Köpte ny tv som är 100hz led, måste köra 23 hz osv, hjälp!

Permalänk
Medlem

Köpte ny tv som är 100hz led, måste köra 23 hz osv, hjälp!

Hej!

Jag har en ny tv med 100 hz 46" .. 3d.. osv..

Jag har även en liten shuttle dator kopplad via hdmi till tv:n.

Processor: intel(R) pentium(R) CPU G840 @ 2,80ghz 2,80GHz
Ram: 8, GIG
systemtyp 64 bitar
Windows 7
GPU: GeForce 210

TV: 46" smart led F6645.

------

När jag kör 60 hz så hackar filmen under uppspelning. Lösningen på detta har jag kommit underfund med; att ändra till 23 hz i nvidia. Problemet då är att det KÄNNS, osäker, men det känns som att bilden blir lite sämre och dessutom är ljudet och bilden helt ur synk när jag ändrar till 23hz. Dessutom gör det skrivbordet långsamt så det känns jobbigt.

Jag har lyckats ändra lite i XBMC så att det är lite mer i synk men känns som att det funkar olika bra i olika format, jag menar hur gör jag nu med 720p filmer eller endast dvdrippar? Eller youtube? Ska jag då ha 23 eller 60 hz :S

På min förra TV (lcd 46 " från LG) så kunde jag spelade upp 1080p filmer, 720p, dvdrip u name it - och ljud/bild var 100% synk (med samma högtalare ikopplad i samma dator som nu) och jag behövde aldrig ändra hz:en eller något. Sämre bild, visst, men ljudet var i synk och jag behövde aldrig ställa om hz:en osv.. Hackade aldrig heller.

Hur kommer detta sig? Jag menar, varför prackar mediamarkt på en 100hz tv om ändå alla filmer som är i 24 hz ska strula på den? Vad ska man då med en 100hz tv till? Man spelar väl ändå inte upp något i 100 hz? Jag skulle köpt en med 50 hz för halva priset kanske?

Och tror ni att det är just specifikt denna TVn som har dessa problem? Att det hackar på 60 hz (som man vill ha då skrivbordet flyter då) och när man sen ändrar till 23 hz så är ljud/bild inte i synk istället. Är det problemet för just denna TV eller alla 100 hz tv apparater? För annars reklamerar jag den.

Hur kan allt ha fungerat så bra med min gamla tv? Och skulle jag ha köpt 50hz istället om jag endast kollar på 24 hz filmer?

Är det just denna modell som har detta problem med 1080p och 60/23hz att man måste ändra, strula osv eller är det så med alla nya tv-apparater att man har ljud och bild synkningsproblem, lagg med 60 hz osv osv

Stoooort tack för snabba och bra svar!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6700K CPU @ 4.00GHz 4.401GHz | RAM: 31,94 :S | GPU: NVIDIA GeForce GTX 1080 | Windows 10 | Moderkort: asus z170-a | team L3 evo SSD 480 gb | 144hz skärm ASUS VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Pröva att sätta på game-mode på tvn om du ska köra något genom datorn - då får du ner responstiden något vilket i sin tur kanske ger lite flyt i bilden. För synk-problemet - använd VLC; verktyg/spårsynkronisering så ska du se att du får till ljud/bild-förhållandet

I annat fall har jag inte så mycket mer tips att ge. Btw - är det en samsung du köpt?

Hur funkar den när du kollar på tv utan datorn? Antar att det inte hackar då..?

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Precis endast lagg o problem från datorn

Ja det är samsung

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6700K CPU @ 4.00GHz 4.401GHz | RAM: 31,94 :S | GPU: NVIDIA GeForce GTX 1080 | Windows 10 | Moderkort: asus z170-a | team L3 evo SSD 480 gb | 144hz skärm ASUS VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Hur blir det om du kör "game-mode" eller liknande på datorn? Jag läste någonstans att man ska döpa om HDMI-ingången datorn sitter på till PC eller Game. Folk hade upplevt skillnad då. På min tv (LG) kan man välja vad som går in i respektive HDMI-igång...

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Hur blir det om du kör "game-mode" eller liknande på datorn? Jag läste någonstans att man ska döpa om HDMI-ingången datorn sitter på till PC eller Game. Folk hade upplevt skillnad då. På min tv (LG) kan man välja vad som går in i respektive HDMI-igång...

Bild på baksida TV

Om jag kopplar in högtalare direkt till datorn blir ljudet grymt, men då är det fördröjning. Därför hade jag tänkt att koppla in högtalarna direkt i TVN (hörlursuttaget) men då blir ljudet sämre. Om ni ser på bilden ovan - går det att koppla in dom dit istället och få bättre ljud? Det är alltså bakpå tvn.

Visa signatur