Problem med nerhastighet genom Asus RT-AC66U

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Deimos:

Jag har kunnat konstatera att det inte är något som helst fel på routern. Dels körde jag min AC68U till jobbet och kopplade in den där och fick utmärkta hastigheter på runt 200Mbit med samma enheter som jag använder hemma.
Jag har också provat en annan router hemma som presterar lika bra på jobbet. En Netgear R7000. 200Mbit på bredbandskollen på jobbet men ca 50Mbit hemma.

På något märkligt sätt krockar routrarna med min ISP så det blir att skapa ett ärende där för att försöka lista ut vad problemet beror på. Förväntar mig dock ingen hjälp därifrån men man måste ju försöka... Jag har flyttat och ändrat. Till och med dragit ut routern 50 Meter ut på åkern här utanför för att utesluta att något stör signalen så det finns inte en chans att det beror på något annat än ISPn.

Har du bara "problem" med wifi ? Skanna med Inssider och posta resultatet.
http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du bara "problem" med wifi ? Skanna med Inssider och posta resultatet.
http://www.majorgeeks.com/files/details/inssider.html

Jodå inssider var det första jag kollade. Jag bor i ett villaområde med några få grannar nära.
Alla kör på 2.4GHz. Jag är ensam på 5GHz. Får med andra ord 100 i link score.
Iperf över wifi inom nätverket ger runt 200Mbit/s med en N laptop och en AC laptop över 5GHz.
Bredbandskoll över wifi runt 50Mbit/s
Bredbandskoll över LAN 96Mbit/s
iperf över Gbit-lan ger 1 Gbit/s

Jag har testat med två AC routrar, AC68U samt R7000 och samma fenomen. 200Mbit/s på bredbandskollen på jobbet på båda routrarna med AC-klienten men här hemma 50Mbit/s på båda.

En hård nöt att knäcka... Jag har 100% 100Mbit lina in i routerarna som uppenbarligen fungerar men den kan inte leverera ut mer än 50Mbit 3 meter från routern i en (till synes) störningsfri miljö. Men vad skulle annars kunna störa? Ute i garaget där routern just nu står är det värsta som skulle kunna störa ett eluttag på väggen...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Deimos:

Jodå inssider var det första jag kollade. Jag bor i ett villaområde med några få grannar nära.
Alla kör på 2.4GHz. Jag är ensam på 5GHz. Får med andra ord 100 i link score.
Iperf över wifi inom nätverket ger runt 200Mbit/s med en N laptop och en AC laptop över 5GHz.
Bredbandskoll över wifi runt 50Mbit/s
Bredbandskoll över LAN 96Mbit/s
iperf över Gbit-lan ger 1 Gbit/s

Jag har testat med två AC routrar, AC68U samt R7000 och samma fenomen. 200Mbit/s på bredbandskollen på jobbet på båda routrarna med AC-klienten men här hemma 50Mbit/s på båda.

En hård nöt att knäcka... Jag har 100% 100Mbit lina in i routerarna som uppenbarligen fungerar men den kan inte leverera ut mer än 50Mbit 3 meter från routern i en (till synes) störningsfri miljö. Men vad skulle annars kunna störa? Ute i garaget där routern just nu står är det värsta som skulle kunna störa ett eluttag på väggen...

Det var det skumt, vad sitter det före routern då ? Är det nått som ev kan störas av wifi? Påverkas det i så fall om du flyttar routern längre bort från konvertern/switchen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av bloWn:

Gör gärna det!

Märker även nu till mitt stora förtret att även uppladdningshastigheten har tappat sin forna glans – ner till 50Mbit från tidigare oklanderliga 97Mbit.

Här är mina WiFi-inställningar för 5GHz, har samma inställningar för 2,4GHz.

Skulle även rekommendera att ladda hem inSSIDer för att se vilken kanal som är optimal för ditt nätverk. Desto mindre enheter som ligger på samma kanal desto mindre störningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var det skumt, vad sitter det före routern då ? Är det nått som ev kan störas av wifi? Påverkas det i så fall om du flyttar routern längre bort från konvertern/switchen ?

Det enda jag har före routern är fiberswitchen. Har testat olika utpkablar och även flyttat in routern, ut routern, upp på vinden. ...Och 50 meter ut på åkern mitt i ingenstans(jodå jag är envis)... Blir ingen större skillnad.
Det som gör mig extra lack är att jag fått 97/12 på wifi under ett par timmar för typ en vecka sen precis när jag kopplat in AC68U men sen har det varit runt 50Mbit/s hela tiden. SÅ JAG VET JU ATT DET GÅR!

Nu kör jag r7000 för hela slanten, skickade ASUSroutern på retur. Tycker för övrigt den känns sämre i räckvidd än ASUSroutern men det kvittar ju i detta fall då jag utför testerna 3 meter ifrån. Får se om jag returnerar R7000 sen och köper en ASUS igen för jag gillade GUI bättre på ASUS

Jo.. Jag har startat om fiberswitchen en gång också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos:

Det enda jag har före routern är fiberswitchen. Har testat olika utpkablar och även flyttat in routern, ut routern, upp på vinden. ...Och 50 meter ut på åkern mitt i ingenstans(jodå jag är envis)... Blir ingen större skillnad.
Det som gör mig extra lack är att jag fått 97/12 på wifi under ett par timmar för typ en vecka sen precis när jag kopplat in AC68U men sen har det varit runt 50Mbit/s hela tiden. SÅ JAG VET JU ATT DET GÅR!

Nu kör jag r7000 för hela slanten, skickade ASUSroutern på retur. Tycker för övrigt den känns sämre i räckvidd än ASUSroutern men det kvittar ju i detta fall då jag utför testerna 3 meter ifrån. Får se om jag returnerar R7000 sen och köper en ASUS igen för jag gillade GUI bättre på ASUS

Jo.. Jag har startat om fiberswitchen en gång också...

Jag börjar misstänka att det är inkompabilitet mellan ISP och routern också, om det nu finns något sådant. För min N56U som levererat 100/100 tidigare (både via wifi och LAN) presterar numer inte heller de siffrorna. Där ser det dock lite annorlunda ut, jag har 50Mbit ner och bara 25 upp.

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Medlem

Okej, så jag gjorde som Asus-support ville, och bytte enheten.

Nu har jag precis startat den, och utan att göra en enda inställning så har jag 25Mbit ner och 50Mbit upp som enda enhet på 5Ghz-bandet.

Det är alltså inte routern som är sönder, per se, den fungerar bara inte bra med min anslutning!

Hur fasen ska jag gå vidare nu? Är det någon idé att driva vidare detta mot Asus-supporten?

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloWn:

Okej, så jag gjorde som Asus-support ville, och bytte enheten.

Nu har jag precis startat den, och utan att göra en enda inställning så har jag 25Mbit ner och 50Mbit upp som enda enhet på 5Ghz-bandet.

Det är alltså inte routern som är sönder, per se, den fungerar bara inte bra med min anslutning!

Hur fasen ska jag gå vidare nu? Är det någon idé att driva vidare detta mot Asus-supporten?

Det hela är mycket märkligt, jag ska höra med vår bredbandskille på jobbet på måndag. Han jobbar med projektledning kring fiberutbyggnad i hela kommunen och borde hört talas om detta om det existerar.
Om det nu är så att det existerar så har jag svårt att se att vi ska kunna göra något åt saken. ISPn äger inte fiberutrustningen. De som äger fiberutrustningen kommer bara bry sig om att vi får 100Mbit ut ur kabeln vilket vi får. Om de nu ens bryr sig om det. Jag har hört ganska många historier kring nya fiberinstallationer av Zitius där folk har haft 2-10Mbit ut även fast de betalat från 100Mbit. Har de gjort något åt saken? Nupe.
Det enda är om man kan få ut en kille från ASUS eller Netgear som konfar om routern så att den trivs med fiberswitchen men det skulle man garanterat få pröjsa för. Utan någon garanti om att det blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos:

Det hela är mycket märkligt, jag ska höra med vår bredbandskille på jobbet på måndag. Han jobbar med projektledning kring fiberutbyggnad i hela kommunen och borde hört talas om detta om det existerar.
Om det nu är så att det existerar så har jag svårt att se att vi ska kunna göra något åt saken. ISPn äger inte fiberutrustningen. De som äger fiberutrustningen kommer bara bry sig om att vi får 100Mbit ut ur kabeln vilket vi får. Om de nu ens bryr sig om det. Jag har hört ganska många historier kring nya fiberinstallationer av Zitius där folk har haft 2-10Mbit ut även fast de betalat från 100Mbit. Har de gjort något åt saken? Nupe.
Det enda är om man kan få ut en kille från ASUS eller Netgear som konfar om routern så att den trivs med fiberswitchen men det skulle man garanterat få pröjsa för. Utan någon garanti om att det blir bättre.

Jo mitt hopp börjar falna. Hade jag bara haft mitt kvitto hade jag kunnat göra ett återköp, men det ville han inte göra utan kvitto, trots att han fann mitt köp och hade kvittokopian framför sig. Jag får väl dra samma visa en gång till när Teknikmagasinet fått in routrar i samma prisklass från annan leverantör, för att byta skulle tydligen gå bra.

Jag testade förresten en liten fuling – eftersom jag fick ut höga hastigheter via WAN-LAN så tänkte jag att det kanske hjälper om jag sätter en enhet emellan. Jag ställde alltså om routern till ren AP och kopplade in min N56U emellan med inaktiverat WIFI.

Ingen framgång.

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloWn:

Jo mitt hopp börjar falna. Hade jag bara haft mitt kvitto hade jag kunnat göra ett återköp, men det ville han inte göra utan kvitto, trots att han fann mitt köp och hade kvittokopian framför sig. Jag får väl dra samma visa en gång till när Teknikmagasinet fått in routrar i samma prisklass från annan leverantör, för att byta skulle tydligen gå bra.

Jag testade förresten en liten fuling – eftersom jag fick ut höga hastigheter via WAN-LAN så tänkte jag att det kanske hjälper om jag sätter en enhet emellan. Jag ställde alltså om routern till ren AP och kopplade in min N56U emellan med inaktiverat WIFI.

Ingen framgång.

Ska inte behövas kvitto. Det ska räcka med att du kan visa kontoutdrag på när du köpt varan.

Enligt konsumentverket. "Har du inte kvar kvittot kan du använda ett kontoutdrag där det framgår var du handlat för att bevisa att du köpt varan."

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Så gå tillbaka och visa det för dom så ska du se att dom blir lite mera hjälpsamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Ska inte behövas kvitto. Det ska räcka med att du kan visa kontoutdrag på när du köpt varan.

Enligt konsumentverket. "Har du inte kvar kvittot kan du använda ett kontoutdrag där det framgår var du handlat för att bevisa att du köpt varan."

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Så gå tillbaka och visa det för dom så ska du se att dom blir lite mera hjälpsamma

Jag frågade mest av ren nyfikenhet, och han hade inte möjligheten nu, utan "kanske på måndag". Det var väl för mycket folk helt enkelt.

Vidare ville jag gärna ha en likadan till att börja med, eftersom jag då kunde utesluta att routern var trasig. Nu vet jag bättre än att använda Asus efter återköpet.

Jag ser mycket fram emot att få höra om Deimos snack med bredbandssnubben på måndag – kanske framkommer det någon magisk lösning som gör att jag kan slippa ta mig de 7 milen till Bönköping (ursäkta, jönköping) för att lämna in eländet igen.

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloWn:

Jo mitt hopp börjar falna. Hade jag bara haft mitt kvitto hade jag kunnat göra ett återköp, men det ville * "han" inte göra utan kvitto, trots att han fann mitt köp och hade kvittokopian framför sig. Jag får väl dra samma visa en gång till när Teknikmagasinet fått in routrar i samma prisklass från annan leverantör, för att byta skulle tydligen gå bra.

Jag testade förresten en liten fuling – eftersom jag fick ut höga hastigheter via WAN-LAN så tänkte jag att det kanske hjälper om jag sätter en enhet emellan. Jag ställde alltså om routern till ren AP och kopplade in min N56U emellan med inaktiverat WIFI.

Ingen framgång.

Köp teknikprylar på nätet, så slipper du vara osäker.

Själv har jag inte köpt hårdvara i en fysisk butik på ca 6 år.

Många fysiska butiker vill svåra sig med öppet köp, då det inte finns en lag på det.
Många småbutiker i mindre städer kan vara väldigt svåra t e x.

Då skall man helst säga innan köpet, att man vill ha den på öppet köp, och så skall säljaren notera det på kvittot

Handlar du via nätet så är du garanterad 14 dagars ångerrätt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kör inte en del radioamatörer på 5 ghz? Är det otänkbart att det är radiobaserad interferens som orsakar störningarna om de nu bara upplevs via wifi? Inga konstiga industrier i närheten? Låna hem spektrumanalysator å kika?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Just det. |
|#8792xx | "Är man dum i huvet får hela kroppen lida" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaLy:

Kör inte en del radioamatörer på 5 ghz? Är det otänkbart att det är radiobaserad interferens som orsakar störningarna om de nu bara upplevs via wifi? Inga konstiga industrier i närheten? Låna hem spektrumanalysator å kika?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag uppmäter alltså exakt på pricken samma hastigheter oavsett vilket band jag använder. Det är något annat som är hindret, sanna mina ord!

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos:

Det hela är mycket märkligt, jag ska höra med vår bredbandskille på jobbet på måndag. Han jobbar med projektledning kring fiberutbyggnad i hela kommunen och borde hört talas om detta om det existerar.
Om det nu är så att det existerar så har jag svårt att se att vi ska kunna göra något åt saken. ISPn äger inte fiberutrustningen. De som äger fiberutrustningen kommer bara bry sig om att vi får 100Mbit ut ur kabeln vilket vi får. Om de nu ens bryr sig om det. Jag har hört ganska många historier kring nya fiberinstallationer av Zitius där folk har haft 2-10Mbit ut även fast de betalat från 100Mbit. Har de gjort något åt saken? Nupe.
Det enda är om man kan få ut en kille från ASUS eller Netgear som konfar om routern så att den trivs med fiberswitchen men det skulle man garanterat få pröjsa för. Utan någon garanti om att det blir bättre.

Har du hunnit snacka med din expert? Jag drar efter halmstrån här :/

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloWn:

Har du hunnit snacka med din expert? Jag drar efter halmstrån här :/

Jo han var borta igår men pratade med honom imorse. Vi misstänker dålig peering hos min ISP bredbandstjänster i dalarna ab. Detta eftersom jag upptäckt att jag visserligen har 97/12 mot bredbandskollen trådat men att jag aldrig lyckas komma upp i de hastigheterna mot någon annan server jag testar mot. När trafiken tar andra vägar kommer jag bara upp i 30-70Mbit/s även trådat.
Enligt honom så förekommer det ofta att mindre aktörer får kapacitetsproblem när de växer sig lite för stora då de köper kapacitet hos andra bolag. Jag körde tracert och såg där att trafiken går genom något helt annat företags fibernät så det är nog troligt att så är fallet.
Att det fungerar bra mot bredbandskollen är inte heller så konstigt då den mindre ISPn såklart ser till att köpa på sig rejält med kräm mot dessa servrar. i 99 fall av 100 så testar ju folk mot bredbandskollen och är nöjda om de får rätt hastighet där.

Jag har nu lyckats bryta avtalet och uppkoppling mot det lokala företaget och ska koppla upp mig mot bahnhofs nät ikväll när jag kommer hem. Förmodligen kommer detta även lösa problemet med låga trådlösa hastigheter.

Edit: Läste snabbt igenom tråden men det framkommer inte vad du har för ISP? Kan du råkat ut för något liknande kanske? Eftersom du hade bra hastighet men att det nu blivit sämre. I såfall så är det nog bara för dig att testa byta ISP för det har absolut betydelse för bandbredden. Alla rekommenderar ju bahnhof här på sweclockers. Det gör också folk "som kan" även här på jobbet hos mig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Deimos:

Jag har nu lyckats bryta avtalet och uppkoppling mot det lokala företaget och ska koppla upp mig mot bahnhofs nät ikväll när jag kommer hem. Förmodligen kommer detta även lösa problemet med låga trådlösa hastigheter.

Wifi har mycket lite med din isp att göra, det beror till > 99% på dina lokala radioförhållanden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har problem med mitt RT-N66U här också, får endast 120/50 när jag kör trådat och har N66U inkopplad med Comhems router bryggad. Tar jag bort N66U och kör modemet som router får jag 500/50.

Tur det är 3 års garanti på Asus routrarna.

Har dock aldrig kommit över 70mbit trådlöst där jag bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos:

Jo han var borta igår men pratade med honom imorse. Vi misstänker dålig peering hos min ISP bredbandstjänster i dalarna ab. Detta eftersom jag upptäckt att jag visserligen har 97/12 mot bredbandskollen trådat men att jag aldrig lyckas komma upp i de hastigheterna mot någon annan server jag testar mot. När trafiken tar andra vägar kommer jag bara upp i 30-70Mbit/s även trådat.
Enligt honom så förekommer det ofta att mindre aktörer får kapacitetsproblem när de växer sig lite för stora då de köper kapacitet hos andra bolag. Jag körde tracert och såg där att trafiken går genom något helt annat företags fibernät så det är nog troligt att så är fallet.
Att det fungerar bra mot bredbandskollen är inte heller så konstigt då den mindre ISPn såklart ser till att köpa på sig rejält med kräm mot dessa servrar. i 99 fall av 100 så testar ju folk mot bredbandskollen och är nöjda om de får rätt hastighet där.

Jag har nu lyckats bryta avtalet och uppkoppling mot det lokala företaget och ska koppla upp mig mot bahnhofs nät ikväll när jag kommer hem. Förmodligen kommer detta även lösa problemet med låga trådlösa hastigheter.

Edit: Läste snabbt igenom tråden men det framkommer inte vad du har för ISP? Kan du råkat ut för något liknande kanske? Eftersom du hade bra hastighet men att det nu blivit sämre. I såfall så är det nog bara för dig att testa byta ISP för det har absolut betydelse för bandbredden. Alla rekommenderar ju bahnhof här på sweclockers. Det gör också folk "som kan" även här på jobbet hos mig.

Jag har Bredband2 via vårt statsnät.

Att det skulle bero på bandbreddsproblem låter för mig osannolikt. Vilken server jag än mäter mot med datorn direktkopplad på fiberkonvertern så får jag nära 100Mbit både upp och ner. Trådat får jag oftast samma resultat (inte alltid), och då även mot andra servrar.

Det är alltså isolerat till Wifi för min del. Jag tänkte testa att koppla in routern nere på jobbet och mäta om jag får reducerad hastighet där – det är samma fibernät, men en annan ISP.

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Wifi har mycket lite med din isp att göra, det beror till > 99% på dina lokala radioförhållanden.

Har du läst tråden så kanske du kunde förstå att man misstänker ett sådant fel.

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bloWn:

Har du läst tråden så kanske du kunde förstå att man misstänker ett sådant fel.

Jag svarade med anledning av att det nämndes i citatet att man hoppades att ett byte av isp skulle leda till bättre hastighet över wifi och jag har läst tråden och vill egentligen bara påpeka att det är oerhört ovanligt att wifiprestandan har något med ispn att göra, har läst ett om ett väldigt litet antal fall där wifi stört ut annan utrustning och på så sätt påverkat det indirekt för det hade ju egentligen inget med ispn att göra i det fallet heller utan hade påverkat på samma sätt oavsett isp om man använt samma hårdvara.
Det är oerhört ovanligt att wifi inte för sitt eget liv och inte har något med nått annat som inte är radiorelaterat att göra.

Att byta isp har inget som helst direkt samband med wifiprestandan, men kan ev påverka indirekt om man byter ut nån hårdvara i samband med bytet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Wifi har mycket lite med din isp att göra, det beror till > 99% på dina lokala radioförhållanden.

Hm.. Det finns ingen förklaring till varför jag skulle ha störningar i luften. Vår by ligger så att vi har åkermark runtom, finns ingenting inom den närmaste milen mer än bondgårdar. Mitt i ingenstans. Men visst, det sitter någon sändare 1 km bort, vet inte vad den gör. Förmodligen telia 4G för där har vi fin skjuts i grejerna. Men att den ska störa ut alla frekvenser? Känns ju väldigt osannolikt. Blir väl att ta in något mätinstrument annars för att kolla om jag har störningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag svarade med anledning av att det nämndes i citatet att man hoppades att ett byte av isp skulle leda till bättre hastighet över wifi och jag har läst tråden och vill egentligen bara påpeka att det är oerhört ovanligt att wifiprestandan har något med ispn att göra, har läst ett om ett väldigt litet antal fall där wifi stört ut annan utrustning och på så sätt påverkat det indirekt för det hade ju egentligen inget med ispn att göra i det fallet heller utan hade påverkat på samma sätt oavsett isp om man använt samma hårdvara.
Det är oerhört ovanligt att wifi inte för sitt eget liv och inte har något med nått annat som inte är radiorelaterat att göra.

Att byta isp har inget som helst direkt samband med wifiprestandan, men kan ev påverka indirekt om man byter ut nån hårdvara i samband med bytet.

Till saken hör dock att jag har utmärkt wifiprestanda vilket också framgått i tråden.
Problemet uppstår när jag ska hämta data från Internet över wifi.
Så jag är försiktigt optimistisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos:

Till saken hör dock att jag har utmärkt wifiprestanda vilket också framgått i tråden.
Problemet uppstår när jag ska hämta data från Internet över wifi.
Så jag är försiktigt optimistisk

Exakt precis min upplevelse. Jag har fullt acceptabla hastigheter över bägge Wifi-banden, men inte när Wan-porten blandas in.

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan kanske uppleva problemen med wifi men det har i så fall med hårdvara att göra, de beror knappast på ispn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan kanske uppleva problemen med wifi men det har i så fall med hårdvara att göra, de beror knappast på ispn.

Deimos har ju testat att ta med sig sin router till jobbet, och där försvinner felet med wifi. Jag har bytt in min router och fått en ny, helt utan förbättring. Mäter jag med datorn direkt kopplad till fiberkonvertern så har jag alltid maxhastighet.

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bloWn:

Deimos har ju testat att ta med sig sin router till jobbet, och där försvinner felet med wifi. Jag har bytt in min router och fått en ny, helt utan förbättring. Mäter jag med datorn direkt kopplad till fiberkonvertern så har jag alltid maxhastighet.

Ja och min poäng är det att Deimos skrev att han hoppas att ett byte av isp påverkar wifin, det har jag oerhört svårt att tro kan hända, däremot kanske ett byte av hårdvara i samband med bytet kan påverka om utrustningen stör på något sätt, men i så fall skulle samma hårdvarubyte med dagens isp ge samma skillnad.
Det finns väl ingen rationell teknisk förklaring till att ett byte av isp i sig skulle påverka wifiprestandan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan kanske uppleva problemen med wifi men det har i så fall med hårdvara att göra, de beror knappast på ispn.

Må hända att du har rätt. Jag är ödmjuk inför detta faktum och att du läst mycket på Internet i ämnet. Jag är ingen expert inom området men det jag frågar mig är om det verkligen är så svart och vitt. Överhuvudtaget är nätverk ett jäkla meck och det är därför jag håller mig utanför området Jag upplever att de som får mest skit i min bransch är de som håller på med nät.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Deimos:

Må hända att du har rätt. Jag är ödmjuk inför detta faktum och att du läst mycket på Internet i ämnet. Jag är ingen expert inom området men det jag frågar mig är om det verkligen är så svart och vitt. Överhuvudtaget är nätverk ett jäkla meck och det är därför jag håller mig utanför området Jag upplever att de som får mest skit i min bransch är de som håller på med nät.

Det låter som du har störningar av nån sort, om routrarna går ok på jobbet men inte hemma så skulle det tex kunna vara så att wifi påverkar fiberkonvertern, har du provat att mäta över kabel mot Bredbandskollen samtidigt som du ser till att ha så mycket trafik du kan på wifi ?

En annan möjlig orsak är att du på nått sätt ändrade trafiken när du testade på jobbet, tex att du fick färre anslutningar så routern inte behövde jobba lika hårt eller inte fick minnesbrist eller liknade orsaker som ev skulle kunna påverka routern om den ansluts via en helt annan brandvägg men det borde i så fall även påverka den kablade anslutningen såvida det inte ger nåt indirekt wifiproblem tex genom att routerns cpu och minne värmer upp wifikretsarna så de fungerar sämre när man har många anslutningar öppna.
Ja jag vet att det kanske är lite långsökta anledningar men de är tekniskt sett mer troliga än att ispn i sig påverkar.
Och min hemmarouter har också en kylfläkt att ta till vid behov och det är inget som är direkt vanligt även om många lite mer kraftfulla enheter kanske skulle behöva det, däremot är ju Ciscos fläktar mest störande men de behövs när prylarna lastas hårt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du har störningar av nån sort, om routrarna går ok på jobbet men inte hemma så skulle det tex kunna vara så att wifi påverkar fiberkonvertern, har du provat att mäta över kabel mot Bredbandskollen samtidigt som du ser till att ha så mycket trafik du kan på wifi ?

En annan möjlig orsak är att du på nått sätt ändrade trafiken när du testade på jobbet, tex att du fick färre anslutningar så routern inte behövde jobba lika hårt eller inte fick minnesbrist eller liknade orsaker som ev skulle kunna påverka routern om den ansluts via en helt annan brandvägg men det borde i så fall även påverka den kablade anslutningen såvida det inte ger nåt indirekt wifiproblem tex genom att routerns cpu och minne värmer upp wifikretsarna så de fungerar sämre när man har många anslutningar öppna.
Ja jag vet att det kanske är lite långsökta anledningar men de är tekniskt sett mer troliga än att ispn i sig påverkar.
Och min hemmarouter har också en kylfläkt att ta till vid behov och det är inget som är direkt vanligt även om många lite mer kraftfulla enheter kanske skulle behöva det, däremot är ju Ciscos fläktar mest störande men de behövs när prylarna lastas hårt.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/81D9ujFyelL._SL1500_.jp...

När jag testar på routern hemma har jag aldrig mer än en enhet ansluten och jag har testat både med och utan brandvägg på, helt utan att det påverkar hastigheten något. Jag har även testat att mäta hastigheter medan jag har ytterligare en enhet igång som strömmar video över internet, och då sjunker resultatet motsvarande.

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox