Hjälp mig syna uppgraderingen (cpu/mobo/gfx/ram/ssd), ~8000kr budget.

Permalänk

Hjälp mig syna uppgraderingen (cpu/mobo/gfx/ram/ssd), ~8000kr budget.

Hej Sweclockers!

Syfte: Dags för en uppgradering, eller mer eller mindre helt utbyte av datorns vitala delar. (cpu/mobo/gfx/ram/ssd)
Datorn kommer primärt användas till spel av alla dess slag och former, så en bra spelprestanda som håller i par år är målsättningen. Utöver det arbetar jag en del med Adobe Illustrator/InDesign/Photoshop samt Autodesk AutoCAD, men detta skall ses som sekundär användning.

Budget: runt 8000:-, helst därunder.

Befintliga delar:
PSU: Corsair HX 520W (modulärt)
Chassi: Miditower Antec (nån sort, tyst med 3 chassifläktar)
HDD 1: 128GB WD Raptor 10 000rpm (tänkt speldisk)
HDD 2: 400GB Seagate Barracuda 7 200rpm (lagring)
CPU Fläkt: Någon Noctura, jag TROR den passar till Socket 1150 också, men CPU fläkt kan tillkomma. (utöver budget)

Förslag: https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/42319
Rundown; i5-4690K + ASUS Z97-A + ASUS GTX970 STRIX + 8GB (2x4) Crucial Ballistix Sport 1600MHz CL9 + Intel 530 Series 120GB SSD = 8018sek

Generellt:
Öppen för förändringar och velar mellan olika möjligheter som t.ex större SSD - men får då skära ner på andra delar för att hålla budget!
SSDn är tänkt som ny systemdisk för OS + program och ev. krävande spel, 10 000-varvaren blir till speldisk.
Märken inget viktigt, bäst prestanda per krona vinner, men föredrar att köra moderkort och gfx av samma märke.
Försöker ha god koll på reorna nu men kan ha missat något!
NetOnNet att föredra då jag kan köpa allt direkt istället för att riskera att ting blir liggande i en postterminal över nyår, men som född smålänning kan en bra deal övertyga mig om annat.

Frågor:

  1. Känns det över lag jämt dimensionerat? Jag tänker alltså primärt CPU kontra GFX kontra Minnen?

  2. Har jag något större att vinna på mer (16gb) eller snabbare (2000Mhz+) minnen?

  3. Om någon vet en riktigt prisvärd CPU-fläkt av god kvalité - hojta! Får tillkomma över budget. Funderade på denna, några tankar?

  4. Billig Intel SSD, saknar lite prestanda som jag förstått det, men kan den anses vara värd sina 599:-? Eller bör jag satsa på en Crusial M/MX eller Samsung Evo?

  5. Sett till SSD-prestanda är större diskar att föredra som jag förstått det, kan det vara värt att spara in 500kr på någon annan del för att köpa en 240+GB?

  6. Sett till mitt syfte, finns det något skäl att satsa på en i7:a över i5-4690K?

Alla former av spontana tillika genomtänkta tankar/åsikter om ovan är välkomna. Framförallt tips på prisvärda alternativ!
Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Egentligen inte, skulle väl vara om du renderar mycket i CAD programmet som de extra kärnorna skulle kunna bli en fördel. EVO hade jag helt uteslutit p.g.a TLC minnena och tidigare prestandaproblem.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Även evo 840 och 850? Bara pro som gäller för Samsung menar du?

Annars får någon jättegärna kommentera mer om ovan, eller ska jag utläsa tystnade som att allt är bra och jag har mer koll på läget än jag tror?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrille82:

Även evo 840 och 850? Bara pro som gäller för Samsung menar du?

Annars får någon jättegärna kommentera mer om ovan, eller ska jag utläsa tystnade som att allt är bra och jag har mer koll på läget än jag tror?

Det var 840 evo som hade prestandaproblemen, 850 PRO är den SSD:n som blivit topptestad hos NordicHardware´s SSD guide. Men gemensamt för Samsungs SSD:er är att de alla använder TLC minneskretsar och övriga tillverkare de betrodda MLC kretsarna.

Jag kan ju passa på att fråga, hur troligt är det att du kommer nyttja dubbla grafikkort i framtiden? Om du vet med dig redan nu att den är i princip obefintligt kan du spara in 400kr och lägga på SSD:n t.ex en mx100 256gb och ändå komma inom budgeten, ja du får t.o.m råd med en 212 evo.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Sannolikheten för dubbla grafikkort i SLI är troligen noll.
Vilket moderkort skulle du rekommendera istället?

Det valda mobot handlade om goda recensioner, bra möjligheter för överklockning om jag vill samt att det matchar grafikkortet.

Permalänk
Avstängd

Gigabyte GA-Z97P-D3, tillåter överklockning.
länk till kundvagnar http://www.inet.se/kundvagn/visa/7537823/2014-12-28 + http://www.netonnet.se/Customer/SharedList/42392

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Tack! Har nästintill bestämt mig för att köpa allt hos NetOnNet, för då kan jag i princip hämta ut allt idag eller imorgon istället för att behöva vänta tills den 5:e jan om posten inte hinner med nu på tis eller ons.

Ser du något bra alternativ till moderkort hos dem? Just mobo är jag mest osäker på och gick som sagt bara på recensioner och att jag valt ett Asus gfx.

Permalänk
Avstängd

I sådana fall kör på ditt ursprungliga paket, netonnet har ett taskigt utbud på billiga moderkort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Visst är det så? Smålänningen i mig skriker att någon hundring kan vara värt att vänta över en vecka, men mitt förnuft säger mig att jag borde passa på nu när jag har tid att spela ordentligt. Väl jul och nyårshelgen är över är det mer körigt med sånt igen. ;D

NetOnNet har ju Intel 530 för 1090. Kanske blir en sådan ändå.

Permalänk
Avstängd

mx100 ligger på samma pris, prestandamässigt vinner mx100

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Tyvärr inte på lager, men jag beslöt mig nog för att köra på mitt orginalförslag.