Dator hänger sig/kraschar
Tjena!
Har under en längre tid stött på problem med min dator som bara blirre värre och värre. När jag använder datorn så kan det helt plötsligt hänga sig, ljudet blir statiskt och skärmarna blir helfärgade(får alla olika färger, vit/blå/grön/svart/brun osv..). Startar jag om datorn så fungerar allt bra igen fast felet kommer alltid tillbaks.
Det första felet jag märkte av var att datorn började "hacka" när jag gjorde flera saker samtidigt. T.ex. om jag kollar på film och öppnar upp chrome så blir ljudet förvrängt i några sekuder och bilden kan hänga sig. Felet fanns inte alltid på plats utan dök oftast upp efter att datorn varit påslagen en längre tid (8-20 timmar). Efter omstart så fungerade allt som vanligt.
Började spela Battlefield 4 sen någon månad tillbaka. Det var då det översta felet började(fast endast i BF4, nu händer det när som). Ibland hängde sig datorn efter 5 minuter och ibland efter två timmars spelande. Funderade på om det var CPU:n som överhettades så köpte ny fläkt men felet avhjälptes inte. Jag vet inte hur krävande Battlefield 4 är men jag kan iallafal spela Arma 3 på högsta grafiken utan problem.
Det senaste felet som jag märkt av(förutom att datorn alltid hänger sig nu för tiden) är att systemklockan aldrig stämmer. Jag ställer tillbaka den som vanligt men nästa gång jag kikar på den så är tiden helt fel igen. Prövade med en annan server men det var samma sak.
Någon som har stött på liknande fel och har en aning om vad det kan vara för fel? Misstänker RAM/mobo men jag är ganska novis när det kommer till felsökningen.
Behövs det någon mer information så är det bara att säga till!
Tack på förhand.
---
Fractal Design Define R4 Titanium
ASUS Z87-A ATX ASUS Z87-A ATX
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
ASUS GeForce GTX 770 2GB
650W Nätagg
Intel Core i5 4670 3,4 GHz