Hej alla!
Jag har ett problem som jag nästan kräks över. INGEN har gett mig något vettigt svar när jag postat frågan under andra ämnen (TV, Moderkort osv)
Jag får ungefär varannan boot problem med ljudet via grafikkortets HDMI utgång, ett slags skrapande ljud i tv:n när jag kör directx alla utgåvor (11,10,9)
Problemet har dessutom inverkan på grafikkortets prestanda och jag får ibland kraftiga frame drops till typ 2-3 frames oftast ungefär hälften av vad frame raten skall vara - när det inte är problem.
DPC Latency checker - skriker att det är något problem med drivrutinerna.
Jag har testat Windows 7 clean install, Windows 8.1 Clean install ett flertal gånger.
Jag har testat två olika Asus Radeon R9 270 OC, problemet är det samma oavsett kort.
Jag har uppdaterat ALLA drivrutiner via Gigabyte (moderkort)
Jag har uppdaterat och testat rekommenderade samt senaste drivrutinerna via Asus (GPU)
Jag har testat olika PCI portar
Jag har testat att avaktivera drivrutiner för att utesluta den eventuella boven i dramat...
Uppdaterat till senaste BIOS (moderkort)
Pillat med alla möjliga inställningar i BIOS - utan resulatat.
Det fungerar ALLTID finfint första gången jag testar Heaven eller något spel efter nyinstallation av OS. Problemet uppstår så fort jag stängt av maskinen, jag får oftast reebota minst en gång innan normalt ljud och framerate återgår, om det gör det. Kör jag ljudet via hörlursutgången försvinner det skrapande ljudet, men framerate problemet kvarstår.
Slutligen verkar "HD Driver" duplicera sig själv, tror att det kan vara något fel med just den drivrutinen då den helt plötsligt har 6-7 stycken likadana drivrutiner, men det är bara en som är aktiv, resten är rödmarkerade.
I7 4770K
Gigabyte gaming 5 Z97 (microatx)
Ripjaws 2100
Asus Radeon R9 270 DC 2 OC