Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Hjälp med java bok!

Hej!
Undrar om någon vet en bra engelsk programmerings bok för att lära sig java? Jag är inte helt nybörjare fast kan endast göra som mest någon sort av enkelt ordspel.
Mvh Alfred

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera "Java Software Solutions: Foundations of Program Design" vilket är en bok som täcker grunderna i Java. Den används som kurslitteratur på första programmeringskursen på DSV (Stockholms universitet) och jag tycker den är lättläst och täcker många viktiga aspekter av Java samt programmering rent generellt.

Boken på amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Jag kan rekommendera "Java Software Solutions: Foundations of Program Design" vilket är en bok som täcker grunderna i Java. Den används som kurslitteratur på första programmeringskursen på DSV (Stockholms universitet) och jag tycker den är lättläst och täcker många viktiga aspekter av Java samt programmering rent generellt.

Boken på amazon.

Dold text

Boken som murloc rekommenderar är extremt bra. Den börjar med att gå igenom det grundläggande och viktiga koncept inom java (och andra språk) för att mot slutet ta upp bra färdiga bibliotek att ha kännedom om.

Bokens upplägg är att varje kapitel har 3 delar. Första delen går igenom backend programmering. Andra delen tar upp grafiskt och sista är uppgifter för varje kapitel. Min rekommendation är att du fokuserar på del 1 & 3 till och början. Det grafiska kan vara svårt att förstå i början och det blir lätt att du bara kopierar kod utan att förstå vad koden gör. Sen när du är klar med del 1 & 3 av hela boken kan du gå tillbaka till det grafiska.

Permalänk
Medlem

Head first java, utan tvekan.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det där är en gammal utgåva av boken som är ett decennium äldre än den utgåvan jag länkade. Med tiden uppdaterar författarna boken och släpper nya versioner av den, och det är nästan alltid bäst att köpa den senaste utgåvan.