?

Ett skepp från en av mina favorit Star wars-böcker! "Heir to the empire"

http://starwars.wikia.com/wiki/Chimaera

Visa signatur
Permalänk

snyggt bygge! Bra jobbat Frida!

Permalänk
Permalänk
Silverstone

Det är ett väldigt fint bygge! Tummen upp

Visa signatur