Asus ROG Swift PG278Q 27" 1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Haeggenn:

Tja! Har ett gäng frågor jag hoppas ni kan svara på innan man vågar beställa denna skärm.

- Är det fortfarande problem med skärmarna från "E8" om man beställer i dagsläget? Och vilka andra ska man akta sig för?

- Går det att tilta skärmen neråt? Tittat massvis med videos på nätet efter det utan resultat.

- Hur bra kommer t ex BF4 flyta på med 144hz med dessa specs: Intel Core i7 2600K 3,4GHz - MSI GeForce GTX 970 Gaming - 16GB Ram Corsair Vengeance, kommer man kunna spela i Ultra som nu med skitskärm eller behöver man 2 kort för att den ska palla?

- Sitter med en Samsung TFT 24" S24A350H LED just nu som jag tänkt använda som andra skärm, pallar burken köra 2 skärmar varav ena kör BF4 i ultra på 144hz t ex?

Kanske helt självklara frågor, men hoppas på snälla svar! ZOMG

Har exakt din uppsättning.
Kör nästan allt på Ultra, 144Hz och 4k. Utom kantutjämning.
Ligger på runt 100fps.
Har gjort en recension tidigare i denna tråd med min uppsättning. Kolla upp den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8600k @ 4.5Ghz | Asus ROG STRIX Z370-F | 16GB 2300mhz | ASUS ROG STRIX GTX 1080Ti OC 11GB | 256GB Samsung M.2 | Corsair H100i | Corsair R570X White | ASUS ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Är också nyfiken på detta. har ju varit så mycket problem med denna skärm och även andra skärmar över lag så man blir lite orolig. Sitter fortfarande och velar mellan denna 27" eller vänta lite och köpa en 34" curved. Spelar i dag på 3 skärmar och är som sagt var rädd att 27" blir lite litet.

tjena... fått hem min skärm för nån dag sen och kanske har man "tur" eller nåt men den har inte visat sig nåt konstigheter ännu... men så som man läser så verkar det visa sig efter par veckor användning... men är iaf nöjd med den...

mvh

Visa signatur

Lian LI O11 XL | ASUS B850-E | 9950X3D | 64 GB RAM | ASUS 9070XT PRIME | WD SN850x 4TB | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFT OLED |

Permalänk
Medlem

Jag vill upplysa om denna tråd, speciellt för er som har problem. Det har uppstått ett rykte om att gsync modulen inte fixar den överklockning asus har gjort för att den ska klara 1440p 144hz som ligger utan för specen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackeofsweden:

Ligger på runt 100fps.
Har gjort en recension tidigare i denna tråd med min uppsättning. Kolla upp den.

Låter awesome! Väntar fortfarande på att någon ska rea ut den lite, köper direkt då

Permalänk
Medlem

Funderar på att returerna min skärm nu. Har kommit fram till att jag gjorde rätt i att störa mig på eftersläpningarna/"motionblurren" trots allt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Funderar på att returerna min skärm nu. Har kommit fram till att jag gjorde rätt i att störa mig på eftersläpningarna/"motionblurren" trots allt.

Du borde definitivt returnera. Min flyter på enormt mycket.
Dock har jag något glansigt på mitten av min skärm, någon som har någon aning vad det kan vara?

Med skärmen avstängd så ser jag något ojämnt mönster på mitten av skärmen, ganska stort. Ser ut som det "matta" filtret är skadat och att det är blank skärm under.. Det syns ENBART om jag ställer mig upp med ljus... Vad kan det vara? Som sagt, inget som stör egentligen då det inte märks förutom vid avstängd skärm och ovanifrån.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ackeofsweden:

Ligger på runt 100fps.

Hur får du 4K på en skärm som går i 1440p?Jag har den själv så jag vet,om du inte upskalar givetvis men då får du inga 100 fps i något utom väldigt gamla spel:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Dom skärmarna webhallen har som är fynvara klass 3. Dom har antagligen samma fel som skrivits om i tråden?
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/210903-a...
Det var ju ändå ett par stycken begagnade dom hade..

Permalänk
Medlem

Tusan, vet inte vilken skärm jag skulle skaffa om jag väljer att returnera min Swift.

Swiften må ha många problem, men G-sync är något jag har vant mig vid och nu kommer jag antagligen aldrig kunna spela på en skärm utan G-sync/Free-sync igen. Försökte spela lite Dying Light på min BenQ GL2450 (vanlig 60 Hz TN-panel) precis, och trots högre FPS var spelupplevelsen minst sagt hemsk. Betydligt sämre flyt och screentearing överallt.

Tittade lite på BenQ XL2420G, men tycker att 5500:- är lite väl saftigt, med tanke på att den bara är på 1080p, och jag bara gav en femhundring mer för Swiften.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem

Du kan returnera den och avvakta en stund. Kommer ju flera nya skärmar och swiften lär iaf få hoppa ner i pris under nästa månad om de vill sälja.

XL2730Z och XG270HU med samma panel fast ingen gsync lär driva ner priset en bit

XB270HU och nya swift skärmarna lär också trilla in under Mars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Du kan returnera den och avvakta en stund. Kommer ju flera nya skärmar och swiften lär iaf få hoppa ner i pris under nästa månad om de vill sälja.

XL2730Z och XG270HU med samma panel fast ingen gsync lär driva ner priset en bit

XB270HU och nya swift skärmarna lär också trilla in under Mars.

nvm hittade!

Permalänk
Medlem

Vågar man köpa en Rog Swift, eller gör man bättre i att vänta på andra alternativ. Kan tilläggas att jag i så fall kommer köpa en begagnad köpt i fysisk butik så att garantin kan uttnyttjas.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Vågar man köpa en Rog Swift, eller gör man bättre i att vänta på andra alternativ. Kan tilläggas att jag i så fall kommer köpa en begagnad köpt i fysisk butik så att garantin kan uttnyttjas.

Se för sjutton bara till att den inte varit utbytt innan
(de brukar många gånger fråga efter original-serienummer på första skärmen)
Eller att det står någon annans namn på kvittot, har sett flera råka ut för att de vägrar återköp om man inte är originalägaren, antar att de checkar om det finns saker i loggar eller om nån kontaktat dem förut med serienumret osv
(själv också råkat ut för det på en beggad laptop, som tur var tog ursprungsägaren till sitt förnuft och hjälpte till)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathanknet:

Dom skärmarna webhallen har som är fynvara klass 3. Dom har antagligen samma fel som skrivits om i tråden?
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/210903-a...
Det var ju ändå ett par stycken begagnade dom hade..

"Har används i Asus utställning under Dreamhack "

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobbeH94:

Köpte min för ca 2 veckor sen. Fungerar perfekt. Bästa skärmen jag haft.

Tillverkad Dec 2014. Får hoppas dom börjat korrigera alla barnsjukdomar.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min i slutet av oktober. Jag dras inte heller med några som helst defekter, tack och lov. Däremot blir jag orolig när jag läser att många av problemen tycks utvecklas med tiden. Det tråkigaste med detta är ju att andrahandsvärdet på skärmen rasar, trots att man sitter på en felfri panel. Jag behåller dock min ROG Swift tills dess att jag införskaffat nästa generations grafikkort. Därefter tar jag steget till 4k som då förhoppningsvis nått 144hz. Med lite tur har skärmar med freesync, alt. en reviderad G-syncmodul kommit då.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Se för sjutton bara till att den inte varit utbytt innan
(de brukar många gånger fråga efter original-serienummer på första skärmen)
Eller att det står någon annans namn på kvittot, har sett flera råka ut för att de vägrar återköp om man inte är originalägaren, antar att de checkar om det finns saker i loggar eller om nån kontaktat dem förut med serienumret osv
(själv också råkat ut för det på en beggad laptop, som tur var tog ursprungsägaren till sitt förnuft och hjälpte till)

Den har inte varit utbytt innan, och är köpt i fysisk butik (Netonnet) har ingen aning huruvida namnet står på kvittot dock. Får kolla upp det.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Den har inte varit utbytt innan, och är köpt i fysisk butik (Netonnet) har ingen aning huruvida namnet står på kvittot dock. Får kolla upp det.

Gör det, för att slippa bekymmer, har läst så mycket om skärmen i denna tråd bland annat, att man får väl bli nojig för mindre, jag själv skulle vilja ha skärmen men jag kommer inte chansa för de pengarna på något som verkar så, jag vet inte, oregelbunden i hur de är, antingen är folk toknöjda och säger inte ett pip, eller så är det rena klagomuren och hela tiden säger folk "amen nu, nu vet du, jag har en som är tillverkad i x månad, och den här funkar, det vet jag ju" för att en månad senare fylla på med ny klagosång hur dålig skärmen är..känns ytterst osäkert

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Gör det, för att slippa bekymmer, har läst så mycket om skärmen i denna tråd bland annat, att man får väl bli nojig för mindre, jag själv skulle vilja ha skärmen men jag kommer inte chansa för de pengarna på något som verkar så, jag vet inte, oregelbunden i hur de är, antingen är folk toknöjda och säger inte ett pip, eller så är det rena klagomuren och hela tiden säger folk "amen nu, nu vet du, jag har en som är tillverkad i x månad, och den här funkar, det vet jag ju" för att en månad senare fylla på med ny klagosång hur dålig skärmen är..känns ytterst osäkert

Håller med dig. Priset jag får den begagnade för är otroligt bra. Grejjen är ju dock den att fungerar den inte som den ska så blir det verkligen inte roligt oavsett hur "billig" skärmen var när jag köpte den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en ny skärm på väg nu, men är det fel på den också, blir det nog en retur av båda och så siktar jag på BenQ's Freesync-skärm som släpps senare istället.

Hoppas dock att den fungerar som den ska, jag gillar verkligen skärmen när den inte bråkar med mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Har en ny skärm på väg nu, men är det fel på den också, blir det nog en retur av båda och så siktar jag på BenQ's Freesync-skärm som släpps senare istället.

Hoppas dock att den fungerar som den ska, jag gillar verkligen skärmen när den inte bråkar med mig.

Hur tänkte du nu? -freesync är för AMD kort och dina kort i signaturen är nvidia ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan tilläggas att jag bestämde mig för att dra mig ur affären och se mig om efter andra skärmar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Hur tänkte du nu? -freesync är för AMD kort och dina kort i signaturen är nvidia ?

300-serien är i antågande. Jag är flexibel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Haha, du är en man med visa ord här, jag har väl ungefär tänkt detsamma, alternativt vänta på att Nvidia kliver ur buskarna och erkänner den missen Asus gjorde av misstag när de läckte drivern för den där laptopen med gsync aktiverat i drivern, tycker de ska släppa den till allmänheten för oss med desktopsgrafikkort också så vi kan se och avgöra om modulen är värd "bråket" eller inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

"Har används i Asus utställning under Dreamhack "

Oj missade det.

Skrivet av Minsc S2:

Det verkar som att Inet får in freesync 17:e feb

http://www.inet.se/produkt/2341011/benq-27-xl2730z-144hz-3d-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Glöm inte acers alternativ med samma panel. Har lagt sig riktigt bra i pris för en 1440p 144Hz egentligen. I värsta fall lär resten få sänka sina priser.

Permalänk
Medlem

Jo, Acer XB270HU är också ett väldigt intressant alternativ, i synnerhet pga. AHVA. Finns bara inga offentliga releasedatum på den tyvärr, utan bara ett diffust "släppts antagligen i Mars".

XG270HU däremot är ointressant. Nu när jag vant mig vid G-sync så lär en skärm utan G-sync/Freesync vara outhärdlig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag som inte är så överdrivet insatt när det kommer till ms. ser man stor skillnad på säg ROG Swift med 1ms & den där på 4ms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Suck, April. Dessutom "preliminärt" datum.
8000:- riksdaler också, jädrar...

Lite halvfult att dom kallar det för IPS när det egentligen är AHVA-panel, fast ligger nog snarare okunskap än snikenhet bakom. Mig kvittar det, då jag hellre har AHVA än IPS.

Visa signatur