Vilken router har bästa appen för "föräldrakontroll"?

Permalänk
Medlem

Vilken router har bästa appen för "föräldrakontroll"?

Hej!
Jag skall köpa en trådlös router och vill väldigt gärna ha en där jag via en iPhone app kan slå av eller på internet access för de datorer och trådlösa enheter som är kopplade till routern. Helst skulle jag vilja få upp en lista på min iPhone app där jag ser, helst i klartext, vilka enheter som är uppkopplade mot routern och där jag helt enkelt kan slå av och på internet access. Så, exempelvis, när sonen sitter hemma och tittar på Netflix på tider när han i stället borde plugga, så vill jag enkelt kunna koppla bort hans iPad från internet. Detsamma vore bra även för de datorer som körs via LAN. Och helst skulle jag vilja kunna namnge MAC-adresserna i klartext så att man slipper fundera över vilka MAC-adresser som hör till vilken dator/enhet.

Så vilken av tillverkarna, Linksys, Asus, Netgear, D-Link, etc, har den bästa appen för något sådan jag beskriver ovan?

Går det dessutom att endast blockera viss typ av Internet-trafik på enhetsnivå? Dvs att från en viss dator/enhet ENBART tillåta vissa hemsidor, spel, etc?

Tacksam för råd och tips!

Permalänk
Medlem

Ciscos Linksys Smart Wifi App, tveklöst.

Enkelt GUI, går att se i realtid vilka enheter som är uppkopplade, går att styra mängden bandbredd dessa ska få, går att stänga av internet till dem helt osv.

Du kan ställa in för vissa enheter att de endast kan komma åt vissa sidor, men tänk på att det går att komma runt genom att byta DNS-server oftast.

Googla på Linksys app så kan du kolla själv.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Valfri router som du kan installera Tomato USB på (gärna Shibbys variant). Jag har själv använt en WNR3500Lv2 och RT-N66U.

Permalänk
Medlem

Stort tack för snabba svar! Jag skall kolla in Linksys app. Och Tomato USB har jag aldrig hört talas om, så det blir spännande att kolla upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

Stort tack för snabba svar! Jag skall kolla in Linksys app. Och Tomato USB har jag aldrig hört talas om, så det blir spännande att kolla upp!

http://www.linksysinfo.org/index.php?forums/tomato-firmware.3...
http://tomato.groov.pl/