Windows 10 ger nya ikoner för papperskorgen, kontrollpanelen och favoriter

Permalänk
Medlem

Snyggt eller fult är visserligen en smaksak, men det känns så tydligt att temat är platt bara för att vara trendigt och "nåt annat" än tidigare utseende. Inte för att det är en förbättring i sig. Fel ände att börja i enligt mig.

Själv tycker jag det är extremt fult. Tillbaka 25 år i utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Microsoft sparade säkert mycket på att anställa praktikanter att göra ikoner i paint.
En sparad krona är en tjänad krona!

Nä men det går säkert bra att köra den på raspberry pi 2 nu med det speciella stödet för den och ett aningen nerbantat OS och minimal grafik.
http://dev.windows.com/en-us/featured/raspberrypi2support

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Rekordmedlem

Så extremt ful 80tals design att det ensam är en anledning att låta bli win 10 också.
Det verkar som om det får bli Linux på heltid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så länge som jag kan installera iconpackager och faenza temat så bryr jag mig ringa vilka default ikoner microsoft släpar in. Deras ikoner har alltid sett fördjävliga ut efter windows 3.11.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Så extremt ful 80tals design att det ensam är en anledning att låta bli win 10 också.
Det verkar som om det får bli Linux på heltid.

HAHAHAHA! Är du seriös? xD

Permalänk
Medlem

Härligt, känns skönnt med nya, uppfräschning från gamla windows till 2000 var marginellt, med Windows xp vart det uppfräschade sedan dess har det inte hänt så mycket. Bra gjort.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

När Windows 8 kom exploderade alternativen av startmenyer på webben. När Windows 10 släpps så tror jag det är ikonpaketens tur att explodera i fokus.

Byta ikoner är inget nytt, har gått i evigheter och lär väl vara möjligt framöver också om inte Microsoft förhindrar det. Oavsett vilket Windows man kommer ifrån till 10an verkar konsensus vara att, det är OK. Men de här ikonerna tror jag inte bli långlivade.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Ikonerna ser både retro och moderna ut, jag gillar det men det visst känns det lite ovant. Ser dock fram emot att testa.

Tänk om Microsoft officiellt kunde börja stödja användarskapade ikonpaket, tror att det skulle bli en succé.

Visa signatur

🌟 A N I M A T Ö R
💚 robpoke.com

Permalänk
Medlem

fy fan va fula

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Färgvalet på mapparna är ju katastrofalt efter uppdateringen till 9926, trode jag hade ställt in för mycket färg på skärmen.

Permalänk
Medlem

Verkligen tråkiga och fula ikoner, jag gillar inte att MS går till 2D ikoner istället för transparenta 3D ikoner som i Win 7.

I ett mobil os hade jag kunna tycka det var ok men inte på en workstation. Varför ska MS alltid strula till det. Microsoft måste anställa ordentliga fromgivare och designers, Mac OS är fortfarande snyggare än Windows 7 även om man piffat till Win 7 men nu tar dom ett kliv nedåt igen från Windows 8 som såg ut som hej kom och hjälp mig. MS får IG i design igen. Och som vanligt skeppar dom MS Paint som hängt med sedan Windows 3.1

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gillar vad jag ser!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte så mycket om utseendet, gillar man det inte så kan man säkert fixa det på nått sätt.

Nu vill jag veta vad som har hänt under ytan, vad de har gjort för att det ska bli ett bättre OS än windows 8.1. Jag hoppas att de drar igång en blog liknande 'building windows 8' snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Classic temat finns att välja i Windows 7 också.

Jag föredrar det eftersom det gör det det ska och inget mer. Det är grått, så det är inte i vägen, och klickbart vs inte klickbart blir tydligt i och med pseudo-3D effekten på knappar. Jag inser som sagt att jag tillhör en minoritet men att döma av feedback-appen finns det såpass många som vill ha det så de kunde i alla fall ha det som valmöjlighet, som i Windows 7.

Håller med.
Classic är det bästa som microsoft uppfunnit i UI väg. Speciellt för oss synskadade då pseudo 3-d ger bra kontrast och visar tydligt vad som är interaktionselement. I platta interfaces måste vi påtvingas högkontrastfärgscheman som får hela faderittan att se ut som DRI Gem på atari.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon42512:

HAHAHAHA! Är du seriös? xD

Ja det där är så jädra illa att det ensamt är en anledning att avstå såvida de inte betalar för att man ska använda skiten, att ge ut 10an gratis duger inte, den enda fördelen hittills i 10an verkar bli att de inför flera skrivbord som standard, kombinerat med filkopieringen från 8an så finns det alltså 2 verkliga förbättringar men 1000 tals försämringar jämfört med Win 7.
Det är dags att lämna MS för gott om de fortsätter att skita i vad användarna tycker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det där är så jädra illa att det ensamt är en anledning att avstå såvida de inte betalar för att man ska använda skiten, att ge ut 10an gratis duger inte, den enda fördelen hittills i 10an verkar bli att de inför flera skrivbord som standard, kombinerat med filkopieringen från 8an så finns det alltså 2 verkliga förbättringar men 1000 tals försämringar jämfört med Win 7.
Det är dags att lämna MS för gott om de fortsätter att skita i vad användarna tycker.

Oj, jag kör previewn på alla stationära hemma och alla är jättenöjda. Allt fungerar (numera) som det ska, bättre än med win7 faktiskt.
Även jag är helnöjd.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på att vara minimalistisk och att ha ikoner som ser ut att vara ritade i Paint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Lite lustigt att se folk påpeka att det påminner om design vi haft för länge sedan? Är det på något sätt en nyhet att det är så mode och trender brukar fungera? Det som nyligen blev omodernt är helt ute, medan det som varit omodernt länge till slut kommer tillbaka som inspirationskälla. Nu kanske ett forum som detta inte har den största delen modeintresserade medlemmar, men konceptet borde ändå inte vara främmande.

Långt från alla av oss är fast i mode-träsket och måste ha vit färg på köksluckorna för att det är mode detta året. Mode är något som skapats för att sälja skit till folk som inte vet bättre.

Skrivet av leafbranch:

Funktion verkar inte vara viktigt på Sweclockers, så länge neonljus och LED fläktar inte klassas som funktionalitet såklart.

Tvärt om, funktion ÄR viktigt. Och Windows 7an har fungerat klockrent, stilrent och anpassningsbart länge nu. Varför det måste se ut som om ens unge ritat ikonerna förstår jag inte hur det skulle bättra funktionen. Om de bara skulle gå på funktion, så hade det stannat som Windows 7. De ville istället ha neonfärger och extrema "LED" kontraster, som ser för jäkligt ut i tex Win 8.

Skrivet av MultiMan:

Jag gillar vad jag ser!

Skrivet av Azodan:

Bryr mig inte så mycket om utseendet, gillar man det inte så kan man säkert fixa det på nått sätt.

Nu vill jag veta vad som har hänt under ytan, vad de har gjort för att det ska bli ett bättre OS än windows 8.1. Jag hoppas att de drar igång en blog liknande 'building windows 8' snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, här i ligger min poäng.
Jag kan leva med ikonerna, jag kan leva med utseendet, om jag kan ändra det till som jag vill. Men eftersom de verkar ta bort alla 3D ikoner, alla 3D fönster, och alla möjligheter att göra detta utan att stormodda OSet, så gör de samma miss igen som med startmenyn i 8an.
- Ta inte bort valmöjligheter, lägg till dem!

Permalänk
Medlem

Flat design är generellt snyggt, men detta var sjukt fult. De behöver slipa att tag till på detta!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Snusfri

Underbart att slippa pråliga och groteskt fula "3D" ikoner från Vista/Win7.
Hoppas verkligen att det vidriga Aero aldrig kommer tillbaka.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Fantastiskt fult. Blir till att ändra det första man gör.

Permalänk

Fint tycker jag. Men vi kommer alla hata dem i en månad eller två innan vi vänjer oss. Sånt är livet.

Permalänk
Medlem

Förstår inte, tror Apple, MS osv att det ser snyggare ut med platta ikoner och färgglatt tema? Ser gammalt och tråkigt ut bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakmakkan:

Har dom gått tillbaka 15 år när det gäller ikoner eller?
Tycker att dom där ser förjävliga ut.

Till och med Windows 3.1's ikoner är snyggare

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Skulle hellre sett ett mörkare tema, men man kanske vänjer sig...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Windows 10 kanske blir ett ganska bra OS, men snyggt blir det INTE.
Tyvärr sänks också användarvänligheten rejält för många PGA Microsofts platta tråkiga fula utseende.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

yey dags att börja byta ut W7 nu^^ och hellre att de fräschar upp det med nya ikoner än gör det med touch interface in mindxD

appropå det så är jag lite sugen på att testa versionen av windows 10 som ligger ute nu, hur stabil är den i spel osv? dessutum skulle jag vilja få asus 3 way opimization att fungera då det känns dumt att jag betalat för ett moderkort med en del av det urfunktion:P

Permalänk
Medlem

Har inte Microsoft råd med en designer? Så programmerarna själva slipper sitta i paint och hitta på...

Alltså, inget emot platt direkt. Men dessa ser verkligen amatörmässiga ut.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Samtidigt finns det en betydande skillnad mellan mode och ett GUI. En dator är primärt ett verktyg, något vi använder för att uppnå ett annat mål. Och bör därför anpassas till detta. Och här spelar ikoner in, och hur lätt det är att identifiera en viss funktion t.ex.

Det kan ju vara så att moderna GUI är bättre än äldre, men tycker samtidigt att det varit mycket ett steg framåt och två bakåt i GUI-hänseende senaste åren.

Men nu riktade sig min kommentar inte till de som uttryckte en åsikt om tydligheten utan de som pratade om likheter med äldre design på ett sätt som om designtrender inte alltid betett sig på det sättet.

Inte för att jag ser något problem med tydligheten, men det är som sagt en annan diskussion.

Permalänk

Jag brukar inte vilja gnälla på nya saker i Windows.
Men detta var ju bottenskikt. Hur fult som helst.
Men jag får väl ändra som jag alltid gjort.

http://www.ladda-upp.se/bilder/fcwlqzdkhwtlwu/

http://www.ladda-upp.se/bilder/tobliinvuxmdf/

http://www.ladda-upp.se/bilder/uiarzajddzclfe/

http://www.ladda-upp.se/bilder/qbmcmpsstbqnhj/

Så här ska det se ut.