Hjälp med delar till en dator runt 8-10K för spel.
Hej!
Jag är nu på jakt efter en dator för att spela. Jag tänker mig komponenter som ligger i mellanklassen, delar som är prisvärda och har fått några månader på nacken.
Delar jag själv plockat fram för att få en uppfattning på vad jag ungefär kan få för pengarna:
Fractal Design Define R5 (Svart)
Är detta ett bra chassi? Andra chassin för billigare peng som är lika bra eller bättre? Designen är inte speciellt viktig för mig utan mer funktionen, lättmonterat och bra luftflöde.
EVGA SuperNOVA G2 750W
Behöver jag större eller mindre än 750W för delarna jag nämnt? Är detta ett bra nätagg? Aningen dyrt, tips på billigare som håller samma klass?
Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC HDMI DP 2xDVI 4GB
Här är den stora biten jag behöver hjälp med. Har inte en aning om vad jag ska ha för grafikkort. Här skulle jag kunna tänka mig att gå ner i pris om det finns något riktigt prisvärt. Kör med en skärm, alternativt en till som jag kan slösurfa på medans jag spelar å inget behov för ett kort som klarar 3 skärmar i bredd. Vilket kort är mest prisvärt i prisklassen 1500-3500? Spelet jag spelar mest är Guild Wars 2, men vill ha möjligheten att testa nyare spel på OK prestanda.
Asus Z97-Pro Gamer
Tog bara ett av de populäraste för att få en prisbild. Är jag behov av ett sådant bra, kanske räcker med ett billigare med färre funktioner? Vilka funktioner är man egentligen i behov av på ett moderkort? Jag har aldrig tidigare överklockat datorer och har väldigt svårt att tänka mig att jag kommer börja med detta nu. Vilket skulle du råda mig att ta istället?
Intel Core i7 4790K 4,0GHz Socket 1150 Box
i7 vs i5, vad är den stora skillnaden jag kommer märka? Är detta overkill för mig som hobbyspelare? Vill ha en Intel.
G.Skill Ripjaws X DDR3 PC17000/2133MHz CL11 2x4GB (F3-17000CL11D-8GBXL)
Vad är det viktiga att titta efter? Räcker 8Gb eller ska man välja 16Gb? Har idag 16Gb idag i min dator, men hört att man oftast inte är i behov av mer än 8Gb.
Samsung 840 EVO Series MZ-7TE250 250GB
Har redan denna i nuvarande burk och kommer flytta med denna till nya, så inget behov av att bli tipsad om nya diskar.
Påpeka gärna om jag lagt för mycket krut på något och för lite på något annat.
Vore väldigt tacksam för alla tips ni kan komma med. Släng gärna ihop något helt annat om ni tycker jag tänkt helt fel. Har jag glömt att lägga något till köplistan?
MVH
Niklas H