Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpa begagnade komponenter för att sedan sälja komplett dator?

Permalänk

Köpa begagnade komponenter för att sedan sälja komplett dator?

Tjena SweClockers!

Jag blev sugen på att köpa begagnade komponenter för att sedan bygga ihop dem och sälja en komplett dator, undrar nu om någon har gjort detta och om det är värt mödan för att få ihop en slant på det hela.

Jag hade tänkt att satsa på lite low-end komponenter, tex att köpa in delar för runt 3,5k och sälja den på blocket för ungefär 4k.
Kan tillägga att jag fortfarande studerar så att tjäna runt 500kr per dator skulle var en STOR vinst för mig.

Går det att tjäna på det eller är det helt värdelöst?

Permalänk

Säkert helt fel kategori, men tyckte denna var mest relevant.

Permalänk
Medlem

Jag tror du behöver vara väldigt prismedveten om du ska lyckas med det. Det går definitivt, men det är nog inte alltför enkelt.

Permalänk
Medlem

Ofta kan det vara bättre att göra tvärtom.
Köpa en färdig begagnad dator för att sälja delarna styckvis...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Ofta kan det vara bättre att göra tvärtom.
Köpa en färdig begagnad dator för att sälja delarna styckvis...

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer, men köpa delar och sälja med påslag går väl också om man bara vill tjäna ett par hundringar i månaden, men då får man nog spendera dagarna till att sitta och fiska efter sådant.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

Låter väldigt tidskrävande att leta delar, kontrollera pris, göra affär, bygga ihop, kontrollera att det fungerar för att sedan förhoppningsvis sälja. Det finns garanterat mer tidseffektiva sätt att tjäna 500:-.
Sedan finns ju alltid risken att du inte får datorn såld till det pris du begär, eller att du får den såld över huvud taget.
Begagnade delar är ju också lite av en "gamble". Nej jag tycker inte det låter som någon bra affärsidé för en fattig student.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd

det är inte som att "fixa" en bil och sälja. Ofta får man mer av att sälja delarna

Permalänk

Tack för svar grabbar!

Jag fick insperationen från LinusTechTips ScrapYards videos. Jag ska nog göra ett försök iaf, man kan ju ta ett ganska grovt överpris i det flesta fall på blocket. Hehe

Permalänk
Medlem

Ha i åtanke att delarna du köper inte nödvändigtvis ens fungerar som de ska, även om de oftast gör det, inte sällan du som förlorar pengar då utan att ens ha chansen att bygga en dator.

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Ha i åtanke att delarna du köper inte nödvändigtvis ens fungerar som de ska, även om de oftast gör det, inte sällan du som förlorar pengar då utan att ens ha chansen att bygga en dator.

Om det inte fungerar som personen har uppgett i annonsen så är det ju bedrägeri och jag kan kräva pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thedroxer:

Om det inte fungerar som personen har uppgett i annonsen så är det ju bedrägeri och jag kan kräva pengarna tillbaka.

Om den ändå vore så lätt i praktiken.

Permalänk
Entusiast

Jag tror det är oerhört svårt. Själv har jag gjort precis tvärtom: Köper begagnade datorer och säljer dem i delar för att man får ut mer på det. Inte alltid, men det är lättare så, än som ni skriver.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Om den ändå vore så lätt i praktiken.

+1

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thedroxer:

Om det inte fungerar som personen har uppgett i annonsen så är det ju bedrägeri och jag kan kräva pengarna tillbaka.

Visst har man lagen på sin sida, men det är oerhört få fall som det löser sig där det handlar om bedrägerier.
Se alltid affärer mellan privatpersoner som permanenta, oavsett vad lagen säger. Bedragarna vet att de kommer att komma undan, så det har inte mycket att vara rädda för.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)